Dag mensen,
ik heb van een een Skoda Octavia ongeveer een jaar geleden een koppeling vervangen. Deze auto had toen meer als 2 ton gelopen dus kan een keer. De klant is er mee gaan rijden en binnen 10.000km kwam hij weer terug met het probleem dat de koppeling wederom slipte.
Ik nogmaals alles los gehaald en een lekkage aan het thermostaat huis geconstateerd wat recht boven de koppeling zit. Ik denk, koelvloeistof op die plaat, dan is ie zo versleten. Voor de zekerheid ook de krukas kering en prise as kering van de bak vervangen en het thermostaat huis natuurlijk.
Verder is toen netjes gecontroleerd of de ontkoppel pen vrij liep en voldoende speling had op het druklager bij gemonteerde bak. (nu weer drukgroep en plaat vervangen)
Alles weer in orde dus klant weer rijden.... Nu zijn we weer zo'n 14.000km verder en is de koppeling wederom versleten !!!! Het lijkt mij stug dat dit door het rijgedrag van de klant komt want die rijdt al 180.000km met deze auto en alleen in de laatste 25000km verslijten er 2 koppelingen. Klant heeft intussen geen koelvloeistof bij hoeven vullen.
Iemand enig idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een paar jaar geleden identiek probleem gehad met Polo 9N, maar we hebben dat probleem niet kunnen opvolgen doordat klant auto doorverkocht heeft.
Deze auto heeft toch geen "dubbel vliegwiel"? Ik denk het niet.....
Das vervelend... Daar kan ik weinig mee. De Skoda heeft een gewoon vliegwiel overigens....
Een slechte diafragmaveer, wellicht exemplarisch. Mijn schoonvader heeft dit fenomeen een keer aan de hand gehad. Ook toen was iedereen verbaasd en daarna is het nooit meer voorgekomen!
13 jaar
Verandert de pedaaldruk/slag niet toevallig naarmate hij warmer wordt?
Ik wel eens gehad bij een Japanner (daarvan kun je vaak de commandocilinder afstellen) dat het stangetje te strak stond afgesteld. Het gevolg is dan dat het compensatiegaatje niet meer open gaat dus de vloeistof kan niet meer terugstromen naar reservoir, dus de vloeistof en druklager e.d. gingen uitzetten naarmate de motor warmer werd met als gevolg dat de koppeling een klein stukje daardoor werd ingetrapt omdat het geen kant op kan ivm dat het niet meer terug kan stromen naar het reservoir.
Ditzelfde heb ik ooit meegemaakt met een hoofdremcilinder,dat de remmen begonnen optelopen
13 jaar
Ja dat is precies hetzelfde.
Deze koppeling word mechanisch bediend, niet hydraulisch
Is dan niet toevallig soms hetzelfde aan de hand met de mechanische bediening? Bijvoorbeeld dat de kabel toch soms stoef loopt of soms blijft hangen of indien aanwezig de hevel in staartstuk niet gebroken en dat hij daardoor soms blijft hangen?
Originele plaat of een honkie/tonkie setje wil bij bepaalde auto s best wel uit maken.?
Heeft deze een zelfstel inrichting op de kabel of op de pedaal.
Zoja deze een goed bekijken of vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar