Als ik met koude motor op de koppeling wegrij, begint de motor te bokken. Als ik eenmaal in beweging ben, is het probleem weg. Als de motor warm is, is er ook geen probleem bij het wegrijden. De auto rijdt verder prima. Ik heb al reiniger voor de inspuiters aan de brandstof toegevoegd, maar dat mocht niet baten. Ook een aantal tankbeurten met de extra dure diesel van Nederlands meest bekende pomp had geen effect. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Groeten,
Oscar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je voor de rst niks merkt en geen storing heb misschien het tweemassa vliegwiel dat een beetje moeilij beweegt omdat het koud is?
groetjes jan.,
Is er een makkelijke manier om dit te controleren?
13 jaar
Oscar, wat JanT schreef hadden wij al gelezen...gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg, Hans
Moderator
nee om het echt tecontroleren moet de bak eraf.
ik zou er nu nog niks aan doen totdat het duidelijker wordt.
groetjes jan.
Zou een tweemassa vliegwiel wat niet lekker meer beweegt de reden kunnen zijn dat ik heel soms een piep hoor wanneer de koppeling slipt?
13 jaar
ja dat zou kunnen daarom zou ik wachten tot het duidelijker vast testellen is om onnodige dingen tevervangen.
groetjes jan.
Oke, dan laat ik het voorlopig voor wat het is. Even voor de volledigheid: gezien de klacht, denk je dat 't ook nog wel iets anders zou kunnen zijn, of verwacht je dat dit 't waarschijnlijk wel zal zijn?
13 jaar
ik ga er van uit dat het in die richting zit daarom mijn advies om het nog aan tezien zodat als het erger wordt en het makelijker teconstateren is niet iets voor niks vervangen is zeker nu het maar zo klein beetje is.
groetjes jan.
Dit zou inderdaad het dubbel massa vliegwiel kunnen zijn, maar ik zou ook aan de drukgroep van de koppeling denken.
Als deze begint te verslijten, drukt de koppeling soms niet meer heel goed tegen het vliegwiel aan waardoor de wagen schokkerig reageert. Bij extra gas geven bij het optrekken, geeft dit soms ook een 'piepend' geluid.
Op zich is het (volgens mij) ook geen probleem om hiermee door te rijden, enkel als je voelt dat je niet meer goed kan ontkoppelen (doordat de versnelling in achteruit begint te kraken bijvoorbeeld) moet de drukgroep vervangen worden.
Normaal gezien zal hij het bij warme motor ook beginnen doen, en let goed op wanneer hij ook begint te trillen bij terugkoppelen, dan kan je maar beter in rechte lijn naar de garage.
Ik spreek enkel uit ervaring, dus 100% zeker ben ik ook niet van men stuk
13 jaar
Heb het antwoord van Jan T terharte genomen en wacht om te kijken of het erger wordt. Dat doet het vooralsnog niet, dus ik laat het er voor nu maar bij. Overigens heb ik wel een workaround voor het probleem gevonden: met de handrem erop heel even (+/- 1 seconde) de koppeling laten slippen. Gegarandeerd geen gebok meer bij het wegrijden (ook niet bij een koude motor).
11 jaar
nou gewoon zoals je zegt nog lekker mee door rijden.
groetjes jan.
Ik heb dit probleem bijna twee jaar geleden geopend, maar het bokken bij het oppakken is al die tijd niet erger geworden, maar ook niet minder. Zoals hierboven gezegd: sinds ik een workaround heb (even de motor tegen de koppeling laten slippen met de handrem erop) vind ik 't niet zo erg meer. Echter sinds enkele dagen is er een ander probleem bijgekomen: de versnelling gaat soms (niet altijd!) niet goed in en uit de 1e en 2e versnelling. Het voelt haast alsof ik met volledig ingetrapte koppeling toch niet volledig ontkoppel, want toen 'ie zonet niet gemakkelijk uit de 2e versnelling ging, ging de motor anders lopen toen 'ie er met geweld uit werd gedrukt. Ik weet zeker dat ik het koppelingspedaal volledig ingedrukt had. Verder staat de koppeling erg laag; bij optrekken hoeft het pedaal maar een heel klein stukje omhoog te komen voordat je merkt dat 'ie 'm begint op te pakken.
Eerst dacht ik dat het misschien de drukgroep was, maar vraag me nu af of dat niet zou betekenen dat het aangrijpingspunt juist heel hoog komt te liggen (terwijl het bij mij erg laag ligt). Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
UPDATE: Was nog even vergeten te zeggen: ik hoorde vandaag voor het eerst een heel lichte metaalachtige tik bij het stationair lopen.
UPDATE2: Heb net m'n vrouw verteld van de perikelen van de auto. Vertelde ze me: "Oh ja, ik had laatst ook al dat ik na het schakelen wilde versnellen en ik de toeren hoorde toenemen, terwijl ik niet harder ging". Klinkt mij als versleten koppelingsplaten. Kan dit alle symptomen verklaren?
11 jaar
ja dit alles gaat zeker richting 2 massa vliegwiel en koppeling.
lijkt erop dat er ruimte op het vliegwiel gekomen is en daar door haast niet meer vrij komt.
dan zul je nu dus de koppeling compleet met het 2 massavliegwiel moeten gaan vervangen want zo door rijden kost je je versnellingsbak.
groetjes jan.
Hallo, dat het koppelings pedaal al direkt aangrijpt/de koppeling niet goed vrij komt, kan ook door lucht in het hydraulisch systeem v/d koppeling komen. Reden kan zijn dat 1 of beide koppelingscilinders defekt aan het raken is/zijn. De boel een keer ontluchten (met ontluchtingsapparaat en kijken of 't tijdelijk beter is, daar kun je mee uitsluiten of 't een probleem in de hydr bediening betreft. De overige geluiden etc doen idd denken aan een defekt vliegwiel.
Groet Jan227
Ben bij de garage geweest: massavliegwiel was inderdaad defect. Daarbij had ook de versnellingsbak (te)veel speling op de ingaande as. Kortom: nieuw tweemassavliegwiel, koppelingsplaten, drukgroep+druklager, 2e hands versnellingsbak. Kostte erg veel geld (1800), maar auto rijdt weer als een zonnetje.
11 jaar
nou oscar dan kun je er nu toch weer lekker mee de weg op.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar