close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: Zoemend bijgeluid

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 74kW

De laatste paar dagen is het me opgevallen dat ik vanaf ca 30km/u een soort van zoemend geluid hoor. Het lijkt een beetje op het geluid van een fietsdynamo, maar dan zachter.

Het geluid blijft als ik hem tijden rijden in zijn vrij zet.

Ik dacht dat er misschien een wiellager stuk was, dus heb ik een voor een alle wielen opgekrikt en gedraaid. Wat ik in elk geval niet hoor is kraken, bonken of onregelmatig lopen. Bij de voorwielen hoor ik wel loopgeluiden, maar daar zit dan ook nog een differentieel ed achter.

Denken jullie ook dat dit een wiellager moet zijn, of zijn er nog andere voor de hand liggende oorzaken? Wat zou ik precies moeten horen als ik aan de wielen draai, en ze vrijlopen?

Alvast bedankt voor de input.

Groet,

Ronald

Geplaatst door

Ronald_J (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat je ff de wielen van de grond moet zetten en draaien. Je hoort dan zo of het de wiellagers zijn.
Is dit niet het geval kijk dan eens naar de banden of die niet aan het cuppen zijn. Zo ja wisselen met voor en probleem zal dan wel weg zijn.

Gr fred

kombikart 0

13 jaar

[quote=kombikart]Ik denk dat je ff de wielen van de grond moet zetten en draaien. Je hoort dan zo of het de wiellagers zijn.[/quote]
Dat heb ik dus gedaan, maar ik kreeg er niet meteen een "aha" gevoel bij. Geen gekreun of gedender. Wel hoor ik een soort suizend geluid bij de voorwielen, maar links niet anders dan rechts.

Ik heb vandaag nog eens wat geluisterd. Ik zou het geluid misschien meer omschrijven als een vergelijkbaar geluid als een benzinemotor, of zware electromotor maakt.

Als ik naar rechts stuur is het weg. Als ik naar links stuur wordt het niet heviger.

Ronald_J 0

13 jaar

Zijn de achterbanden gecupt, want dat geefr ook een gonzend geluid net alsof de lagers stuk zijn.

Gr fred

kombikart 0

13 jaar

Vanmiddag even gecheckt. Aan de buitenkant van de achterbanden kan ik niets zien. Binnenkant is wat lastiger. Dan moet ik er nog eens met de zaklamp langs.

Hoe diep moet een band gecupt zijn voordat je het echt gaat horen?

Het geluid begint me ondertussen echt te irriteren. Ik overweeg om toch maar eens een garage te gaan opzoeken. Probleem is dat ik een beetje bang ben dat zij het ook niet weten en dan maar wat lagers gaan vervangen om er vervolgens achter te komen dat het daar niet aan lag.

Ik ken een goed bedrijf in Heemskerk, maar aangezien ik tegenwoordig in Almere werk is dat een flink stuk rijden.
In Almere weet ik eigenlijk niet waar de goede garages zitten.

Ronald_J 0

13 jaar

Als je met je vlakke hand tegen de rijrichting in gaat over de band, voel je wel of hij gecupt is.
Je krijgt dan zo'n zaagtand oppervlak.
De diepte van cuppen kan per auto verschillen. De ene hoor je al bij min cuppen, de andere als de band er uit ziet als een zagblad.
Een goede bandenboer ziet en voelt het meteen of dit speelt.
Eerst
Als je kan kun je ook de voor en achterbanden aan de zelfde zijde omdraaien van voor naar achter. Kost niks en mss is het probleem dan al weg.
Cuppen komt veel voor. Heeft te maken met het soort ophanging icm bepaalde soorten profiel.


Gr fred

kombikart 0

13 jaar

Misschien een andere suggestie.... Ik heb dezelfde auto, alleen van 2005 met een BKY motor en inmiddels 215.000 km op LPG.
Rond de 180.000 kreeg ik ook last van een (snelheidsafhankelijk) zoemend geluid wat steeds luider werd.
Na enig speurwerk was het uitgesloten dat het de voor-of achterwiellagers waren.
Auto op de brug, motor gestart, in de 4e versnelling laten lopen met de wielen van de brug en toen bleek dat het de uitgaande as van de O2T versnellingsbak was.
Bak uit elkaar en de conclusie was juist, het bovenste van het achterste combilager was stukgelopen.
Combilager toen vervangen, (ook de andere 2 lagers aan de voorzijde tegen het koppelingshuis) en het geluid was weg.......

Ronnie1 0

13 jaar

De uitgaande as. Gezien de klacht zou dat kunnen. Deze loopt ook mee als hij in zijn vrij staat, toch?
Hoe kun je dat testen? Kun je dat horen als iemand aan een wiel draait en iemand ander bij de lagers luistert? Of moet echt snelheid maken? In dat geval moet ik een manier vinden om de motor de wielen te laten aandrijven terwijl ze vrij hangen.

Als de bak uit elkaar moet dan moet ik er wel een dagje voor uitrekken.
Hoe lang kun je zoiets uitstellen? Zijn dit conventionele lagers, of worden ze via de bak gesmeerd? In het laatste geval neem ik aan dat ze in elk geval niet zomaar droog gaan lopen...

Ronald_J 0

13 jaar

http://imageshack.us/photo/my-images/705...

Het betrof destijds het linker lager van het combilager.
(de andere 2 lagers zien er een beetje vreemd uit omdat ik er een boutje over dwars en een moer oplas om het lager uit de bak te kunnen trekken....)

Ronnie1 0

13 jaar

Die lagersteun, zo wordt die genoemd, gaat wel eens kapot. Als je ervaring hebt met versnellingsbakken en het gereedschap hebt, lager zit erin geperst en de assen zitten in het lager geperst. Dan kan je de hele klus in 1 dag klaren. Met het uit- en inbouwen van de versnellingsbak erbij.

dreuge 0
badge

13 jaar

Gisteren kwam ik toevallig langs een skoda dealer, dus ik heb er meteen werk van gemaakt. Hun diagnose: een slecht wiellager bij het linker voorwiel. Interessant. Zoiets heb ik nog niet meegemaakt met deze symptomen.

Helaas heeft de vriend met de monteurservaring de komende 2 weken geen tijd. Ik zal maar even niet teveel rijden. Maar wiellager is zeker goed nieuws in vergelijk tot de versnellingsbak.

Ronald_J 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.