Enige weken kwam ik door een lekke koppakking met kokende motor langs de snelweg te staan met mijn Korando met daar achter een 2 paards trailer met 2 paarden (totaal gewicht zo'n 2200 kg).
Motorblok is geheel gereviseerd en de auto deed het weer prima en een week later ging ik weer met de trailer op pad.
Op een geven moment liep de temp. meter weer hoog op en heb ik de auto gelijk aan de kant gezet, nu bleek er een scheur in een slang van het koelsysteem te zitten.
Deze is vervangen en de auto deed het weer prima.
Nu blijft echter de temp. meter oplopen zodra ik een kilometer of 20 op de snelweg heb gereden met een volle 2 paards trailer.
Op "gewone" wegen heb ik hier geen last van en ook als er geen trailer achter de auto hangt blijft de temperatuur normaal.
Wat kan er nu nog aan de hand zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
radiateur lijkt deels dicht geslibt
Wordt dat dan niet gelijk meegenomen met een revisie?
16 jaar
normaal niet
maar ik zou als t verhaal bekend is de waterpomp/thermostaat en de radiateur meenemen
aan de andere kant zal dit de prijs weer omhoog brengen
en vergeet niet dit is mijn gedachte na t lezen van je verhaal
misschien dat anderen het anders denken
Een veel voorkomende oorzaak voor het wamlopen is een kapotte viscose koppeling van de ventilatorvin. Dit is te zien aan vettigheid/vuil op de koelribben. Origineel SsangYong zijn deze vrij prijzig. WER-parts in Vaassen hebben een goed alternatief in het programma.
Daarnaast adviseer ik je bij het rijden met een zware trailer er achter in zijn 4 te blijven rijden. De motor draait dan op een iets hoger toerental en kan hierdoor zijn warmte beter kwijt. Het verbruik blijft nagenoeg het zelfde. Ook wordt de versnellingsbak hierdoor minder belast.
tijdens het rijden zal de rijwind voor voldoende koeling zorgen
Helaas niet bij de SsangYongs!!
Viscose koppeling van de ventilatorvin was al gecontroleerd en dat was het probleem niet.
Ondertussen ben ik met de radiateur naar hartgers-radiateuren.nl geweest en deze bleek idd deels dicht geslipt te zijn zoals CARS&MOTORS al dacht.
Ben al weer een paar keer weg geweest met volle 2 paards trailer en het probleem lijkt verholpen te zijn.
Hartelijk dank voor het meedenken.
16 jaar
[quote=Musso53]Daarnaast adviseer ik je bij het rijden met een zware trailer er achter in zijn 4 te blijven rijden. De motor draait dan op een iets hoger toerental en kan hierdoor zijn warmte beter kwijt. Het verbruik blijft nagenoeg het zelfde. Ook wordt de versnellingsbak hierdoor minder belast.[/quote]
Ook op de snelweg?
Meestal rijd ik op de snelweg met het vrachtverkeer mee, dus tussen de 85 en 90 km/u.
16 jaar
Mooi dat het probleem gevonden is en is opgelost.
En t.a.v. het rijden in de 4, ja ook op de snelweg en dan met name als de trailer vol beladen is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Korando of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar