Subaru Legacy: lichtblauwe rook bij koud starten

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Lichtblauwe rook bij koud starten, nadien absoluut niet meer.
Controleer regelmatig oliepeil maar blijft stabiel.
Wel de indruk dat het erger aan't worden is.
Wat kan dit zijn en is het makkelijk te repareren?

Mvg,
Pnol

pnol

Geplaatst door pnol (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Legacy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

voyager (0), 12 jaar geleden

Lijkt op versleten sealrubbers van de kleppen.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan via de klepstelen komen idd.
Na het uitzetten blijven er natuurlijk altijd een paar stoters ingedrukt staan en er loopt dan wat olie richting verbrandingsruimtes.
Wat ook kan is via de zuigers.. in koude toestand is de zuiger/cilinderpassing natuurlijk nog niet optimaal en misschien is er wat motorslijtage in aantocht.
maar zou me er nog niet druk om maken, het klinkt allemaal nog niet zo ernstig.

pnol (0), 12 jaar geleden

ondertussen is het meer dan een rookpluim geworden, gedurende een minstens halve minuut flink blauwe rook blazen..en oliepeil blijft gelijk?
Er zit ook zo'n busje valvecare in, een soort van olie om de kleppen te smeren als je wagen op lpg rijdt, misschien blijft dit een beetje doorlekken?

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

nee dat maakt geen verschil, en dat werkt ook niet.
Als je slim bent dan laat je de compressie meten op alle 4 cilinders en vervang je de klepsteelafdichtingen ( rubbers/seals)..

pnol (0), 12 jaar geleden

Kan ik eventueel ook een additief toevoegen dat de rubbers opnieuw soepel maakt, kijk nogal op tegen de eventuele kosten om die rubbers te vervangen..blijft een oude bak hé

kaleido 1 (1580) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt het proberen met een weekmaker voor rubber afdichtingen.
Ik had een passat diesel die lekte bijna bij elke oliekeering of afdichting , een blikje van dat spul erin en bijna lekvrij en geen spat olieverbruik of roken meer.

pnol (0), 12 jaar geleden

En wat is de naam van dat spul?

kaleido 1 (1580) PRO, 12 jaar geleden

Je hebt het van verschillende merken Forte - Whyns - valvoline

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Het allerbeste naar mijn ervaring is het merk "LEAK LOCK" duur maar zeer goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.