close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Justy: onbetrouwbaar startgedrag

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 12 gli ecvt

goedendag

ik heb een heel raar probleem met het starten van de justy, het startgedrag is een soort russisch roulette, elke keer weer als ik de sleutel omdraai is het een vraag of de startmotor wil aanslaan.
ik hoor het relais inslaan onder het dashboard, en ik hoor dat de bendix ook inslaat in het vliegwiel, maar het is altijd weer een vraag of de startmotor ook mee wil doen.
koolborstels genoeg, stroom zat (54 amp), geen losse contacten, massa draden goed aangesloten.
soms een paar dagen geen enkel probleem en pakt de startmotor zonder vorm van protest, dan weer een paar dagen 2 tot 6 pogingen ondernemen tot starten.
warm of koude motor maakt niets uit, regen of droogte idem.
ik ben uitgealternatieft, wie heeft een mogelijke oplossing???

Geplaatst door

ferluci (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die japanners met hun loden batterijklemmen en slechte massakabels.Vervang ze en je zult zien

De student 0

14 jaar

geloof ik niet helemaal.
alles gecheckt en alles geeft massa.
de hele kerstboom van de auto doet het prima, behalve dat rare startgedrag.
ik heb trouwens ook al een complete startmotor vervangen, maar geen verbetering.

ferluci 0

14 jaar

Bij twijfel zou ik met startkabels werken.Ik heb het al meegemaakt.Teveel overgangsweerstand.De spanning is er maar te weinig ampére.Krijgt de startspoel de nodige energie.?Men heeft ook nog de V-4 meting.

De student 0

14 jaar

volgens het handboekje van subaru is een accu met 36 amp voldoende, maar zoals je kan lezen in de aanhef zit er nu een 54 amp in.
de accu die er in zat was na 4 keer doorstarten leeg (45 amp), maar toen deed de startmotor het prima.
heb met deze accu 1 maand gereden voordat ik erachter kwam dat deze accu bar en bar slecht was, de accu die er nu inzit is de vervanger (54 amp)
wat bedoel je met de V4 meting?? die kan ik niet thuisbrengen?

ferluci 0

14 jaar

Ferluci, plaats eens een nieuw stekkertje op de signaaldraad. Wil wel eens voorkomen dat deze ´lam´ is. Het stekkertje waarop de 12VDC komt, bij omdraaien contactsleutel.

S6


Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ik zie nergens dat er een andere starter inzit(hoeveel ampere pakt jouw starter).De v4 meting wordt gebruikt voor het opsporen van fouten in een circuit.V1 =V2+V3+V4

De student 0

14 jaar

ralf

is dat het stekkertje bij de startmotor die de magneet aanstuurt om de bendix in te laten slaan, of moet ik het stekkertje zoeken in de auto zelf bij het contactslot??


[quote=Ralf_Jensen]Ferluci, plaats eens een nieuw stekkertje op de signaaldraad. Wil wel eens voorkomen dat deze ´lam´ is. Het stekkertje waarop de 12VDC komt, bij omdraaien contactsleutel.

S6


Ralf[/quote]

ferluci 0

14 jaar

Ja dat stekkertje, wil wel eens slecht contact maken. (dus niet bij het contactslot)

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ralf

even resumeren, dat ene stekkertje gekoppeld aan de magneet bovenop de startmotor kan de dader zijn??
ik heb deze verscheidene malen losgemaakt en gereinigd. het probleem bleef.
maar zorgt dat stekkertje er niet voor dat de magneet voor de bendix geaktiveerd wordt?
op welke manier wordt dan de startmotor in werking gezet, want deze heeft massa nodig om rond te draaien.
misschien zijn dit vragen die een beetje doordrammen, maar ik wil het graag zuiver weten wat het mogelijk probleem kan zijn.
in ieder geval al erg bedankt voor alle aanwijzingen, kom er al een eind mee.

ferluci 0

14 jaar

ferlui,

Ja dat stekkertje bovenop de solenoid. Hoe vaker je dit eraf haalt en reinigt, hoe slapper deze is (wordt). Dat stekkertje vernieuwen.
>
De massa maakt de starter via de versnellingsbak, ofwel er zit een massakabel mee opgesloten samen met de startmotor. Het draaien van de starter wordt IN de starter ´geregeld´. zogauw de solenoid bekrachtigd is met ´stuurspanning´, en deze kern is ingetrokken (dan is de bendix in) worden er contacten gemaakt welke weer zorgen voor spanning op de rotor.

Het draaien geeft toch geen problemen bij jou?? Het inkomen van het relais is duidelijk hoorbaar. Doet deze dat niet, kan de motor ook niet gaan draaien.


S6

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ralf

het draaien gaat prima, ondervind geen weerstand of geeft het geluid dat de startmotor er moeite mee zou hebben.
het is enkel het russisch roulette verhaal elke ochtend bij het starten (überhaupt het starten)
ik ga even kijken en checken of dat bewuste stekkertje inderdaad de boosdoener is.
ik moet wel even opmerken dat ik die solenoïde volgens mij wel hoor inslaan zonder resultaat bij de startmotor.
ga het even bekijken, reslutaat volgt.

ferluci 0

14 jaar

Ferluci,

Als de solenoid wèl inkomt, is het hele stekkerverhaal niet van toepassing.
Controleer de massa op de starter, is deze goed, dan starter vervangen.

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ralf

de startmotor is reeds vervangen, geen verschil, doet het nog steeds wanneer de startmotor er zin in heeft.
mogelijk dat het toch bij het contactslot zou moeten liggen??

ferluci 0

14 jaar

Een massastrip of kabel kost minder dan een starter of batterij,misschien occasie.als er loden batterijklemmen opzitten,vervang ze.Een starter moet toch een 100 ampere hebben.Dit is ook gesproken vanuit ervaring.

De student 0

14 jaar

Ferluci,

Op het moment dat de starter weigert, de spanning op het stekkertje meten!! Indien géén spanning, ook geen relais dat inkomt. Dus ook géén draaien van de startmotor.
Indien wel spanning op het stekkertje; startmotor defect. !!

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

ga van het weekeinde direct checken.
ps,...afgelopen twee dagen meteen starten, really weird.
kom met bevindingen retour na het weekeinde.
dank

ferluci 0

14 jaar

heb van het weekeinde gechecked of er spanning op het stekkertje staat.
bij elke poging tot starten gaf het stekkertje spanning.
zeker 4 keer zonder dat de startmotor ging draaien, zeker 6 keer dat de startmotor wel ging draaien.
dit gaat nu een beetje boven mijn petje, heb de andere startmotor er ook even weer ingezet en daar precies het zelfde gedrag.
beide startmotoren doen waar ze zin in hebben.
ik kom wel altijd weg, dat voorop gesteld, maar het is elke keer weer gokken of het een eerste keer lukt met starten.
oh ja,.....ik weet niet of dit ook hier mee te maken heeft, maar als er gestart wordt en de startmotor slaat niet aan is er bijna gen stroom meer op de ander componenten.
datzelfde gebeurt ook als ik probeer te starten in de D of in de R, ik weet dat de motor niet mag starten uit veiligheidsoverwegingen, maar dan is er ook geen stroom voor de andere componenten.
rara politiepet??

ferluci 0

14 jaar

Zó we zijn nu een stap verder.
Iedere keer staat er dus wel spanning op, maar niet iedere keer trekt de solenoid in.

Ofwel solenoid defect/ slecht, betekent; starter vernieuwen.
Ofwel geen massa genoeg op de startmotor.!! Overbrug dit door een (zwarte) startkabel op de flens te klemmen, en dan nogmaals testen.



S6

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

het klinkt lullig, maar dit is het ook niet.
heb een extra massa gemaakt zoals jij voorstelde, echter het blijft roulette spelen.
ik heb toch het vermoeden dat het euvel zit in het slot of ergens bij de stekkertjes onder het dashbard.
ga nu proberen om met een stuk draad continu de starter te activeren direct vanaf de accu.
eens kijken wat dat oplevert.
ik hou me aanbevolen voor meeer info mocht dat aanwezig zijn.

ferluci 0

14 jaar

Ferluci, jij zegt toch zelf dat iedere startpoging, spanning op de starter komt ???????

Als deze dan niet inslaat is het de startmotor......... geen contactslot o.i.d. Dit zou wel het geval zijn, als je geen start signaal op de starter krijgt. Dus startmotor vernieuwen

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Een bedenking nog.Je automaat moet in P of N staan om te starten.Zit er geen doosje op de automaat met draadjes.Er zit ook een schakelaartje in voor de vrijgeving van de starter.Sommigen meten met een zwaar lampje aan het draadje van de startspoel.Solderen van de dikke stroomdraden hun connectors is ook een fout uitsluiting.Loden batterijklemmen vertrouw ik ook niet.

De student 0

14 jaar

Ralf

er komt spanning op het stekkertje, maar soms wordt dit niet doorgespeeld naar de starter, dat is het euvel, mits ik het probeer via het contactslot.
heb nu direct van de accu naaar het stekkertje stroom laten gaan met een kabeltje.
elke keer weer starten (zonder contact aan te zetten).
heb dit zeker een keer of 20 gedaan en geen enkel probleem.
daarna wederom op de normale manier geprobeerd en zeker 4 X niet willen starten.
ik ben eigenlijk zeker dat het euvel ligt in de auto zelf, nu de vraag waar precies en dat zal ik uit moeten vinden.
heb nog geen idee.

vwb het antwoord van student: ik weet zeker dat de transmissie elke keer weer in D of P staat.
als dit niet het geval is slaat er zelfs geen relais in bij omdraaien van de sleutel.
er gebeurt helemaal niets onder het dashboard wat aanduid dat je transmissie niet correct staat
de accu is oke, want bij alle startpogingen met het kabeltje onder de kap gaf de accu geen krimp en deed deze wat deze moest doen, stroom leveren.



[quote=Ralf_Jensen]Ferluci, jij zegt toch zelf dat iedere startpoging, spanning op de starter komt ???????

Als deze dan niet inslaat is het de startmotor......... geen contactslot o.i.d. Dit zou wel het geval zijn, als je geen start signaal op de starter krijgt. Dus startmotor vernieuwen[/quote]

ferluci 0

14 jaar

Ik kan het allemaal niet meer volgen.Als hij niet start,speel eens met de keuze hendel van P naar N en de sleutel in de startstand.

De student 0

14 jaar

ik snap dat het allemaal een beetje te maf klinkt voor woorden, maar ik kan het niet anders neerschrijven dan dat het is.
in de startstand en dan alle "versnellingen' aflopen gaat zoals het moet, alleen starten (in ieder geval stroom op het stekkertje en het blijft roulette) in de P en de N, alle andere standen geen startpoging.
ik weet dat het een raar probleem is en ik weet niet of ik de enige ben die dit probleem heeft, maar ik doe nu een bypass maken van twee draden naar binnen en een extra startknop om de solenoïde te activeren en tevens de starter.
ik heb wederom met een draad direct vanaf de accu dat beruchte stekkertje continu onder stroom gezet en elke keer weer deed de starter wat hij doen moest (ik weet niet hoeveel keer maar 50 X komt redelijk in de buurt) dit in tegenstelling tot de contactslot manier waarbij de starter wederom meerdere malen weigerde om in te slaan en rond te draaien.
het is een oplossing, maar het echte probleem blijft een raadsel.

ferluci 0

14 jaar

Ferluce,

Even alles vergeten, en nu opnieuw..........

Zet de Selector in de "P".
Contact aan.

Dan met een draad van de + accu, rechtstreeks naar de startmotor. Niet moeilijk hé.

Start de motor dan of niet ?
Draait deze wel rond, maar slaat niet aan?
Draait niet eens rond, maar hoor wel een klik ?
OF..... draait niet rond en hoor ook niets, Vermeld hier het antwoord.
Dan kunnen we weer verder.

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ralf

alles op een rijtje, zover het nog duidelijk is:

met het contactslot starten is het roulette vwb de startmotor, wel relaisklikken en stroom op stekkertje/kabeltje in de P en N stand, maar de startmotor pakt wanneer deze er zin in heeft.
met het draadje direct vanaf de accu altijd de startmotor rond (geen roulette), in elke stand van de pook, ongeacht contact aan of uit (slaat dan niet aan natuurlijk met het contact uit).
dat zou betekenen dat het probleem van de startmotor ergens in de auto zit (????), want als ik het contactslot overbrug met direct stroom, doet de startmotor altijd ronddraaien.
als ik dan op deze manier start met het contact aan doet de startmotor altijd de motor aan slaan, met contact uit dus niet, maar wel ronddraaien.
ik weet het , het is zo warrig als wat, maar ik heb twee startmotoren gebruikt en allebei hebben ze hetzelfde euvel.
ik heb 1 startmotor uit elkaar gehaald en alles is in orde binnen in dat ding. genoeg koolborstel, geen losse draden, geen beschadigde draden, helemaal schoon gemaakt van binnen (vet,smeer,stof).
deze startmotor getest op een standalone accu en voldoet prima,.....................tot deze in de justy geplaatst wordt. wederom roulettegedrag.
ik heb werkelijk geen enkel idee hoe dit nu komt.
contactslot----roulette
direct vanaf de accu----altijd draaien.
tot zover

ferluci 0

14 jaar

Ferluce,

Neen, duidelijk ben je niet, je kunt een ogenschijnlijk simpel iets, erg gecompliceerd neerzetten.

Maar toch denk ik dat we tot de oplossing komen:

"met het contactslot starten is het roulette vwb de startmotor, wel relaisklikken en stroom op stekkertje/kabeltje in de P en N stand, maar de startmotor pakt wanneer deze er zin in heeft.
met het draadje direct vanaf de accu altijd de startmotor rond (geen roulette), "

Ik denk dat jij zelf niet weet welke het startrelais is, en daardoor dit verkeerd weergeeft. Het blijkt uit het hierbovenstaande dat de starter gewoon goed is.
Ik weet niet welke stekkertje jij hebt gemeten, maar als er spanning (12V) op het startrelais komt is deze bekrachtigd.!

[url=http://img214.imageshack.us/i/startmotor...][img]http://img214.imageshack.us/img214/6781/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Probleem is dus eigenlijk, dat je geen 12V op¨je starter krijgt ??? (Bij het bedienen van het contactslot).

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Dus conclusie, probleem zit hem hoogst waarschijnlijk in het electrisch gedeelte van het contact slot.

Ralf

op de foto die je meestuurd is het stekkertje niet al te duidelijk te zien, maar dat is dan inderdaad het stekkertje waar ik continu de stroom op zet met de draad en de accu, en waar ook continu stroom op staat als je start met het contact.
het enige verschil is: dat als je start met het contact de starter zelf doet wat deze wil en als je dit doet met een draad en de accu de starter altijd inslaat, en dan heb ik de draad op het stekkertje staan en niet op de starter zelf.

er staat dus altijd stroom op dat stekkertje, of je dat nu doet met het contact of met een draad.
alleen doet de starter soms mee met het contact en doet de starter altijd mee met een draad vanaf de accu.

ferluci 0

14 jaar

Om het goed en goedkoop op te lossen zou ik gewoon een relais aansturen om het vermogen naar de startspoel te sturen.Het is blijkbaar niet te bepalen waar de veroorzaker zit(elektrisch contactslot,startvrijgave automaat,slechte stekkerverbinding)

De student 0

14 jaar

Ik zie zo snel nergens dat je de voltmeter op het kleine stekkertje bij de startmotor hebt gehad. Lijkt toch heel sterk op een geval van spanningsverlies (wellicht in contactslot) omdat hij met een draadje rechtstreeks op de accu wel steeds gaat draaien. Meet dit eens en kijk of je daar steeds minimaal 12 volt krijgt. Voer eventueel daar ook de reeds eerder geopperde V4-meting uit.

vr.gr. Theo

Theo

die spanning, dat kon het wel eens zijn.
mede ook omdat als je de accu er direct op aansluit er absoluut geen startprobleem is en cia het contact wel.
ik ga een spanningsmetertje versieren en ga dit meten.
zal waarschijnlijk na het weekeinde worden ivm werk en het dagelijks heen en weer rijden.
kom hier nog op terug.

ferluci 0

14 jaar

Test

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

heb dit even gecontroleerd en het klopt, er is verschil in spanning bij de startpogingen.
niet het voltage, maar de amperes.
bij weinig ampere geen startmotor, andersom uiteraard wel.
heb nu extra draadjes naar binnen geleid met een startknop gekoppeld van accu naar solenoide.
auto start onmiddellijk elke keer weer.
waar nu het echte probleem zit weet ik niet, maar dit is een oplossing.
tot zover.

bedankt voor het meedenken.
ferluci

ferluci 0

13 jaar

Probleem zit in het contactslot. Ofwel de spanning wordt niet goed doorgeschakeld bij starten. Ofwel geen goede spanning naar het contactslot.

Vervang zonodig het contactslot.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Het gaat hier om een automaat. Die mag je niet starten als hij in versnelling staat .Bij vele merken staat er een doosje aan de versnellingsbak die de achteruitrijlichten laat branden.Het schakelt ook het startsignaal door als hij in P of N staat.Bij de nieuwere types moet ge zelfs het rempedaal intrappen om te kunnen starten.Het doosje gaat wel eens defect.Volt(12 volt)kan misschien wel tevoorschijn komen maar door evt overgangweerstand is er geen ampère.

[b]Tekst vertaald door de Moderator in het Nederlands[/b]

De student 0

13 jaar

Hoe en tussen welke punten heb je de amperage gemeten?
Hoeveel ampere geef de meter steeds aan?
Hoeveel volt kreeg je minimaal op de dunne aansluiting van de startmotor?


vr.gr. Theo

ik heb de meter aangesloten op het stekkertje aan de startmotor (zie foto van Ralf) en heb daarna meerdere malen gestart met het contact (sleutel dus)
het aantal ampere verschilde van onder de 30 en niet starten tot boven de 30 en wel starten, heel precies kan ik het helaas niet vertellen want na de poging van starten fluctueerde de gegevens op het display enorm.
komt er op neer dat toen ik hetzelfde deed direct vanaf de accu de meter vele malen hoger uitsloeg (in het begin) en de startmotor direct pakte.

op de draad bleef het voltage tussen de 10.8 en de 11.2 hangen (ik had de stekker van de solenoide afgehaald)
tot zover

ferluci 0

13 jaar

Het is dus duidelijk dat er teveel spanningsverlies op de draad zit. De spanning die je op het stekkertje meet mag hooguit 0,5 volt lager zijn dan de spanning die je rechtstreeks op de accu meet. Nu zal je terug moeten meten met een voltmeter. Meet de spanning eens een paar keer rechtstreeks op de zijde van het contactslot waaraan de draad naar de startmotor zit. Ook hier mag de spanning maximaal 0,5 volt lager zijn dan de spanning gemeten rechtstreeks op de accu. Als hier het voltage te laag is dan zal je contactblokje in het contactslot wel slecht zijn. Is de spanning hier wel goed dan verder gaan meten in de richting van de startmotor. Wellicht spanningsverlies in het kaste dat student bedoeld.

vr.gr. Theo

ga van het weekeinde even kijken.
thnx

ferluci 0

13 jaar

Beste,

Hallo Ferluci,
Ferluci ik denk dat je een meetfout hebt begaan. IK vermoedt dat jij de Ampère- meter (multimeter) tussen het stekkertje op de startmotor, en de massa hebt gelegd!. En niet serieël ertussen. (hiermee bedoel ik tussen het stekkertje en het contactstiftje waar normaal dit stekkertje opzit). Ampères , meet je in serie, en spanning parallel.! bij ± 30A smelten je meetsnoeren, als ware het zekeringen.

Blijft er nu ná het starten, nog steeds ± 11V op dat stekkertje staan???

Ferluci, om dit verhaal niet eindeloos lang te maken, zou ik als ik jouw was, een monteur ff laten meekijken.

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar dit gaat enorm lang duren.

Succes

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

wat mij betreft kan dit threadje dicht
de justy start probleemloos nu met de bypass die ik heb aangelegd, en ik heb eigenlijk helemaal geen zin om wederom ondersteboven in die auto te duiken om uit te zoeken waar het probleem is ontstaan.
hij rijdt en doet alles wat een auto moet doen zonder problemen, incl starten.
ik wil iedereen hartelijk danken voor de adviezen en de tijd die er in is gestoken, en ik hoop dat als er weer wat aan de hand is ik wederom een beroep kan doen op jullie ervaring en kennis.
met dank

ferluci

ferluci 0

13 jaar

Bedankt voor de feedback...heel netjes en je bent altijd welkom.

mvg, Hans
Moderator Problemcar.

Hans4040 1230
badge vip badge

13 jaar

Sorry voor de late repost maar heb het zelfde meegemaakt
Met de mercedes van me ouders OORZAAK uitgesleten contactslot door te grote (zware) sleutelbos
kwamen erachter Door de draden van het slot direct te verbinden met knop ertussen
Toen starte hij altijd
Dus dit is denk ik het probleem

Adhd 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Justy of stel zelf een nieuwe vraag.