close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Justy: onderweg afgeslagen

Bouwjaar: 1991

Toch ook hier nog maar ff posten. Ik hoop niet dat ik gekielhaald wordt voor de cross-post...


De volgende situatie doet zich voor:

Justy is sinds iets meer dan een jaar in mijn bezit. De auto moest altijd al een beetje de handmatige choke uitgetrokken hebben om goed stationair te kunnen blijven lopen, zeer zeker met koude motor anders viel ie geheid uit. Bij warme motor gebeurde dit ook, echter niet zo snel en stelselmatig. Aangezien dit autotje hard aan onderhoud toe was heb ik de volgende dingen laten doen:
- V-Snaar dynamo vervangen, die was doorgesleten
- bougies vervangen
- contactpunten vervangen en ontsteking gesteld
- kleppen gesteld
- distributieriem en spanrol vervangen
- luchtfilter, oliefilter, olie en ECVT olie vervangen

Na al dat onderhoud liep ie wel wat beter, maar het probleem van het afslaan tijdens stationair draaien bleef. Als ik de choke helemaal niet gebruik dan loopt ie even, dan lijkt het net alsof er een "slag" gemist wordt, hij valt dan even weg, en dan pakt ie hem weer op. Naja, niets onoverkomelijks dacht ik, hij loopt gewoon netjes nog. Maar op de snelweg begon hij dit gedrag ook te vertonen de laatste tijd. Dan voelde je even een tikje aan het stuur dat ie net even inhield, een honderdste van een seconde maar. Dat doet hij met vrij grote regelmaat. In de bebouwde kom kwam dit zo goed als niet voor. De ene keer doet ie het juist erger als de motor warm is, de andere keer weer als het buiten erg koud is. Zoals de afgelopen week. Voor mijn gevoel heeft de temperatuur er mee te maken, maar das echt een gevoel... kan ook zijn dat dat helemaal niet van invloed is. En afgelopen maandagavond was het dan zo ver: hij begon geleidelijk aan vermogen te verliezen en minder toeren te maken en op een gegeven moment sloeg ie helemaal af langs de snelweg, gelukkig vlakbij een benzinestation. Dit gebeurde binnen een tijdsbestek van een tweetal minuten. Daar heb ik even met hem langs de kant gestaan en om eigenlijk geen reden (ja, de moed der wanhoop) maar een tientje benzine erbij gedaan. Toen startte de auto weer en heeft me sindsdien niet weer in de steek gelaten. Het oude gedrag vertoont zichzelf echter nog wel, en gisterenochtend viel ie tijdens het rijden in de bebouwde kom weer even helemaal weg om na een paar seconden de draad weer op te pakken.

Wat is er aan de hand? Vuil in de tank / benzinefilter / carburateur?
Kapotte verdeler / rotor?
Rotte bobine?

Geplaatst door

Compressor (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou me cabaratuur is goed schoonmaken en de sproeiers ook enhet brandstof filter en als hij het dan nog niet goed doet zou ik het is proberen met de tank dop er af kijken wat hij dan doet maar wiel voorzichtig in de bochten andeds loopt de brandtstof er uit.

gr tijne

hou me op de hogte

tijne 0

19 jaar

Het stil vallen, op de snelweg, ligt zo goed als zeker aan het benzinefilter, dat verstopt zit.

forester3112 0
badge

19 jaar

Nou, heb de auto van een vriend van me geleend dit weekend en toen ik de mijne weer op kwam halen was er ondertussen even naar de mijne gekeken door dezelfde persoon die mijn onstekingspunten vervangen heeft afgelopen jaar. Deze heeft de afstand v.d. punten iets verandert. Nu loopt de auto wat makkelijker stationair, dwz zonder choke, maar hij is op een stuk van van 25 km toch nog 2x voor een stoplicht afgeslagen. Eigenlijk tijdens het afremmen van 80 naar 0. Zodra ik dan tot stilstand kwam sloeg ie af. Wat het hikken (dat ie een slag lijkt te missen dus) betreft is alles nog hetzelfde. Na 20 km begon de auto weer wat te hikken. Ff het zekere voor het onzekere genomen en weer even langs de kant gezet. Daarna weer verder gereden en met maar 2 hikjes ofzo weer thuisgekomen. Maar ja, die 2 hikjes zijn niet zo erg, die ene die me weer langs de kant v.d. weg doet belanden is hetgeen me zorgen baart.

Vrijdag wordt de carburateur schoongemaakt, de benzinefilter en het luchtfilter vervangen. Ik ben zeer benieuwd wat ie dan doet. Ik zal dan ook even aan de garagehouder vragen of ie met remmenreiniger wil checken of er misschien iets lekt bij de carburateur in de buurt. Ik heb me laten vertellen dat remmenreiniger explosiever is dan benzine en dat wanneer je het daarmee inspuit en het ergens lekt, de motor dat aanzuigt en de motor dus iets hoger stationair zal gaan draaien.

Compressor 0

19 jaar

dat laats klopt als een bus maar je moet er wel veel op spuiten en de motor moet koud zijn dat je geen gekke dingen krijg(het is bijna onmogenlijk mar je zou er brand van kunnen krijgen)

en wat het hikken betreft hoe is het met je verdeller kap en je rotor zijn die nog goed je je boubyne kabels en je bougys?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Volgens mij zien die laatste er nog goed uit. Althans in mijn ogen, maar ik zal straks nog even wat kritischer kijken. De bobine is het blauwe ding vlak onder mijn raam toch? Een grote elco zeg maar?
De rotor en de verdeelkap zien er als het goed is nog ok uit. Degene die afgelopen weekend de contactpunten heeft bijgesteld zit al jaren in het vak en zou dat opgemerkt hebben als dat niet zo was. Maar ik kan het nog even vragen bij de garage aanstaande vrijdag.

Compressor 0

19 jaar

Wat zo jammer is in dit geval is dat het niet consequent gebeurt. Meestal na een stuk snelweg rijden of 80 km weg. Maar laatst ook binnen de bebouwde kom een keer. Vrij snel na het starten al, maar meestal na enige tijd rijden pas. Hier heb ik het trouwens over het hikken. Het echte afslaan tijdens het rijden is me gelukkig maar 1x gebeurt. Ik durf daarom niet goed meer lange stukken te rijden met dit ding momenteel, problematisch als je vriendin een eind weg woont.....

Compressor 0

19 jaar

ik begrijp je probleem hellemaal g.c. maar heb je al naar je contakt slot gekeken of daar alles nog goed zit?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ja, het contactslot zit helemaal goed. Dashboard half gesloopt, maar het zit nog goed aangesloten allemaal. De kabels en slangen ook nagekeken... ook helemaal netjes nog. Goed vast en niet uitgedroogd.

Compressor 0

19 jaar

hmmm.... vandaag is ie weggeweest naar de garage. Daar zijn de contactpuntjes vervangen (had iets van 15000 ermee gereden ongeveer), de carburateur schoongemaakt, het benzinefilter vervangen en het luchtfilter ook. Das volgens mij de basis. Nu weet ik dat de contactpuntjes goed zijn en dat de ontsteking op tijd staat. Een half jaar geleden zijn de kleppen nog gesteld. De luchtstroom en benzinestroom is ook goed. Dus als het nu niet over is dan heb ik in ieder geval het meest voor de hand liggende en de goedkoopste dingen nu gehad. Door de schade die ik nu nog heb kan ik hem niet even uitproberen op de snelweg. Iemand gaf me nog de tip dat de condensator op de verdeler nog stuk zou kunnen zijn. Dat zal ik nog eens bij de garage vragen. Mijn gevoel geeft me in dat er ergens iets niet goed zit bij de bobine, waarom weet ik niet. Ik kon helaas geen prijs achterhalen van een bobine voor mijn auto maar als ie niet al te duur is dan is dat denk ik toch het volgende wat ik ga vervangen. De onderdelenlijn kan me vast wel voor een prikkie aan een bobine helpen denk ik. Ik kan ook alle punten waar contact gemaakt wordt nog even goed schoonmaken/schuren als het geoxydeerd is en insprayen met contactspray.

Compressor 0

19 jaar

Een slechte condensator zie je aan de inbranding op je contactpunten, soms zit er zelfs een gelige inbranding op. Ik zou hem zeker vervangen na al die problemen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Als je de problemen blijft houden, laat hem dan eens op een scope controleren. Vooral het hoogspanningsgedeelte.

doet een "normaal" garagebedrijf dat? Of moet je daarvoor wel naar een gespecialiseerd bedrijf?

Het blijft raar heh, dat het pas na een tijd rijden opkomt... en alleen bij snelweg of 80 km wegen. Binnen de bebouwde kom nergens last van.

Compressor 0

19 jaar

zuigt de tank geen vacuum ? rijd eens zonder dop (tank niet te vol doen !!)

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Hoe zit het met de winterstand op je luchtfilter? Is dit handbediend en werkt dit wel goed?

Ja, hij is handbediend en werkt goed. Was een van de eerste dingen die ik nagekeken heb ;-)

En wat het vacuum zuigen v.d. tank betreft: ik ga het testen zodra ik weer met hem de snelweg op mag / kan. Moet eerst een schade repareren die ik heb opgelopen met het gladde weer v.d. week. De weg was iets bol en erg glad. Ik kwam aanrijden met zo'n 15 a 20 km/pu, mijn auto begon te glijden, schuin naar een andere toe... kon remmen wat ik wilde maar het mocht niet baten. Nu hangt de bumper half los en is wat gescheurd, rechterkoplamp is kapot, stadslicht en knipper ook. Ik laat hem voortaan mooi staan met dit weer.

Als er iemand hier is die de mogelijkheid heeft me wat tips te geven / helpen bij het weer pas maken van het plaatwerk zodat er weer een nieuwe unit in past en in de buurt van amsterdam woont, dan zou ik het heel fijn vinden als diegene me zou willen ondersteunen daarbij. Ik wil het graag zelf doen omdat ik geen geld heb om het te laten doen. Het hoeft niet supernetjes hoor, en het lijkt me ook gewoon erg leuk om te doen. Ik wil sowieso graag wat meer kennis opdoen op dit vlak.

Compressor 0

19 jaar

is het nog opgelost?

Hop 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Justy of stel zelf een nieuwe vraag.