close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru Impreza 2003: P0390 code

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EJ20, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 195

Nokkenas sensor
Na het vervangen van diverse pakkingen in het inlaatspruitstuk, en het vernieuwen van de turbo, heb ik een onregelmatig lopende motor en lijkt de auto op 3 cilinders te lopen.
Bij het uitlezen krijg ik P0390 Camshaft Position Sensor B Circuit Malfunction (Bank 2).
De bedrading is allemaal nagemeten, en is correct. De sensor geeft een waarde van 2 kilo ohm, wat volgens de gegevens juist moet zijn.
Het valt wel op dat de metalen huls van de behuizing van de sensor is te draaien op de behuizing. (bij de andere nokkenas sensor is de construktie helemaal anders, zodat de huls niet kan draaien. Deze twee sensoren zijn onderling ook niet te wisselen.)
Zoals ik al schreef is de ohmse waarde correct, maar moet ik nu blindelings toch de sensor vernieuwen of kan het nog iets anders zijn?

Wat is jullie ervaring met deze sensor en deze storing, en zijn er eventueel tips waar ik nog naar kan kijken?

Geplaatst door

John5711 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik verwacht dat het metalen behuizing een soort busje is. Zeker weten geen fouten gemaakt met vervangen van pakking. Alleen spruitstuk en turbo los gehad?

Highway 670
badge

5 jaar

Pakkingen kunnen maar op 1 manier worden gemonteerd, ander passen ze gewoon niet. En inderdaad alleen spruitstuk en turbo los gehad.

John5711 0
badge

5 jaar

vreemd dan de sensor toch maar proberen en timing controleren

Highway 670
badge

5 jaar

Timing is niets mee gedaan. Alleen spruitstuk opnieuw gemonteerd met nieuwe pakkingen. Distributie in er niet af geweest. Motor liep goed, alleen turbo berbruikte wat olie. Om de gehele inlaat weer netjes schoon te maken deze gedemonteerd en gereinigd. Nieuwe turbo gemonteerd en verder niets. Dus de timing kan niet vergaan zijn.

John5711 0
badge

5 jaar

vreemd, kabel geklemd? wel toevallig dat de sensor stuk zou zijn maar het kan.

Highway 670
badge

5 jaar

We gaan kijken of we ergens een sensor mogen lenen om deze uit te sluiten. de bedrading is tot aan de multiconector doorgemeten en gewoon goed. Verder is de draadboom niet los en of open geweest. Het kan een paar weken duren vooraleer ik weer een update heb, omdat de auto geen daily driver is. (gelukkig) Alle tips zijn echter nog steeds meer dan welkom!

John5711 0
badge

5 jaar

Het bleek dat de ontsteking van cilinder 1 en 3 waren gewisseld waardoor de motor slecht liep. Dit kwam als de P0390 naar buiten. Erg vreemd. Nu krijg ik alleen de storing nog niet gewist uit de ECU. Kan het dat we eerst een aantal kilometers moeten rijden en hem daarna wel weg krijgen? De sensor is gewisseld voor een andere, maar de storing blijft staan?

John5711 0
badge

5 jaar

Vandaag een paar extra storingen gegenereerd en weer geprobeerd om dan in een batch de storing weg te krijgen. Geen succes helaas. Ik kan hem wissen, maar zodra de motor loopt is hij meteen weer terug. De motor loopt als een zonnetje, dat dan weer wel. Ik denk dat we toch de sensor moeten wisselen om deze 100% uit te sluiten.

John5711 0
badge

5 jaar

Vrijdag weer eens een poging gedaan de storing te zoeken. De bedrading klopt helemaal. Ook hebben we met een scoop het signaal bekeken, en ook dat is in orde.
We gaan eens kijken of een dealer wellicht de storingsmelding terug kan stellen.
De motor start perfect, en loopt supergoed, daarom denk ik dat er ook letterlijk niets aan de hand is.

John5711 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Impreza of stel zelf een nieuwe vraag.