Subaru Legacy 1992: piepend geluid legacy 1.8 DL station

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1800

Mijn Legacy 1.8 DL uit 1992 heeft regelmatig een piepend geluid. Ik hoor het eigenlijk alleen bij mooi weer want dan heb ik het raam open. Je hoort het bij rechtuit rijden en vooral bij optrekken en afremmen op de motor. De toon is afhankelijk van het motor toerental, dus het kunnen niet mijn remblokken zijn. zelf vermoed ik dat het de waterpomp is, gezien het feit dat de auto voor ik hem 3 weken geleden kocht meer dan een half jaar (buiten) heeft stilgestaan. Als het de dynamo zou zijn dan hoor je vaak verschil als je deze zou belasten door b.v. de achter ruit verwarming aanzet of je verlichting, maar ook daarbij hoor ik geen verschil. Als ik stil sta en de motor draait stationair hoor ik ook niets maar bij gasgeven wel weer even. Eigenlijk als de motor belast wordt is het geluid er. Als het inderdaad de waterpomp is kan iemand mij dan vertellen of deze makkelijk is te demonteren, en heeft iemand een idee hoe ik aan het werkplaats handboek (liefst op cd rom) kan komen?.

[url=http://img519.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img519.imageshack.us/img519/6268/...[/img][/url]

niksnut

Geplaatst door niksnut (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Legacy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Ik denk toch je v-riem. Je zegt dat het er is bij bv optrekken. Je v-riem trek dan als het ware ook op. Daarom slipt ie op dat moment ook mee. Ik heb geen verstand van Subaru's, maar misschien is er een spanbout op de dynamo om de reimspanning wat te verhogen? En als die spanbout er niet is, moet je het meestal met een wrikijzertje/ puntijzertje doen (bout los, spanning verhogen door dynam kantelen, bout vast).
Succes ermee!!

niksnut (0), 17 jaar geleden

De v-riem is het niet , dat geluid is mij wel bekend. Er zit net een nieuwe op en deze staat strak. Het is trouwens geen gewone riem maar een brede platte riem omdat de stuurpomp er ook mee wordt aangedreven.
Ik heb er vandaag weer eens onder gelegen en ondekte dat de dubbele beplating van de uitlaat op diverse punten los zit en rammelt. Er is al eens aan gelast en vermoedelijk zorgt een klein gaatje voor de fluit toon of het rammelen van de losse beplating geeft dat vreemde geluid. In elk geval vermoed ik dat ik het daar moet gaan zoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Legacy of stel zelf een nieuwe vraag.