Graag een medenkertje voor de deskundigen
Probleem is dat ik steeds met lege accu sta en accu is net vervangen en zou dus goed moeten zijn.(= is inmiddels al weer diverse keren ontladen geweest en auto is met starter en kabels weer diverse keren gestart.
Na doormeten door kennis stelt hij minimaal stroomverbruik vast bij stilstand; vlgs hem van het dig. klokje en/of startonderbreker; is dus normaal?
Hoe weet ik nu of probleem "lekkage" is, accu us of ligt het mogelijk aan dynamo(opladen) of is het een spanningsregelaar probleem?
Mijn 1e actie nu is minpool los nemen en over paar dagen later kijken wat hij doet; dan toch starten betekend toch probleem van lekstroom? en bij niet starten is accu toch weer kapot??
Ik wil graag ook mijn startonderbreker verwijderen: is later blijkbaar ingebouwd en hoe doe ik dat het beste.(met alleen plus en min kabeltje verwijderen op accupolen lukt dit niet..)
Betreft een oudere Suzuki Baleno 1.6 benzine van 1995.
Alvast dank voor jullie advies en/of reacties!
Ron
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
verplaatst naar het juiste forumdeel.....
met vr groet,
het problemcar team
Normaal zal er zo'n 50 milliampere lopen voor de startonderbreker/klokje/evt alarm, 0.050 A dus.
Hettotaal ontladen en weer opladen verkort de levensduur van een startaccu behoorlijk, deze is gemaakt om kortstondig hoge stroom te leveren, maar is ongeschikt voor diepontlading, zie eens met de zoekfunctie op het board er is al veel over geschreven in het verleden.
Je kunt een permanente lekstroom hebben van een defect onderdel, of een intermiterende storing, b.v. doorgesleten draad welke alleen nu en dan fout contact maakt.
Losnemen van een klem, en dan controleren na een paar dagen of ie nog vol is kan, meten met een meter wat de lekspanning is geeft je een ide wat er loopt aan stroom als de wagen uit is.
Bij lopende motor zou je 13.8 tot 14.4 volt laadspanning moeten meten op de accupolen, dit kun je ook zelf doen.
Er kan een diode in de diodebrug in de gelijkrichterbrug stuk zijn in de dynamo, afhankelijk van de rotorstand ec zal deze diode ook de accu ontladen.
Succes,
Cor
Hallo Cor(1822)
Dank alvast voor je (uitgebreide)antwoord.
Is het trouwens mogelijk dat oorzaak kan kan zijn dat polen van de accu te dicht tegen motorkap aanzitten? en dat dit mogelijk het probleem heeft veroorzaakt(ontladen accu). Vlgs kennis en metingen kon hij niets vinden behalve wat jij al aangaf; zeer gering verbruik bij meten op accupolen en voldoende laadspanning bij lopende motor(dus goede laadstroom dynamo?) Nieuwe accu was trouwens te hoog en bij toeval zag ik aan binnenkant motorkap ter hoogte van polen witte uitslag zitten. Heb er nu tijdelijk maar een lap rubber opgelegd. Bij alle metingen stond motorkap open en daarom bleek er dus ip geen probleem te zijn.....
Denk je ook dat door al dit gedoe ik deze nieuwe accu weer om zeep heb geholpen en een test met een andere tijdelijke accu dit probleem van kapotte accu zichtbaar is te maken?
Alvast dank voor je reactie!
Ron
17 jaar
Die afdruk op de kap zou eventueel het ontladen kunnen veroorzaken.
Een nieuwe accu kan binnen 1 dag defect (of slecht zijn) als de accu geheel ontladen is geweest.
Geheel ontladen bedoel ik 0 volt .
Oiram
Hallo.
Even voor de goede orde ik bezit even geen meters!
Nu wederom massa weer op accu aangesloten en geen respons!
Conclusie lijkt mij: geen lekstroom probleem meer maar nu toch kapotte accu.
2e vraag is: hoe wissel is de accu het beste(ga maandag maar nieuwe accu halen) volgorde en aandachtpunten.
Doe je dit met lopende motor? en is z'n nieuwe accu al geladen oid?
Ron
17 jaar
FF een goedkoop digitaal metertje bij de karwei of zo, kost geen 10 eurie en is erg makkelijk in dit soort zaken.
Je mag wel een grotere capaciteit accu plaatsen, maar hij moet wel passen in de plaats van de oude accu, en dus ook niet te hoog zijn.
Motor uit bij het vervangen en wat zuurvrije vaseline op de nieuwe polen smeren, dan voorkom je corrosie, controleer of de klemmen schoon zijn en en zet deze goed vast.
Een accu heeft genoeg capaciteit om er mee te starten na montage, dan daarna meteen even een ritje om hem vol te laden.
Een goede accu kan met wat zorg 5 tot 6 jaar zeker mee.
Cor
Dag Cor.
Dank voor je advies en info en ik kan er weer even tegenaan.
Mocht ik nog problemen hebben dat kom ik nog wel terug.
Groet, Ron
17 jaar
als je de accu polen eraf haalt, gaat het ontladen via je motorkap WEL door, als ie dicht zit en (te) kort er tegen.
dag sjaak
weet ik, heb dan ook lap rubber op de accu bevestigd zodat dit in ieder geval wordt voorkomen even kijken of dit werkt zo
ron
17 jaar
ook (nat) rubber geleidt stroom !!. Eigenlijk zou je de accu gewoon uit de auto moeten halen als ie vol is. Zowieso zul je de accu moeten ruilen voor een passende accu, om verdere problemen te voorkomen. Sjaak
yes, moet nu even wat.
heb ook eens gekeken naar accuhoogte en deze is gemeten ongeveer 210mm hoog; zover ik nu kan zien is elke vervangende accu ook z'n 210/220 mm met pool meegerekend en ja ik vind dat polen wel erg dicht tegen onderkant van onbeschermde motorkap zitten. Probleem was ook dat er extra stekkers zitten op aansluiting polen voor startonderbreker. deze stonden ook omhoog en leken net tegen onderkant van motorkap te tikken.
wat mij opvalt nu is dat onderkant motorkap maar deels voorzien is van afschermdeken en net niet thv accu
zal eens kijken of ik een stuk mis onder de motorkap, dit wordt anders toch ook nat?
17 jaar
Na een hoop gezoek blijkt toch klokje boosdoener; trekt 400mAmp.
Iemand enig idee hoe zoiets zou kunnen? Kan me niet voorstellen dat klokje in de loop van de tijd ineens zoveel gaat verbruiken...
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar