Mijn Suzuki Ignis begint na zo'n 20 km bij warm weer met een snelheid van 120 km te bokken en kort daarna gaan het emissieregelingssysteem-
lampje en het startonderbrekerslampje branden. Op gas geven reageert de motor niet en valt stil zonder dat de motor uitvalt. Na een minuut lukt het dan wel weer om verder te rijden, maar dan met aangepaste snelheid (100km p.u.). De beide lampjes zijn dan uit en op die snelheid doet het probleem zich niet voor.
Opmerkelijk is dat het gebeurt nadat de motor goed warm is gedraaid en dat het probleem zich sneller openbaart bij een hogere buitentempera- tuur (30 gr.) dan bij een gemiddelde temperatuur (20 gr.).
De wegenwacht kon niets vinden en de dealer vond het na een vluchtig onderzoek gerechtvaardigd om er een nieuwe nokkenas-sensor in te plaatsen. Probleem is niet verholpen en nu is de boodschap dat tegelijkertijd ook de krukas-sensor vervangen had moeten worden. Ik maak me grote zorgen dat ik nu in een traject ben binnengestapt waarop maar van alles geprobeerd wordt zonder dat er een aanwijzing is dat 't het pro-
bleem oplost.
Mijn gevoel zegt dat het iets te maken heeft met de temperatuurregeling.
Wie heeft een dergelijke probleem meegemaakt en wie heeft een suggestie om eens nader te bekijken?
Dank Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou wel eens de BDP-gever (toerental- of krukaspositie-sensor) kunnen zijn. Dealer zat wel op het goede spoor met de nokkenas-sensor.
Welke foutcodes zijn er uitgelezen, liefst compleet met nummer?
Wat is een kleppensensor?
Kleppen-sensor moet idd krukas-sensor zijn; is in hulpvraag gewijzigd.
Geeft me prettig gevoel te lezen dat dealer de goede weg is ingeslagen.
Inmiddels afspraak gemaakt (morgen do. 5 aug.) vervanging krukas-sensor.
Helaas heb ik geen gegevens wat de metingen zijn v.w.b. het uitlezen.
In ieder geval hartelijk dank voor je suggestie.
M.v.g. Frank
14 jaar
De krukas-sensor is vervangen en naar het zich laat aanzien is het de oplossing voor het probleem.
Een testrit van zo'n 50 km met een snelheden van 140/150 km p.u. gaf geen problemen.
Mocht het probleem zich voordoen dan meld ik dat wel weer.
Groeten, Frank
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Misschien heeft een ander er iets aan.
Stel dat het probleem zich nog een keer bij me zou voordoen, dan kies ik in eerste instantie alleen voor het vervangen van de krukas-sensor.
Twee dealers hebben mij bewezen niet op de hoogte te zijn van de oplossing van voorkomend probleem; bij het uitlezen was niets ontdekt dat er ergens een storing zat. Mij resteert een vieze smaak, aangezien mijn dealer zei dat beide sensoren vervangen moesten worden (soms speelt geld wel een rol). De uitleg van "old Professional" dat de krukas-sensor pas bij opgewarming problemen vertoont, lijkt me het meest voor de hand liggend. Bij deze dank ik "old Professional" voor de waardevolle tip en uitleg.
Groet en dank, Frank (Over en sluiten!)
14 jaar
Dat de dealer geen foutcodes kon lezen is niet de schuld van de dealer, maar van de ecu die geen foutcodes zet.
Dat gebeurt bij een hoop ecu's en bij bijna alle merken niet.
Meestal is het de krukaspositie sensor, maar de nokkenas sensor kan ook voor problemen zorgen.
Daar verschilt de invloed per ecu (of wie de leverancier is) en hoe de software in die ecu een fout van de nokkenas sensor opvangt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar