Goeiedag,heb een alto van "99,deze is op de snelweg er in één keer mee op gehouden,nu blijkt dat er geen vonk meer is,ook niet bij de bobine,
nu heb ik deze vervangen,ook het kastje op de bobine,maar nog steeds geen enkele vonk,alle zekeringen gecontroleerd maar deze zijn allemaal goed,
wie heeft er voor mij nog een goeie tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
krijg je wel spanning op de bobine?? en ook een schakelsignaal?
Dag Maarten,wat bedoel je precies met een schakelsignaal??
gr.Edwin
13 jaar
Dag Maarten,wat bedoel je precies met het schakelsignaal??
gr.Edwin
13 jaar
aan een kant van de bobine komt spanning,waarschijnlijk 12V,vanaf het contactslot (+15). Aan de andere aansluiting op de bob (klem 1) moet je tijdens het starten een knipper signaal meten vanaf de massa met een spanningszoeker. Als dat signaal er is,wordt de bob geschakeld...
heb je de spanning op +15 al gemeten??
ja,heb gemeten,heb stroom op de (+15),dan zal ik dus de andere aansluiting controleren of deze dus een knipper signaal geeft als ik de motor start,als dit niet zo is,wat kan er dan aan de hand zijn ?
13 jaar
Heb net even gekeken met een spanningszoeker,maar als ik start dan brandt het lampje constant,dus geen knippersignaal,ben benieuwd wat dat betekent,
gr.Edwin
13 jaar
wat voor ontsteking zit erin? nog eentje met contactpunten?
dag Maarten , nee er zitten geen contactpunten in
13 jaar
heb net ff gekeken,maar heb geen digitale info hierover. Als je tijdens starten op beide kanten van de bobine spanning hebt,wordt de bobine niet geschakeld OF heb je een massa probleem. controleer eens je massa vanaf motor naar carrosserie e.d.
oke,zal t eens gaan controleren
13 jaar
Kan het misschien in de kabelboom aan het schutbord zitten? heb er bij een andere alto probleem iets van gelezen dat er vocht in kan komen met de nodige problemen
13 jaar
alles kan...ook dat.
krijg je wel iets van brandstof in de moto?
Heb massa gecontroleerd, maar ziet er goed uit,maar als het contact aan staat ,heb ik stroom op de (+15) maar ook op de min,klopt dat ?
13 jaar
ja. blijft die plus er ook opstaan als je de motor iets doorduwt met ingeschakeld contact?? zogauw die plus onderbroken wordt,volgt er door de inductiespanning in de bob een vonk. geen aansturing=geen vonk...
ja ,de stroom blijft ook gewoon constant op de min staan ook als ik start,dus dan moet ik het zoeken in de transistorontsteking
13 jaar
wat een toeval! vanavond een swift gehad met zo'n ontsteking. gelijk even gemeten. Contact aan=spanning over de 2 aansluitingen.
De inductiesensor (op plaats van contactpuntjes) tijdens starten de normale wisselspanning. Heb jij die ook? er komen 2 draden uit de ontsteking,hierop moet je een WISSELspanning meten van ong 0,5-1,0 volt. meet je die hier ook,moet je toch richting aansturing zoeken.
ja,er zit bij mij ook een inductiesensor,oke dus tijdens t starten moet er wel een knippersignaal op de min van de bob zitten? En met de aansturing bedoel je de inductiesensor neem ik aan,
bij mij komen er 3 draden uit de ontsteking;rood,bruin en zwartwit
13 jaar
inderdaad,je moet tijdens starten een knipper signaal meten met een gewone spanningszoeker op de - kant van de bob.
Bij de swift kwamen er maar 2 draden uit,dus misschien toch anders... Je hebt gewoon een probleem met de aansturing. Je kunt beter eens naar de garage gaan en het na laten meten. Ik wil je heel graag helpen,maar zo achter de computer is het heel moeilijk uit te leggen,laat staan te meten..
oke,heb er een andere alto erbij gehaald,en heb wel ontdekt dat er bij de goeie alto stroom staat op de zwartwit draad naar de inductiesensor en bij mijn alto niet
13 jaar
das slim om te doen.
hoeveel spanning krijg je op die zwart/witte draad? en is dat wisselspanning?
En wat meet je op de rode en bruine? voeding en massa?
Bij contact aan heb ik stroom op de zwart/witte draad op de stekker vanaf het schutbord( losgehaald van de stekker van de inductiesensor),als ik de rode draad aan raak met mn proeflampje hoor ik een relais inschakelen aan het schutbord,let wel dit is dus bij de goede alto,bij mij alto is er geen spanning bij beide,(heb op dit moment alleen een proef lampje).
Nu zag ik op een schema dat er een draad vanaf de ecu (computer) naar de inductiesensor gaat,ik vermoed nu dat het weleens aan de ecu kan liggen,ik kan natuurlijk de ecu van de goede alto,proberen op die van mij
13 jaar
kun je doen edwin,maar of ie zal aanslaan weet ik niet ivm transponder...
heb geprobeerd de ecu te omteruilen maar helaas,ze zijn niet hetzelfde,andere aansluitingen,dus zal ik waarschijnlijk toch maar naar de garage gaan voor de oplossing,laat wel weten
als het probleem gevonden is vr.gr.Edwin
13 jaar
probleem is opgelost,heb de auto naar de garage gebracht om deze uit te laten lezen,maar dat lukte niet,want er was ook geen stroom naar de computer,na enig speurwerk en doormeten
,blijkt het probleem toch in de kabelboom aan het schutbord te zitten,daar was een stekkertje geoxideerd en maakte geen verbinding meer,nieuw stekkertje en auto'tje loopt weer prima,
Maarten bedankt voor het meedenken, en advies. Tot het volgend probleem misschien
13 jaar
mooi! bedankt voor de feedback!
voor mij ook weer een leer omdat ik toch bleef hangen op de ontsteking. tja,het zijn -na vrouwen- maar lastige dingen he die auto's??
hahaha,ja dat kan je wel zeggen,bij beide weet je niet waar af en toe toch het probleem zit, maar in dit geval zijn we er weer uit, groetjes
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar