285 bezoekers online

Suzuki ALTO: Auto slaat af bij afnemen snelheid (remmen, schakelen, uit laten

Bouwjaar: 2011, Brandstof: benzine, Transmissie: handmatig, Motorcode: K10B, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Hallo,
Ik heb al enige tijd (jaren, het treed sporadisch op) het probleem dat mijn auto uitvalt, geen gestotter of iets, motor valt volledig stil, radio, airco, ruitenwissers, lichten blijven allemaal aan.
Dit gebeurt als ik bijvoorbeeld op een rood verkeerslicht af rijdt, of een rotonde, op het moment dat ik terug wil schakelen valt de motor uit, of als ik een tijdje geremd heb (met de koppeling nog volledig ingedrukt). Dit gebeurt ook (maar heel af en toe) als ik rijdt op een rechte weg en ik een tijd geen gas geef, bijvoorbeeld, afgelopen vrijdag, ik rijd 100 KM/H neem de afrit richting een stoplicht, wat 1 km verder ligt en laat de auto rustig vaart verminderen, geen koppeling, geen rem, geen gas, gewoon even uit laten rollen. Toen de auto rond de 60 KM/H reed sloeg de motor spontaan af (weer zonder gestotter of wat dan ook).
Het leek vooral te gebeuren op een koude motor, maar komt toch af en toe nog voor als ik al een hele tijd rijd.

Nu was ik het zat en ben hiermee al meerdere keren naar de garage geweest (meerdere garages) en die zeggen allemaal hetzelfde, sorry, ik lees geen storingen uit.
Toen heb ik met een collega gesproken en die had toevallig een ODB2 apparaatje wat via bluetooth werkt, dus zaterdag ik weer een stukje rijden, mijn benzine bijna op en ik reed al ongeveer 40 minuten, sloeg de auto weer af, ik gelijk tanken met E5 benzine dit keer (met de E10 ging ik zo snel door m'n brandstof heen!) Daarna heb ik de ODB2 module aangesloten en mijn weg vervolgt. Wat denk je? Niks aan het handje.

Ik gefrustreerd, later die dag vertrok ik weer (ik denk zo'n 3-4 uur later) OBD2 module weer aangesloten, verbonden met telefoon en rijden maar, kom ik na zo'n 2 minuten bij een rotonde aan, sloeg de auto weer af, startte in 1x en ik ging weer verder, daarna zo'n 100-200 meter verder nog een rotonde, hetzelfde verhaal!
Daarna echter, niks meer aan de hand. Vandaag met de collega gesproken en die wees me op deze website, dus hier ben ik met mijn verhaal waar jullie mij hopelijk wel kunnen helpen.

Bijgevoegd, filebin met csv en brc bestandjes.
https://filebin.net/npjejyaruy60ptfy
Bestand van 2019-10-27 was er niks aan de hand, bij het bestand van 2019-10-26 sloeg de auto tweemaal af binnen de eerste 5 minuten (volgens mij rond de 2 en 4 minuten).

- Joey.

Claring

Geplaatst door Claring , lid sinds 1 maand geleden

4 Reacties

0

oldford, 1 maand geleden

Wat mij opvalt is:
a) de Long Term Fuel Trim die erg negatief is (meer dan 20% in het begin), daarna tijdens het rijden wordt het iets beter, maar soms ook weer slechter.
Dat zou beteken dat de motor om een of andere reden te veel brandstof krijgt die via de lambda regeling vermindert wordt.
Dit wordt bevestigd door de signalen van de breedband lambda sonde die af en toe zelfs naar lambda 0,85 gaat zonder dat eigenlijk een reden voor is.
Wel vreemd is dat de Long Term Fuel Trim veranderd terwijl de motor nog koud is en er (denk ik) geen lambda regeling plaats vindt.
Ik mis de Fuel status die vertelt of de regeling actief is, maar de lambda sondes geven de waardes af die je bij koud kunt verwachten.
b) De lambda regeling met erg grote sprongen regelt vanaf lambda 0,85 tot en met lambda 1,05 - dus meer aan de rijke kant dan aan de arme kant.
Ik heb wel eens betere waardes gezien bij een regeling met een breedband sonde (0,97 - 1,03) (weliswaar bij een ander merk).

0

oldford, 1 maand geleden

Ik heb nog wat vreemde dingen gezien, dus ik begin me af te vragen hoe betrouwbaar de data is die in de csv files staat.

"1454.9376225";"Calculated engine load value";"100";"%"
"1454.9376225";"Engine coolant temperature";"78";"℃"
"1454.9376225";"Long term fuel % trim - Bank 1";"-17.96875";"%"
"1454.9376225";"Short term fuel % trim - Bank 1";"2.34375";"%"
"1455.0916904";"Engine RPM";"1498";"rpm"
"1455.0916904";"Intake air temperature";"24";"℃"
"1455.0916904";"Intake manifold absolute pressure";"78";"kPa"
"1455.0916904";"MAF air flow rate";"6.86";"g/sec"
"1455.3047862";"Oxygen sensor 2 Bank 1 Voltage";"0.35";"V"
"1455.3047862";"Throttle position";"12";"%"
"1455.4776211";"Oxygen sensor 1 Wide Range Current (mA)";"2.03515625";"mA"
"1455.4776211";"Oxygen sensor 1 Wide Range Equivalence ratio";"29.38261725";""

De motorbelasting zou 100% (volgas) zijn, echter de MAF airflow rate is slechts 6.76 gram/sec en de gasklep positie staat op 12%.
De achterste sonde is te laag en wijst op een ietwat arm mengsel voor de kat. Bij volgas wordt het mengsel echter rijker gemaakt en de lambda regeling uitgeschakeld, maar dan zou de short term fuel trim 0% zijn en dat is deze niet..
De breedband sonde geeft een waarde aan van ongeveer lambda 2 - dat zou betekenen dat dit lean mode is, maar de hoeveelheid MAF is daar weer te klein voor.

Ik zou eerst eens beginnen met het uitlezen met VCDS of dealer apparatuur om zeker te weten dat de data correct is.
En dan met niet al te veel data tegelijk, want nu krijg je 1 sample per 1,1 tot 1,3 seconde en dat is te weinig om echt te zien wat er gebeurt.
Dan kunnen we misschien een paar conclusies trekken.

0

Claring, 1 maand geleden

Hey Oldford,

Ik ben al bij meerdere garages/dealers geweest die geen van elk het probleem konden opspeuren. Ik heb natuurlijk ook geen zin om een hoge rekening te betalen zodat ze een aantal dagen kunnen rijden met dealer apparatuur.
Ik heb in elk geval geprobeerd de frequentie in de app op 5ms te zetten, kijken of dat wat uit heeft gehaald.

Ik heb een aantal dagen zonder problemen gereden (bijna een week ondertussen), echter vandaag lag er een laagje ijs op de vooruit, ik liet de motor lopen en zetten de blower op 4 en de airco aan. Even krabben en terug de auto in, airco en blower weer uit, geen beslagen ruiten allemaal goed. Vervolgens schakel ik naar de eerste versnellen, koppeling opkomen en een beetje gas, vervolgens rijd ik welgeteld 2 meter en de motor sloeg weer af (zelfde probleem als voorheen) misschien dat hij toch zichzelf verzuipt op de 1 of andere manier?
Bij het afslaan zie ik ook direct het voltage met 1 a 2 volt zakken, bij het starten met nog 1 volt, daarna met een stukje rijden schiet hij snel weer naar de 14. Ook heb ik kleine stukjes op de snelweg met volgas gereden, om de 100% een beetje te bekijken, het valt mij op dat als ik gas bij geef vlak na het schakelen dan schiet de load ook naar 100%, wacht ik een paar tellen dan gebeurt dit niet! Ook bij bochten lijkt het iets op te hogen maar niet naar 100%.
Het probleem kwam verder ook niet meer voor vandaag, ik heb gelukkig weer logs waarmee je dit keer hopelijk wat meer kunt zien.
https://filebin.net/ncrya1ift1wqh6bs

-Joey.

0

oldford, 1 maand geleden

Tja, je zult toch echt wat overbodige parameters moeten weglaten bij het loggen. De refreshrate is meer dan 1 seconde.

Wat opvalt (en ik zag dat ook al eerder) is dat de koelvloeistof temperatuur vrij koud blijft (max. 78 graden, maar ik zie ook 72 graden langskomen).
De tijd die nodig is om op 78 graden te komen na de start (met 27 graden) is ruim 7 minuten.
Misschien blijft de thermostaat een stukje open staan?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki ALTO of stel zelf een nieuwe vraag.