Ben nog steeds met mn lier bezig (Paragliding)en mn alto-automaat-blokje.
Motor loopt als een zonnetje de eerste 3 minuten ondertussen word de bobine dusdanig heet dat het einde verhaal wordt.
Heeft me dus al twee gekost.
Heb vanmiddag andere gehaald,inclusief verdeler en de hele ratteplan.(Van lopende andere alto)
Maar geeft dus weer hetzelfde probleem,na een minuut is de bobine niet meer vast te houden zo heet.
Wat kan hier nu fout zitten,ik word langzaam gestoord hier.
Wat kan ik meten of wat kan ik anders nog doen. (Sytze help me please je vorige antwoord was ook een succes)
Met vr grt Rene
Is een oudje maar des al niet te min.
[url=http://img35.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img35.imageshack.us/img35/272/bob...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoeveel volts bobine heb je.
ik bedoel stel dat het een 9 volt is war een weestand voor hoort kun je dit ook krijgen.
groetjes jan.
en er mag geen constant stroom op blijven staan alleen als hij loopt en dus bij starten
15 jaar
Hallo Jan en Harrie.
Het is een 12 volts bobine en wanneer van contact staat er geen stroom op de bobine.
Heb ik na gemeten.
Verder zit er al een nieuwe condensator op. En heb ik goeie massa zowel naar motor als frame.(en dus ook naar de bobine)
Kleine update. >> Als ik de "oplaad de dikke geel witte" draad van de accu loshaal van de accu meet ik hier een spanning op van 20,4 volt. (Tussen de dynamo en - pool van de accu)
Dus als ik de motor op de accu laat lopen meet ik over de plus en min van de bobine een spanning van zo`n 10 volt naar gelang de conditie van de accu uiteraard. Maar dan nog word de bobine na 2 minuten knetter heet.
Grt Rene.
Hieronder mijn lier.
http://img41.imageshack.us/img41/7304/ci...
15 jaar
spijt me renee maar ik heb geen idee.
trouwens je lier ziet er goed uit.
groetjes jan.
Ik denk dat die bobine zowieso een voorschakelweerstand moet hebben.
als de condensator defect is krijg je dan niet de zelfde klachten? (of ik heb iets gemist tijdens de les)
staan je punten goed
15 jaar
[url=http://img197.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img197.imageshack.us/img197/4089/...[/img][/url]
15 jaar
wat hendrik zegt zou zeer goed kunnen ik zou als je al het andere gedaan hem het op die manier is doen met een voorschakel weerstand er tussen alleen moet dan bij het starten wewl over brugt zijn.
groetjes jan.
[quote=citroënmonteurtje]als de condensator defect is krijg je dan niet de zelfde klachten? (of ik heb iets gemist tijdens de les)[/quote]
Als de condensator kapot is krijg je veel vonken over de punten, maar vooral mis je de extra spanning die tijdens het opengaan van de punten zich ontlaadt over de bobijn..
Deze spanning wordt opgewekt door de zelfinductie van de bobijn en geeft een extra puls over de bobijn zodat je secundaire spanning een stuk hoger is dan zonder condensator.
[quote=jan T]wat hendrik zegt zou zeer goed kunnen ik zou als je al het andere gedaan hem het op die manier is doen met een voorschakel weerstand er tussen alleen moet dan bij het starten wewl over brugt zijn.
groetjes jan.[/quote]
Als ik mij niet vergis zit de voorschakelweerstand soms gewoon in de voedingsdraad van de bobijn en wordt dan over het hoofd gezien. Tijdens het starten zakt de boordspanning. Om dit te compenseren wordt zoals Jan zegt de weerstand overbrugt tijdens het starten. Waarom gebruikt men 9 V bobijnen ( meestal staat er gewoon 12 V op)? Zo een bobijn bevat minder ijzer en werkt daardoor sneller om bij hoge toerentallen nog voldoende snel te zijn. Als je nog een oude Steinbuch vindt, de bijbel voor autotechnici enkele decennia geleden, daarin wordt dat allemaal uitgelegd.
Oke jan en hendrik,en de anderen natuurlijk ook,ik kan dat gaan proberen om een voorschakelweerstand er tussen te bouwen.
Maar dan snap ik niet waarom ze er dan 12 volt op gaan zetten.(op de bobine bedoel ik)
Ik zal es kijken of ik zo`n ding kan gaan vinden.
Eerst een ieder hartelijk bedankt,voor het mee denken.
P.s kan ik niet gewoon een echte 12 volts bobine van een ander merk er op zetten.????
15 jaar
Die bestaan al jaren niet meer op nieuwe auto's.
12 volts bobine kun je zo kopen bij automaterialenzaak
15 jaar
Okay ik ga er mee aan de gang,eerst bedankt.Ik zal het vervolg hier neer gaan zetten.
(in het geval dat ik er een andere bobine op ga zetten graag aansluitgegevens voor de condensator (verdeler)voor een twee draads bobine. Zit nu namelijk nu een drie draads bobine op.)
+ en - en een aansluiting met een b erop.
15 jaar
die plus min blijft hetzelde maar die b is massa,als jij een andere bobine pakt zal je die b niet meer nodig hebben
15 jaar
[quote=Hendrik4290][quote=citroënmonteurtje]als de condensator defect is krijg je dan niet de zelfde klachten? (of ik heb iets gemist tijdens de les)[/quote]
Als de condensator kapot is krijg je veel vonken over de punten, maar vooral mis je de extra spanning die tijdens het opengaan van de punten zich ontlaadt over de bobijn..
Deze spanning wordt opgewekt door de zelfinductie van de bobijn en geeft een extra puls over de bobijn zodat je secundaire spanning een stuk hoger is dan zonder condensator.[/quote]
dank u wel
mischien heb je niet genoeg elecktriche belasting (alleen bobine als stroom verbruiker en regelt je dynamo de spaning niet goed af.
en is je voltage te hoog?
gr simon
Bij deze wil ik jullie hartelijk bedanken voor het mee denken,probleem is opgelost.
Moest dus een voorschakelweerstand bij,heb de boel opgebouwd,en bobine blijft netjes warm.
Nogmaals dank.
Zo simpel en toch denk je er niet bij na.
Groeten fijn weekend en bedankt.
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
nou dat is dan toch via deze weg tot een mooi eind gekomen sukses er voor de rest mee.
groetjes jan.
Dank je Jan.
En bedankt nog.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar