Suzuki SJ 413 1986: Choke afstellen.

Bouwjaar: 1986

Al geruime tijd (1,5jaar oid) moet ik na een koude start een minuut of 2 wachten met wegrijden omdat anders de motor teveel benzine krijgt en gaat stotteren.
De laatste week is het erger geworden, de motor slaat gelijk aan maar klimt niet in toeren naar 2000rpm maar blijft rond de 1000 hangen.
Volgens mij krijgt hij nu nog meer benzine dan voorheen want je kan het gewoon ruiken.
Na een aantal minuten begint de motor warm te worden en is het probleem weg.
Kan ik dit euvel verhelpen door eea af te stellen of is er wat stuk?

Gert3677

Geplaatst door Gert3677 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki SJ 413? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Tinus11474 (0), 18 jaar geleden

de carburateur van een sj413 is een vrij ingewikkeld ding ,
denk dat je choke verkeert afgesteld is ,
het afstellen hiervan kan alleen bij koude motor , als je niet
precies weet aan welke afstel schroeven je moet draaien kun
je het beter door een garage laten doen , omdat de kans
anders groot is dat hij helemaal ontregelt wordt en dus niets
meer doet .

suc6 tinus

IJsbeer (0), 18 jaar geleden

Gert Jan
Tinus heeft gelijk echter wat je zelf wel kunt bekijken is de verrijkingsklep.

Zorg dat je motor ijs en ijs koud is
Pak het luchtfilterhuis er af.
kijk via de bovenkant in je carb.
een kant is met een klepje dicht, dat is je verrijkings klepje.
Naar alle waarschijnlijkheid zit die strak dicht, en dat moet niet.
er moet tegen de midden want aan een speling van ongeveer 3 mm zitten.
Dit kun je afstellen met het tandwiel beugeltje aan de zijkant van je carb, de schroef aan de chauffeurs zijde iets lossenen het beugeltje bij stellen.

Kom je stel mogelijkheid te kort dan kun je het tandwieltje 1 tandje verzetten maar dat is erg lastig.
De oorzaak is slijtage

Wat ook nog een goede optie is, is het rigoureus vervangen(maar wel een voor een) van alle dunne vacuum slangetjes.
Je hebt ongeveer 1,5 meter nodig a +/- ¤ 5,-- per meter.

Mocht dit niet werken dan kun je altijd nog de carb vervangen.
Kijk op mijn site http://www.suzukisj413.nl voor een lijst met mogelijke vervangers voor je carbjes die je op de sloop kunt vinden.
Hou rekening met gemiddeld drie carbs kopen en maar 1 echt in orde tegen de kosten van +/- 50 euro per stuk....dus maak goede afspraken met de sloper.

Succes en mocht je meer willen weten dan kun je via mijn site wel mailen

Groet Auke

erka (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb een dergelijk probleem gehad met een SJ 413, starten deed hij wel goed, maar als de motor warm was liep dat kreng voor geen meter.
via eBay een "perfecte" carburateur gekocht, maar helaas ook met die carb liep het niet, sterker nog...hij liep nog slechter.

toen maar op zoek gegaan naar een alternatief wat ik dan ook vond in een carb van een Mitsubsidie Colt,
een carb van een 1.5 motor.
redelijk eenvoudig aan te sluiten, moesten een paar dingen aangepast worden, die overigens niet noemenswaardig waren, carb erop geschroeft en meteen mooi rond lopen die handel...
en gevoelsmatig meer power ;-)

O ja...Aucke, dank je nogmaals voor de ondersteuning destijds ( per email )

stanza (0), 17 jaar geleden

Goemorgen,

heerlijk al die oplossingen!!! Ik heb met dezelfde problemen gezeten in de jaen dat ik een 410/ 413 of een samurai had en iedereen konden mij verhalen vertellen wat ik er aan moest doen en er aan moest vervangen!! Een vriend van mij vertelde me wel eens dat dat allemaal niet nodig was!!!!!!!!

Op een gegeven moment was er iemand aan het afstellen geweest en toen red mijn Suus helemaal niet meer vanwege de caburateur. Die vriend van haalde het luchtfilter huis eraf en graainde met een waterpomp tang de automatiche choke helemaal door en zette de choke een paar staandjes terug en de choke werkte prima en als de choke afsloeg bleef de auto ook netjes draaien en niet meer stotteren.

Het werkt als volgt. Door dat de choke niet goed is blijft de klep bijna dicht staan en krijgt de auto weing lucht en begint moeilijk te doen waardoor vaak het stationair toerental omhoog wordt gedraaid en de CO uitstoot om hoog wordt gedraaid waar door de auto brandstaf zuipt.

Laat de auto maar eens warm draaien en zet het armpje van de choke met een tairip vast en draai de stationair toerental net jes naar 800 toeren dan zul je zien dat de auto als een zonnetje draaid en rijd.

Veel succes.
Peter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki SJ 413 of stel zelf een nieuwe vraag.