123 bezoekers online

Suzuki Splash 2011: Code P0171 Motormanagementlampje

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K10B, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Goedenavond, bij de auto van mijn vader een Suzuki Splash gaat het motormanagementlampje steeds branden. De OBD2 geeft aan "systeem te arm bank1" Als ik de code en melding bekijk op internet kunnen het heel veel zaken zijn. Weet iemand wat de melding betekend en waar ik zou kunnen beginnen met oplossen?

r.f.hanssen

Geplaatst door r.f.hanssen , lid sinds 15 jaar geleden

9 Reacties

oldford PRO, 6 maanden geleden

De code geeft aan dat de lambdasonde een signaal geeft waardoor de ecu denkt dat het mengsel te arm is.
In sommige gevallen is die conclusie zelfs verkeerd en is het mengsel veel te rijk.

Wat doet je brandstofverbruik? Is dat veel hoger nu?
Zo ja, dan is dat mogelijk een defecte voorste lambdasonde of een lek uitlaatspruitstuk.

Is je brandstofverbruik min of meer gelijk dan heb je nog steeds een flink aantal mogelijkheden:
defecte sensor (map sensor, inlaat lucht temperatuur sensor), benzinedruk/flow probleem, mechanisch probleem.

Ik zou eerst eens kijken of er Freeze Frame data bij deze foutcode aanwezig is.
Dan kun je misschien zien bij welke belasting en toerental de fout wordt gedetecteerd.

r.f.hanssen, 6 maanden geleden

Bij 754 toeren, zie foto's waar ook de andere informatie in staat van het Freeze Frame, enig idee?

. .

r.f.hanssen, 6 maanden geleden

Deze plaatjes zijn beter, enig idee?

. .

oldford PRO, 6 maanden geleden

Zoals te verwachten staan de fule trims (brandstof aanpassing) ver positief.
De waarde van 20% bij de lange termijn brandstof aanpassing triggert de foutcode.

De vraag is nog steeds of het mengsel nu arm is of juist rijk.

Kun je live data uitlezen?
Wat zijn dan de waardes van de beide lambdasondes bij warme motor, stationair en bij 3000 rpm?
Kijk over langere tijd (30 seconden) en noteer de laagste, de hoogste en de meest voorkomende waarde.

Een 4-gas test kan ook veel vertellen. B.v. of de uitlaat lek is of niet. Ieder APK station kan die doen.
Noteer dan alle waardes (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal) bij stationair en verhoogd toerental.

    N.B.: Als je data kunt uitlezen kijk dan wat de Inlaat spruitstuk druk is met motor uit. Controleer dan ook de koelvloeistof temperatuur en de inlaat lucht temperatuur met koude motor voor de 1e motorstart. - oldford PRO, 6 maanden geleden
    En? Al verder gekomen? - oldford PRO, 6 maanden geleden
    Vanavond weer een poging wagen ik weet alleen niet of de lambdasondes uit te lezen zijn. Hoe heten deze meestal in de OBD2 programma's? - r.f.hanssen, 6 maanden geleden

oldford PRO, 6 maanden geleden

In het Nederlands Zuurstofsensor of Lambdasonde/sensor.
In het Engels afgekort O2S1B1 voor Lambdasonde 1 Bank 1. O2 is niet afgekort Oxygen sensor.
PID nummer voor de voorste sensor (S1B1) is $14, $24 of $34 afhankelijk van het type sensor.
PID nummer voor de achterste sensor (S2B1) is $15.

r.f.hanssen, 6 maanden geleden

warme motor: bank1 sensor 1: 1,536 en -0,020 mA, bank 1 sensor 2 is minimaal 0,250 en max 65,535 volt
stationair: bank1 sensor 1: 0,992 en -0,016 mA, bank 1 sensor 2 is minimaal 0,250 en max 65,535 volt
3000 rpm: bank1 sensor 1: 0,970 en -0,090 mA, bank 1 sensor 2 is minimaal 0,250 en max 65,535 volt

Motor koud voor de start:
Inlaat spruitstuk druk: 0,99 bar
Koelvloeistof temperatuur 6 graad celcius
Inlaat lucht temperatuur 6 graad celcius

oldford PRO, 6 maanden geleden

Tja, echt betrouwbaar komen de cijfers van de lambdasondes niet over.
Dat is een probleem in de motorcomputer, dan wel een probleem in de gebruikte scanner, dan wel beide.
Lambda sensor 2 kan NOOIT meer dan 1,2 volt aangeven, de sensor in niet in staat tot het opwekken van meer spanning. 65,535 volt is ten enen male onmogelijk. De formule gaat niet verder dan 1,275 volt.
Dat is dan een fout in de gebruikte scanner.
Ook de data van lambda sensor 1 is twijfelachtig. -0,020mA wordt als zeer arm (lambda 1,5) aangegeven.
Maar -0,016 mA zou dan weer rijk zijn (lambda 0,992).
Een negatief mA is rijk (kleiner dan lambda 1). Een positief mA (> dan 0) is arm (groter dan lambda 1). Exact 0 mA is lambda 1,000. De omzetting van mA naar lambdawaarde gebeurt in de motorcomputer.

De map sensor en beide temperatuur sensoren geven koud in ieder geval normale waardes af.
Verder lees ik niets over schommeling van het signaal van de voorste lambda sonde.
Als de voorste lambda sensor een stabiel signaal geeft dan zegt dat a) dat de lambdaregeling niet werkt (dat kan bij aanwezigheid van de foutcode P0171) en b) dat de schommelingen van de achterste sensor geheel onverwacht zijn (ook die zou dan stabiel moeten zijn). Bovendien is bij meting 2 en 3 het mengsel rijk genoeg om bij de achterste sonde een signaal van meer dan 0,6 volt te verwachten. 0,25 volt is dan te laag en wijst mogelijk op een uitlaatlek (als de waarde te vertrouwen is, maar dat is deze niet).

Advies: verder aan de dealer overlaten. Bij doorrijden is er een behoorlijke kans op dure gevolgschades, zoals verbrande kleppen en een defecte katalysator.

    Ik denk dat ik de bank 1 sensor 2 op een verkeerde plek bekeken heb, excuses daarvoor Gelukkig heb ik screenshots gemaakt. Op een andere plek kom ik deze waarden tegen: Warm met motor uit: 0,00 volt Stationair: 0,680 volt 3000 rpm: 0,195 volt - r.f.hanssen, 6 maanden geleden

r.f.hanssen, 6 maanden geleden

Oldford kun je nog even antwoorden? Ik zei: Ik denk dat ik de bank 1 sensor 2 op een verkeerde plek bekeken heb, excuses daarvoor Gelukkig heb ik screenshots gemaakt. Op een andere plek kom ik deze waarden tegen: Warm met motor uit: 0,00 volt Stationair: 0,680 volt 3000 rpm: 0,195 volt - r.f.hanssen 7 dagen geleden

r.f.hanssen, 5 maanden geleden

Jammer dat je niet meer reageert oldford. Ik zie dat je het wel op andere Posts doet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Splash of stel zelf een nieuwe vraag.