Suzuki Swift: emissiesysteemlampje

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

dag allemaal. Ik ga een lang verhaal heel kort houden :-)

In maart heb ik deze swift 2e hands gekocht bij een algemene garage. 6mnd garantie.
Gisteren is de boordcomputer van mijn swift vervangen omdat het motor management lampje telkens aanging. Maar nu gaat het lampje helemaal niet aan, ook niet voor het starten. Garage waar de computer onder garantie is vervangen zegt: geeft niks, is type computer. niks aan de hand.

Kan dat uberhaupt? is het dan geen originele computer?
Groeten

Shogunswift

Geplaatst door Shogunswift (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Niet waar, groot gelul. Het is zelfs wettelijk verplicht om dit lampje te hebben.
Kan een verkeerde computer zijn, of een defecte computer of ze hebben helemaal geen computer gewisseld en het lampje er uit gehaald.
Dat laatste lijkt mij waarschijnlijk.

Auto ergens anders laten uitlezen, kan met EOBD/OBD2 dus bijna iedereen kan dit doen. Foutcodes opschrijven en hier plaatsen.
Of bij de ANWB een garantie/aankoop keuring laten doen en daar ook dan uitlezen.

Behalve het brandende lampje, waren er andere klachten? Slecht starten, inhouden/horten, stinken uit de uitlaat?
Rammelt de katalysator? Bij koude motor op kloppen.

Shogunswift (0), 13 jaar geleden

Nee dat niet (meer). De voorste labda sonde is vervangen doordat het lampje aan was (door een immitatie die aan de originele stekker is gesoldeerd) maar er was niets aan de auto te merken toen die aanging. lampje na 50km weer aan, maar weer niets aan de auto te merken.

Achterste labda sonde vervangen (ook immitatie en gesoldeerd aan originele stekker), lampje ging direct weer aan. Op aanraden van de garage naar Suzuki gegaan om het daar uit te laten lezen en tijdens die rit ging hij wel heel slecht rijden, stotteren, brandlucht.

Bij Suzuki bleek voorste labda sensor niets te doen dus vervangen (door een originele), maar toen was de katalysator ver heen door het slechte rijden, slechte verbranding. Dus katalysator laten vervangen weer bij de verkopende garage onder garantie (zal ook wel immitatie zijn hoewel hij volhoudt dat het origineel is) en na 100km lampje weer aan. Verder niets te merken aan de auto.

Nu dus boordcomputer vervangen, lampje gaat niet aan voor het starten. 23-8 gaat ie naar suzuki garage voor apk/beurt, vraag ik of ze die pc ook willen checken. De verkopende garage gaat nu met vakantie en is pas na 7 sept. weer bereikbaar.......misschien verstandig om idd even ergens uit laten lezen.

Toen ik gisteren de auto ophaalde zei hij dat hij hem helemaal had uitgelezen, geen foutcodes kreeg.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lampje zal wel aangaan omdat de katalysator en/of lambda sonde niet/niet goed werkt.
Gezien de rest van het verhaal hou ik het er op dat de kat niet vervangen is maar gewoon leeg gehaald.
Om te verkomen dat er een dure katalysator (dit keer origineel) nodig is hebben ze nu het lampje er uit gehaald.
Gezien de klachten is er geen enkele reden om de computer te wisselen.
Daar komt dan nog bij dat even een computer wisselen helemaal niet kan in verband met het anti-diefstal systeem.
Die nieuwe (andere gebruikte) computer moet wel ingeleerd worden en daar heb je dealer-apparatuur voor nodig.
En die hebben ze niet. Waarom denk je dat ze je naar de dealer stuurden voor de problemen met de lambdasonde?

Bovendien: als je een lambda sonde vervangt door een imitatie en dan niet even proef rijdt of uit leest om te kijken of het werkt, dan heb ik weinig vertrouwen in die garage.
Lid van de ANWB? Zoek contact met de juridische dienst en laat de auto keuren. Als dit al fout gaat, wat zit er dan nog meer fout?
Lampje weghalen en zeggen dat de computer vervangen is, is oplichting en reden tot ontbinding van het koopcontract.
Katalysator leeghalen is ook een reden. Het is al heel dom omdat de computer dat gauw merkt en wederom is het oplichting.

Shogunswift (0), 13 jaar geleden

Dank voor de reactie, ik laat het suzuki allemaal nakijken op 23-8

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Vraagje nog.
De rekening van de Suzuki dealer voor de controle en vervanging van de lambda sonde is toch wel rechtstreeks naar de verkoper gegaan?
Want het is heel aardig van je om naar de dealer te rijden, maar dat had de verkoper zelf moeten doen.
Hij heeft de de lambda sonde eraf geknipt (die waarschijnlijk helemaal niet kapot was) en hij heeft er een universele sonde aan vast gesoldeerd.

Shogunswift (0), 13 jaar geleden

helaas. dat wilde de suzuki dealer niet doen, voor het geval dat het niet betaald werd.

Dus zelf voorgeschoten en teruggekregen van de verkopende garage. Ik had zelf ook zoiets van 'dat moet hij doen' maar het begon me allemaal te lang te duren..............

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Valt me mee dat je het terug gekregen hebt.
Maar de Suzuki dealer schijnt te weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Reactie is veelzeggend.
En ook niet echt slim van de verkoper. Als collega garage had hij waarschijnlijk korting gekregen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe is de controle bij dealer afgelopen?

Shogunswift (0), 13 jaar geleden

ik heb hem niet meer gebracht, ik wilde dat de garage het ding goed nakeek maar hij hield vol dat het gemaakt was. Vervolgens zou hij met vakantie gaan en terug zijn als de garantie afgelopen was. Dat risico wilde ik niet lopen en die discussies die nooit goed uit gaan pakken, en heb dus de swift bij een dealer ingeleverd. Heb een andere auto genomen en de dealer heeft het ding verder nagekeken. Ik was er zo beu van dat ik mijn verlies heb genomen. Ik weet dus ook niet wat ze er nog mee hebben moeten doen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is ook een oplossing. Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.