hallo,
Ik heb een probleem met mijn suzuki diesel 2.0 TDI grand vitara van 2001. De wagen heeft al 238000 km. Het motortoerental bij 'standby' is te hoog. Iets boven 1000 toeren, en het motormanagment licht brand steeds. Ik had vernomen dat dit zou kunnen liggen aan vuil die in de 'gasklep' zou zitten. Met die te reinigen zou het opgelost zijn, maar de vraag is waar bevindt zich die gasklep juist ?? Dan zou ik eens proberen met die te reinigen al.
Vorig jaar op verlof met de caravan had ik een ander probleem, namelijk plots tijdens het rijden gaat het motormanagment lichtje aan, en houd de wagen in. Meer gas geven was niet mogelijk, met als gevolg aan 50 km/u op de autoweg tot er een parking is. de motor uitschakelen, wat later weer inschakelen en het was opgelost, tot een half uur later....terug hetzelfde. Moet er wel bijzeggen dat het zeer warm was, en dat het probleem zich enkel voordeed bij beklimmen van bergen.
Misschien weet iemand hier of daar raad of advies, waarvoor al dank vooraf !
Groeten Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je lang kunt zoeken naar die gasklep. Dat is iets van een benzine-auto, niet van een diesel van dit bouwjaar.
Zelfs bij moderne diesels die een gasklep hebben, staat deze volledig open tijdens normaal bedrijf.
Laat de foutcode(s) uitlezen, dat scheelt een hoop gezoek en gegis.
Toch had de foutcode die mijn garagist wiste iets te maken met de gasklep. Maar enige tijd later kwam de fout terug. Hij raadde me aan om enige tijd een additief in de diesel te doen, en zien wat het geeft. Maar het probleem blijft.
13 jaar
Gasklep of gaspedaal? Weet je het nummer van die code nog?
gasklep. Nee het fout code nummer weet ik niet meer spijtig genoeg
13 jaar
hallo beste mensen, ik ben langs geweest bij de garage. de fout codes zijn PO903 circuit koppelingsactuator hoog en P0220 sensor schakelcircuit gasklep pedaal positie B
Het probleem is opgelost door de EGR klep te reinigen. Dit zou een veel voorkomend probleem zijn bij diesels.
Nog een vraagje : weet iemand of deze wagens gevoelig zijn voor distributieriem die stuk gaat ??
13 jaar
Ik Heb Een Vitara 2.0tdi Automaat Die Trekt Niet Meer Het Is Martelen Om Op 80 Km Te Komen En De Turbo Hoor Je Niet Echt Maar Die Is Volgens Mij Niet Stuk Want Hij Rookt Niet En Het Is Starten En Lopen De Filters Zijn Allemaal Vervangen Maar Geen Verbetering Weet Iemand Raad Of Een Oplossing Waar Ik Moet Zoeken En Waar Wat Zit Ik Hoor Graag Van Jullie
12 jaar
Wie weet hoe ik de foutmelding van branstofsysteem kan uitschakelen.
Men beweerd dat de foutmelding te maken heeft met de niet goed of vervuilde EGR klep.
Heb deze klep reeds gereinigd en ook bij de brandstof een reinigingsmiddel toegevoegd om om het systeem te kuisen.
De EGR klep was helemaal niet vervuild .Als ik het contact afzet is de foutmelding verdwenen maar komt terug wanneer ik langdurig boven de 3000 toeren kom.
De eerste keer dat ik de foutmelding kreeg heb ik met een kleine hamer enkel tikken gegeven op de EGR klep en de foutmelding was toe voor een tijdje weg.
Het probleem met deze Grand Vitara is dat hij absolut niet zuinig is met brandstof.
Door het toerental dan extra laag te houden bij het schakelen komt de EGR klep dan nog vlugger vervuild en nemen de problemen enkel toe.
Ik heb vandaag een spuitbus gebruikt om de EGR klep te reinigen en bij een vlot draaiende motor dicht bij de klep ingespoten.Nu afwachten of dit iets zal uithalen.
In de garage van Suzuki weet men ook niet goed hoe te verhelpen.Enkel drastische maatregels stelt men voor en de klep vervangen. Opgelet dit is een grapje van rond de 700 .
Wie weet er iets meer over dit probleem met de Grand Viatara ?
12 jaar
ik heb de intercoeler er af gehaald en de vacum slang af gedopt en het pompje ook en het heuvel is bij mij verholpen probeer dat ,eens en je kunt de klep er dan ook makkelijk afhalen en dan schoon maken ik hoor het wel
12 jaar
Ik ben er in geslaagd om de foutmelding voor brandstofsysteem of EGR klep probleem te verhelpen.
Spuitbus gekocht om EGR klep te reinigen, de darm die naar de EGR klep gaat afgekoppelt en bij minimum 2000 toeren draaiende motor inspuiten met tussenpozen van 10 seconden.Daarna tot 2 maal toe een product toegevoegd aan de dieselbrandstof (20 liter diesel voor 1 bus product) dit heb ik tot 2 maal toe gedaan en het probleem is er niet meer.De wagen rijd weer zoals vroeger.
Zoek nu nog om via tuning het verbruik naar beneden te halen.Heeft iemand ervaring met een goed werkende Tuning.Ik heb geprobeerd bij HOTTUNING maar daar lukt het niet voor de Grand Vitara.
Ik heb een gemiddeld verbruik tussen 9 en 10 liter, toch wat veel denk ik.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar