close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Samurai 1986: koeling

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1300

De motor van mijn SJ413 (oude samurai) is warm gelopen maar ik weet niet waardoor. Ben nu een ander motortje aan het inbouwen maar kom op het punt dat de oude thermische ventilator er weer op moet, Kan ik deze makkelijk testen? Ik heb al geprobeerd om hem in de bankschroef te verwarmen met een feun en gekeken of hij zwaarder ging draaien maar dat deed hij niet.
Ook zou ik er een electrische ventilator in kunnen bouwen maar waar haal ik dan het warmte signaal vandaan?

Geplaatst door

fons3092 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou je met een zender in de bovenste waterslang of in de cilinderkop kunnen sturen , of als er een plug in de radiateur zit er daar 1 plaatsen , wordt een beetje pionieren.

Ik heb een electrische ventilator van oude swift, een nieuwe zender van een swift welke onder in de radiator zit. Ik ga deze in de onderste waterpijp naar de radiator plaatsen, electrisch aansluiten en zo proberen.
Resultaat volgt.

fons3092 0

8 jaar

Zo, alles zit er op.
Radiator moest iets naar voren maar het paste.
Kunnen jullie mij vertellen hoeveel ampere de ventilator afgezekerd moet wezen?

fons3092 0

8 jaar

Als je weet hoeveel watt de motor is , kun je dit uitrekenen . maar 40a zou genoeg moeten zijn , wat is trouwens de dikte van de draad die je gebruikt hebt ?

Aan de ventilator zitten niet zo dikke draden, wattage weet ik niet, ik heb zelf dikke draden gebruikt, een 30 Amp relais en een zekering van 25 Amp.De motor heeft vanavond gedraaid, bovenkant radiator was 92 graden, onderste pijp (waar de voeler in zit) 82 graden, dat vond ik nogal veel? dus heb ik de ventilatorvoeler kortgesloten en heb hem zo af laten koelen.Zou een koudere voeler een optie wezen of zijn die temperaturen aanvaardbaar? Gr F

fons3092 0

8 jaar

82 graden is prima.

Toch nog een koudere voeler van een colt ingezet, boven 90 graden,onder 76 graden.Radiator was ook lek, heb hem gesoldeerd, mislukt, nieuwe besteld, deze was echter 1 cm dikker dus paste niet ivm ventilator, nog eens gesoldeerd en gelukt.Klus geklaard, dank voor de medewerking, Gr F.

fons3092 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.