auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Grand Vitara: koppeling automaat

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000

Graag hulp,

Mijn koppeling maakt een kletterend geluid wanneer ik in D rijd en wanneer ik deze in N zet en gas geef is alles normaal ,zelf voel ik geen verschil bij het rijden alles is normaal maar enkel dit storend geluid kan iemand me vertellen wat dit zou kunnen zijn aub

alvast bedankt
Guido

Geplaatst door

guidomedan (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doet hij het bij alle toerentallen ?
Geen hitteschild dat los zit ?
Koppelomvormer die los zit ?
Laat er even naar kijken , als het echt bij de koppelomvomer weg komt is dit een dure reparatie in de regel , dus hoe langer je door rijd des te meer kosten meestal.

Alvast mijn dank voor je reactie .ik heb gisteren nog eens goed geluistert dus als hij in N of P staat en ik gas geef is het een normaal motor geluid maar wanneer ik rijd lijkt het op licht gekletter en ik moet zeggen dat ik totaal niks merk bij het rijden alles is normaal ook het toerental is normaal en bij het automatish schakelen is er ook niks abnormaal enkel dat geluid .nu is dat niet erg luid maar ik hoor het en het was er voordien niet .nu het probleem is ik woon in indonesie en men is hier erg amateuristish dus wil ik zelf eerst weten wat het zou kunnen zijn want anders is het helemaal een ramp vorig jaar heb ik nieuwe pistons en een hele beurt gedaan en alles is prima enkel verbruikt hij te veel en co is veel te hoog ze kunnen het niet afstellen omdat ze het materiaal niet hebben dus dat is mijne 2de zorg als ik het zelf zou kunnen dan zou ik het zelf doen .dus wat is jouw mening aan de hand van mij uitleg over mijn koppeling? Nigmaals bedankt voor je hulp..guido

guidomedan 0

6 jaar

Allereerst de beste wensen voor 2018 , als ik je verhaal zo lees ook met name je co probleem , ga ik meer richting een defecte katalisator denken , het gekletter kan komen door het element dat los in je katalisator ligt , dit verklaart dan tevens eventueel je co probleem .
Als de middelen er niet zijn en de kennis wordt dit toch lastig oplossen zo op afstand.
Begin met controleren van de bevestiging van je koppelomvormer omdat deze los geweest toen de motor er uit is geweest , tevens wat er verder los is geweest , katalisator kun je controleren of het element los zit door met je vuist er tegenaan te slaan dan hoor je het zo , hitteschildjes om de uitlaat kunnen dit geluid ook veroorzaken , succes.

Best Kaleido

dank je voor deze uiteenzetting ik ga dit morgenochtend onmiddelijk testen ik heb vandaag nigmaals gereden en er is werkelijk niks mis te merken dan enkel dit geluid toerental is ok .temp is ok enkel dit storend metaal achtig gekletter ook wanneer ik in neutraal gas geef is het weg en wanneer is in D rijd komt het dus ik ga dit morgen onderzoeken ik heb een brug die ik kan gebruiken .misschien domme vraag waar vind ik die omvormer ? Ik zag de colector onderaan gaan naar de uitlaat en in de uitlaat is een verdikking dat de kat is denk ik btw is er een mogelijkheid om zelf de co bij te stellen en zo ja waar kan ik dat vinden .sorry voor deze vele vragen maar het is hier inderdaad erg gesteld bij de dealers ze verkopen enkel nieuwe wagens en als je iets laat herstellen verneuken ze meestal wel iets anders dus daarom ben ik erg voorzichtig mijn wagen is echt in top conditie en wil dit zo houden daarom tracht ik zoveel mogelijk zelf dingen te doen
Mij oprechte dank voor je hulp en geduld

Met vriendelijke groet guido

Ps. Ik laat je weten hie het ging

guidomedan 0

6 jaar

De koppelomvormer is het gedeelte van je versnellingsbak, wat aan de drijfplaat, of flexplaat zit geschroefd. Met het uit elkaar halen van de motor ben je deze tegengekomen als het goed is. Controleer de bevestiging. Meestal kun je door het gat van de startmotor, of een ander gelijkwaardig serviceluik aan de bouten komen om ze na te voelen. Zie het als de "Normale" koppelingsplaat/drukgroep, maar dan de hydraulische variant.

CO is normaliter niet af te stellen. De motorelectronica "Regelt" een optimale verbranding aan de hand van lamdawaarden in de uitlaatgassen ( Hoeveelheid nog aanwezige zuurstof). de katalysator wordt geacht de rest van de uitstoot op te knappen tot de diverse milieu-eisen.
Ik ga hierin met Kaleido mee. Katalysator is de eerste verdachte, ook aan de hand van jouw klachtomschrijving/rammel.

hellbat 0
badge

6 jaar

Geen probleem , wij zijn er om elkaar te helpen .
De omvormer , zit vast aan je vliegwiel , dit is de verbinding tussen motor en versnellingsbak , je moet eerst een metalen afdekplaatje weg halen om de koppelomvomer en vliegwiel te kunnen zien , zit vertikaal aan de onderzijde van de bak bij de carterpan.
Co zelf bijstellen gaat helaas bij deze auto niet meer , is electronisch geregeld , de ecu krijgt van de diverse sensoren signalen en bepaalt aan de hand daarvan de hoeveelheid brandstof.
Een lek in de uitlaat bv. voor de katalisator , inderdaad de verdikking , geeft zuurstof in het uitlaattrajekt , de lambdasonde ziet dat en denkt , he er is nog zuurstof over na de verbranding , dit wordt dan gezien als er kan dus meer brandstof in gespoten worden , kat kan dit niet verwerken en co is te hoog , beetje jip en janneke taal , hoop dat je het begrijpt.
Je koelwatertemperatuuursensor is ook zo een sensor , is deze defect geeft een veel te lage temp. aan bv. , zal de ecu denken he er moet meer brandstof in want de motor is koud hop co te hoog .
Controleer ook de pakking tussen cilinderkop en collector eens op zwarte strepen /vlekken , als er een pakking defect is , geeft dit ook een petsend metaalachtig geluid bij belasting .

twee zielen, 1 gedachte, (-: ik was je net voor.

hellbat 0
badge

6 jaar

Jij tikt sneller ha ha , maar Guido kan voorlopig vooruit .

Beste kaleido .goed nieuws ik heb via een vriend hier in medan mensen leren kennen die een school leiden voor specialiatie in mechanica en electronica en deze hebbe een samen werking met nederland inovam genaamd deze hebbe alle aparatuur en kennis mij problemen waren snel opgelost het eerste was een defect co sensor deze werd vervangen en dat lampje was uit ook de regeling van co en benzine verbruik terug normaal het tweede was dat geluid dit was namelijk de verbinding van collector naar de katalisator die niet sluitend was dus de ring vervangen en terug inelkaar gezet en het was opgelost dus al bij al geen zotte kosten en voor in de toekomst kan ik naar daar voor eventuele problemen supper en nogmaals mijn dank aan jullie beide groeten uit indonesie guido

guidomedan 0

6 jaar

Zaten we toch op het goede spoor , bedankt voor de feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.