Suzuki Samurai: Laag toerental stationair

Bouwjaar: 1991

Mijn Samurai uit '91 heeft een toerental van 500 bij een koude motor, hierdoor heeft ie de nijging om af te slaan. Het toerental hebben wij al op 1000 gezet d.m.v het staionair stelschroef maar nog zakt ie weer. Zo erg zelfs dat ie bij te hard remmen soms afslaat. Bij een warme motor loopt ie braaf 900 a 1000 toeren. Wat is het stationaire toerental (koud en/of warm) voor mijn Samurai, en wie heeft eventueel andere ideeën of oplossingen.

Greetz JoJo

Jolanda5779

Geplaatst door Jolanda5779 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

gosse3817 (0) PRO, 18 jaar geleden

Stationair toerental moet bij koude motor afgesteld worden tussen de 1500 a 2000 toeren, bij opwarmen motor gaat het toerental langzaam afnemen. ( automatische choke werking).
Toerental bij warme motor 800 a 900 toeren

JoeBarTeam (0), 18 jaar geleden

Hallo Jolanda,

De carburateur van een suzuki samurai/sj413 is een echte plaag als ie slecht gaat lopen. Een tip vervang alle vacuum slangetjes. Dit wil nog wel eens helpen. Zelf heb ik ook een Samurai, heeft altijd goed gelopen, maar sinds een paar maanden vertoond ie zo ongeveerd dezelfde kuren.. indd slecht stationair draaien, afslaan. Ben er al mee naar de dealer geweest en die komt er ook niet uit. Je moet maar eens op internet zoeken op "samurai Technical carb' dan kan je de bevindingen lezen van vele andere samurai fanaten. Ikzelf heb besloten om een carburateur van een Daihatsu charade te monteren (die past zonder al te veel aanpassingen) ik ga hem maandag ophalen en zal je wel laten weten hoe dat afloopt. Heb er al wel goeie verhalen over gelezen.

suc 6

ps die vacuum slangetjes moet je wel effe vervangen.... daar kan je nog wel eens geluk meehebben...

bert1155 (0), 18 jaar geleden

mijn samurai is inmiddels voorzien van een Weber carurateur, en dat loopt als een zonnetje.

En Nikki carburateur van een Mazda werkt ook volgens de geleerden.

Groeten Bert

Jolanda5779 (0), 18 jaar geleden

Ondertussen het toerental opgekrikt naar 2000 toeren, niet echt een succes, dit zakte niet meer met een warme motor. Dus weer teruggedraaid naar standaard 800-900 tpm. Verdeelkap en bougies schoongemaakt en stelschroef cabarateur iets opengedraaid. Tot nu toe draait het lekker, maar weten niet voor hoe lang. Bij meer problemen toch maar 's gaan denken aan vacuümslangetjes of een andere cabarateur. PS. Joe Bar, laat me even weten hoe het met jouw cabarateur afloopt. Bedankt voor alle tips.

Greetz Jolanda.

dupl-u-3672-5dd146f56f51f+Hobie (0), 18 jaar geleden

wat hier boven gezegt word klopt een carb van een samurai/sj413 is een ramp er zijn een paar vervangende carb's die je er op kan zetten die van hier boven nikki (mazda) of gewoon een nikki een swift carb en een carb van een alto schijnt ook te passen van een hyndai pony 1500 uit 1986/1988 ongeveer
en nog een paar andere zelf heb ik een carb van een swift type GS er op zitten die moet je compleet er opzetten met inlaatspruitstuk en luchtfilter dit alles komt van het oude Type swift uit 1987/1988 maar werkt perfect meer power voor in het terein (omdat dit een weber carb is) en op de weg
kosten van zo'n carb liggen ergens tussen 35 en 50 euro
veel succes
greetz Hobie

erka (0) PRO, 17 jaar geleden

een alternatief is een Mitsubsidie Colt Carb....
werkt goed en zeer eenvoudig te monteren !


heb inmiddels zelf een colt carburateur gemonteerd..
op de sloop voor 25 euro's...
eenvoudige klus. paar slangetjes omwisselen en een paar afdoppen...
uurtje werk ongeveer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.