Wij hebben een Baleno 1.8 station uit '98 die de laatste tijd inhoud en stottert bij optrekken vanuit een laag toerental, of bijvoorbeeld onderin de 2 door de woonwijk rijden. Het is begonnen toen mijn vrouw is gaan tanken bij een goedkope pomp in Dronten, maar dat kan heel goed toeval zijn.
Nu weet ik dat kleppen stellen bij een gasauto erg belangrijk is, maar is dat ook nodig bij de 1.8 ? En zo ja wat zijn dan de te hanteren waarden ?
Als het zo is dat deze motor is voorzien van automatische klepstelling wat kan ik dan anders in de gaten houden of controleren ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je dezelfde problemen als je een dagje op benzine rijdt?
Als ik overschakel op benzine lijkt het minder te zijn, maar op gas is het de ene keer ook erger als de andere.
11 jaar
INhouden op gas bij lage toerentallen komt nog steeds af en toe voor. Heb van het weekend in Duitsland getankt en las daar dat de LPG samenstelling 's winters en zomers verschillend is (verhouding propaan/butaan). Is dat in Nederland ook zo en kan dat er ook mee te maken hebben ?
En is er nog iemand die een antwoord weet op het kleppen stellen ? (zie mijn eerste vraag)
11 jaar
De J18A motor (in je Baleno) heeft geen hydraulische klepstoters , deze dienen afgesteld te worden .
Afstellen bij koude motor :
Inlaat : 0.13 - 0.17mm
Uitlaat: 0.13 - 0.17mm
Of ze te stellen zijn via stelboutjes of d.m.v. Vul-plaatjes durf ik niet met zekerheid te zeggen.
succes .
Als je een g3 installatie hebt dan wordt de inspuiting of verdamping automatisch bijgesteld aan de hand van de waarden die de lambdasonde door geeft. Dus zomer of wintermengsel doet er niet zoveel toe. 's Winters zal ie iets meer gebruiken omdat propaan een wat lagere calorische waarde heeft (En de olie blijft natuurlijk ook wat langer koud).
De uitlaatklep kan je voor de veiligheid ook wel iets ruimer afstellen, zo rond de 0.20.
Wat ook nog een oorzaak kan zijn is een slecht functionerende koelvloeistoftemperatuursensor. Dan gaat het motormanagement te arm aansturen en draait de motor in de lagere toerentallen (beneden de 2000 toeren) onregelmatig en met minder power.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar