Vriendin was speciaal op zoek naar een G3 maar dan wel liefst een Suzuki. Dus daar was opeens een Baleno met G3 installatie. Hij reed als een zonnetje. Maar na na een eerste echte lange rit verloor de auto opeens alle vermogen. Meteen aan de kant en alles onderzoeken maar geen rare dingen te vinden. Overschakelen naar benzine en alles deed het weer.
Na een week bleek opeens dat de koelvloeistof compleet op was. En iedere 100 Km moet ze nu bijvullen. Zat ook allemaal slutch in de olie dus de pakking vervangen, kop gevlakt, en alles gespoeld. De motor weer in elkaar gezet en dacht dat is weer klaar. Maar helaas hij verliest nog steeds enorm veel koelvloeistof en nergens een lek te vinden.
Nu weet ik dat de gasverdamper wanneer deze door het aanvreten van de koelvloeistof en gas zelf veel problemen kan geven. Maar zou dat ook het probleem van de koelvloeistof kunnen veroorzaken?
Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Systeem al afgeperst , en gekeken of dan wat kunt zien.?
Gehele systeem eens zonder de gasverdamper afgeperst maar geen enkel lek kunnen vinden. Dus nu wel zeker dat de verdamper het probleem is.
Een monteur hier vertelde me al dat eigenlijk elke G3 installatie vanaf het moment dat je het gebruikt aangevreten word door en het gas en de koelvloeistof. Dus waarschijnlijk is het complete binnenhuis van de gasverdamper zo lek als een zeef. Omdat deze in het koelsysteem zit zal het waarschijnlijk door een lek in de verdamper de koelvloeistof de motor in blazen. Het systeem injecteert het gas niet maar maakt een mengverhouding lucht en gas en dat gaat rechtstreeks de motor in. Dus een nieuwe verdamper aanschaffen en anders een goede 2ehandse reviseren. Verdamper zou zo rond de 50 liggen en het reviseren 30 dus al met al nog goed te doen.
Wel grappig dat de monteur zelf aangaf dat in vervolg de goedkope koelvloeistof van de action het beste is. Maar hoe dan ook na verloop van tijd ook de nieuwe verdamper aangevreten zal worden. Maar goed was een enorme puzzel om uit te zoeken en de Baleno ach die heeft in ieder geval zijn grote beurt wel weer gehad denk ik dan maar.
Nu vingers kruisen en hopen dat dit het probleem ook zal oplossen. Maar dat zal ik in ieder geval laten weten. Want mocht er eens iemand hetzelfde probleem hebben dan kan het een heleboel werk en zoeken schelen.
11 jaar
Ik rijd al 35 jaar op lpg, maar heb dit nog nooit meegemaakt.
Wel elke 2 jaar de koelvloeistof verversen en 1 x per jaar het onderste dopje van de verdamper (warm) er afdraaien om de sludge weg te laten lopen.
Koelvloeistof verouderd en wordt zuurder. Op een gegeven moment gaat de zuurgraad het aluminium aantasten van verdamper en cilinderkop.
Door het elke 2 jaar te verversen voorkom je dit.
Heb zelf goede ervaring met een 1.6 baleno van '98 gehad.
Mijn zoon rijd er nu in, al 430.000 lpg km op de teller. Als je de uitlaatkleppen op 0.20 zet gaat ie lang mee.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar