Allen
Ik heb een jaar geleden een Suzuki Grand Vitara van 2007 (engine J20A) 2.0 benzine gekocht, wagen was ingevoerd uit Giekenland. Al na paar 100 km ging het 'motor' lampje branden en hij is ondertussen al enkele keren bij Suzuki binnen geweest maar het probleem komt steeds terug. Bij de lokale Suzuki garage vinden ze geen sluitende oplossing en ik kijk er niet naar uit om weer een hoop geld te betalen zonder dat het probleem verholpen wordt, weten jullie mss raad? Het probleem is ook dat het een benzine is en die komt niet of zelden voor in België...
Ik geef hieronder alvast een overzicht van problemen en ingrepen tot nu toe. Tekst met * voor zijn mijn bevindingen, de rest is door de garage doorgeven.
*Begin 2014 auto in orde laten zetten, nieuwe olie, luchtfilter, benzine filter en bougies door niet erkende garage.
07/02/14 lampje motor brandt: P0420 in storingsgeheugen
P0420 testprocedure: P0420: Catalyst System Efficiency below threshold (onder de drempel)
visuele controle op lekken
controleren op kortsluitingen en elektrische aansluitingen
indien geen problemen vastgesteld worden, HOS2 sensor vervangen.
beslist om de 2 KAT sensoren te vervangen en het resultaat af te wachten.
als na het vervangen van de sensoren het probleem terugkomt, de KAT zal moeten vervangen worden
* Ondertussen nog geen 1000 km gereden, dikwijls korte afstanden tussen 5 en 10 km, lampje gaat branden na rit van 22 km met autostrade op de terug weg bijna thuis, opgemerkt door uitvallen cruise controle.
01/04/14 wagen wordt opnieuw binnengebracht met hetzelfde probleem: P0420
Wij hebben contact opgenomen met Suzuki waarbij men ons aanraad de KAT te vervangen.
After market kat met zelfde OEM nummer wordt geplaatst
* Ongeveer zelfde scenario als voorheen, opnieuw na rit naar Hasselt doet het probleem zich voor, niet zeker dat deze keer de cruise controle op stond.
13/05/14 wagen wordt opnieuw binnengebracht met hetzelfde probleem: P0420
Wij nemen opnieuw contact met Suzuki waarbij men ons aanbeveelt de kleppen te regelen.
* Deze keer duurt het minder lang, auto draait precies ook minder zuiver, ratelend geluid in motor. Na rit naar Hasselt valt de wagen tot 3 maal stil bij het parkeren. Het lampje gaat ook terug branden weer op zelfde plaats na zelfde rit en met cruise controle op. Het lijkt erop dat met het stilvallen er een extra probleem is.
* Hierna is de wagen terug binnen gedaan en is er een mecanicien van Suzuki Nationaal (iemand van buiten de lokale garage om) naar komen kijken. Er wordt een voorstel gedaan dat opnieuw 1000 euro zou kosten. Hier wens ik echter niet meer op in te gaan aangezien geen garantie van de garage op succes, er werd dus enkel de foutcode gereset.
Ik ga de wagen ophalen, lampje is weer uit en blijft deze keer dubbel zo lang uit, ook na het maken van dezelfde rit naar Hasselt blijft lamp uit. Wagen werd steeds voor korte afstanden, geen autostrade gebruikt. Maar na ongeveer 1600 km gaat lamp terug aan opnieuw tijdens het rijden met cruise controle.
10/12/14 foutcodes uitlezen: P0420: Catalyst System Efficiency below threshold
* Fout is opnieuw gereset, heb km stand B op nul gezet om te kijken hoelang lamp uit blijft.
Hopelijk hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn. Bij deze alvast bij voorbaat bedankt.
Mvg
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, after market kat. Monteer origineel en je hebt meestal geen probleen meer met de kat.
Hier staat een goed verhaal hoe je kunt zien of een kat werkt of niet meer werkt
Het lijkt erop dat de lambda sondes vervangen zijn zonder dat daartoe aanleiding was.
Kleppen stellen was misschien nodig, maar daarna wordt het verhaal vaag.
Je zegt dat de auto minder zuiver draaide en een ratelend geluid had. Daarna is er kennelijk voor 100 euro gerepareerd.
Maar de vraag is dan wat er allemaal gerepareerd is.
N.B.: De foutcode P0420 heeft niets met het rijden op de cruise control te maken.
De code komt toch wel, ook als je niet op de cruise control rijdt.
Alvast bedankt voor de tip.
Het laatste deel is inderdaad niet duidelijk opgesteld, ik had de wagen opnieuw binnen gedaan omdat er iemand van Suzuki nationaal (geen medewerker van de lokale garage) lokaal aanwezig ging zijn op die dag. Deze persoon had een voorstel gedaan maar dit uitvoeren zou opnieuw 1000 euro kosten. Welk voorstel dit was weet ik niet meer en ik wacht hiervoor ook nog op reactie van de garage.
In feite is er toen dus niets aan de wagen gedaan buit het resetten van de foutcodes.
Maar zoals vermeld kreeg ik na een tijd terug dezelfde foutcode.
De after market Cat had identiek hetzelfde OEM nummer, gaat het dan niet om identiek hetzelfde product??
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar