Suzuki Wagon R+ 2004: motor loopt de 1e 2 minuten bar slecht

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 69

de motor start goed ,maar het wegrijden en de 1e 2 minuten loopt de motor bar slecht.lijkt of het op 3 cilinders loopt .na 2 minuten rijden gaat het langzaam over en loopt de motor als een zonnetje.Ik heb een g3 installatie op gas ,maar daar zit het probleem niet in .het mankement vertoont zich bij rijden op benzine.bougies vervangen,uitlezen met obd geeft fout in het brandstofsysteem.Waar moet ik zoeken?

leon10

Geplaatst door leon10 , lid sinds 13 jaar geleden

18 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Wat voor fout, code ?

leon10, 1 maand geleden

dat werd niet op het apparaat weergegeven.in ieder geval sluit dat ontsteking ,of elektrisch circuit uit,lijkt me.misschien bij de suzuki laten uitlezen.alhoewel ik daar geen hoge dunk van heb. een eerder bezoek ( het management lampje brandt al 5 jaar) heeft geen resultaat gegeven dan € 300,00 rekening...
blijft de vraag ,wat kan de oorzaak zijn ,waar kan ik het zoeken.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Is niet altijd met zekerheid te zeggen , maar zou kunnen omdat hij op gas wel goed loopt , schakeld hij na 2 minuten over op gas ?
Uitlezen met een goed universeel apparaat geeft meer info denk ik .
Hoe is de staat van onderhoud , klepspeling , compressie kan een oorzaak zijn , lek in het inlaattraject enz. Welke cilinder doet er niet mee ?

leon10, 1 maand geleden

je hebt gelijk,de oorzaak is onzeker,vandaar mijn vraag naar ervaring van anderen.geen idee wat de klepspeling of compressie doet.de motor loopt na 2 minuten prima,maar voor die tijd k.. dus geef een indikatie aan waar ik de oorzaak moet zoeken

oldford PRO, 1 maand geleden

Maak eens een screenshot van de "fout", misschien dat we er meer over kunnen vertellen.

leon10, 1 maand geleden

ik ben niet zo thuis in computerprogramma's ,dus zocht ik het in het analyseren van de fout in de werking van de motor.de symptomen zijn simpel ,motor start goed,start op benzine,loopt slecht gedurende 2 minuten,lijkt of hij op 3 poten loopt,komt bijna niet vooruit,waarschijnlijk tot hij warm begint te worden,dan gaat hij prima lopen,stationair zelfs op 800 tpm.daarna start en loopt hij de gehele dag prima.het mankement wordt steeds erger.waar moet ik het zoeken?bougies zijn vernieuwd.wat is de elktrodenafstand,
kleppen stellen? als die ruimer staat moet je het horen,kunnen ze ook te krap gaan staan?welke sensor heeft er betrekking op? als niemand het weet ,ga ik naar de garage,maar liever los ik het zelf op ,het kan niet moeilijk zijn.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Dan moet er wel de kennis en het gereedschap aanwezig zijn, je hebt zo te lezen zelf nog niet veel bekeken , als je zegt hij loopt op 2 cilinders zou ik kijken of dat zo is en als dat zo is me concentreren op de bewuste cilinder bv.

leon10, 1 maand geleden

Mee eens Kaleido 1 , ik stam uit de tijd van de auto zonder computer. toch redelijk wat kennis opgedaan ,maar het is nooit genoeg. ik wil nergens nog aankomen,maar logisch nadenken .voorheen leek zoiets op een choke,die blijft hangen,waardoor de motor verzuipt,want even later loopt alles perfekt.hoe dan ook ,bedankt voor de support,ik ga naar een dealer.

leon10, 1 maand geleden

het probleem is nog niet opgelost,beide lambdasondes vervangen.dat was de oplossing niet. de sonde krijgt een spanning van 1.98V een beetje weinig ,denk ik . weet niet of het met het probleem te maken heeft .als de motor gestart is slaat hij na 2 minuten stationair af. na 2 minuten daarna starten loopt hij slecht tot 2 km ,laag vermogen. lijkt op een verzopen motor. de rest van de dag perfekt ..morgen meer,na een diagnose.

oldford PRO, 4 weken geleden

Je zegt "beide lambdasondes vervangen". Zijn dat 2 sondes Vóór de kat of 1 sonde Vóór en 1 sonde Ná de kat?
Hoeveel draden heeft de aansluiting van de voorste lambdasonde? 3, 4, 5?

Je zegt "de sonde krijgt een spanning van 1.98V". Welke sonde heb je het dan over?
En hoe heb je dat gemeten?

leon10, 4 weken geleden

de sondes zitten voor en na de kat.2 soorten .allebei 4 draden .de 2e sonde heeft een spanning van 1.98V gemeten op de beide zwarte draden.een monteur heeft vandaag het vermoeden,dat de bobine defekt is.we gaan ze vervangen.ik zal het vervolg vermelden.

oldford PRO, 4 weken geleden

Als er een bobine defect is, waarom loopt de motor dan goed op LPG?
Onderdelen roulette (het lukraak wisselen van onderdelen) kan een dure grap worden.
Zonder exacte gegevens van de "fout" in het brandstofsysteem is het maar gokken.

2 draden van dezelfde kleur is meestal de verwarming van een lambdasonde.
Hoe precies heb je gemeten? Met aangesloten lambdasonde of zonder? Met lopende motor of niet?
Wat meet je bij de andere lambdasonde op dezelfde manier?

N.B.: Bij dit type sondes heeft de 2e sonde geen enkele invloed op het lopen van de motor. De brandstof hoeveelheid wordt uitsluitend geregeld a.d.h.v. het signaal van de 1e sonde.

leon10, 4 weken geleden

na vernieuwing van de sondes is de situatie niet verbeterd.
de spanning is voor en na het starten van de motor gemeten op beide sondes.ik ga de meting opnieuw uitvoeren.(het front moet worden gedemonteerd)
de lpg wordt pas gestart als de motor warm is,dan is het probleem minder en verdwijnt gauw.
de optie van bobines vernieuwen(met slooponderdelen?)) wordt geprobeerd.
nokkenassensor?
er is zelfs een geval van kettingspeling bekend.
gelukkig loopt de motor goed ,dus na de startproblemen kan ik de hele dag rijden.
helaas heb ik slechte ervaring met de suzukigarage,dus doe ik het zo.aldoende lerende.
fijn weekend en bedankt

oldford PRO, 4 weken geleden

Hoe meet je exact? Met de plus pen op 1 zwarte draad en de min pen op de andere zwarte draad?
Dan kun je op het oog vreemde waardes meten. De lambdasonde verwarming wordt met een duty cycle aangestuurd al naar gelang wat de situatie nodig heeft. Je zult dan nooit de volledige accuspanning meten omdat een deel van de tijd er geen massa is. Bij een warme sensor meet je dan slechts lage waardes.

Ieder APK-station kan de foutcodes voor je uitlezen met een algemene EOBD scanner die ook bij de APK gebruikt wordt. Geen beletsel om foutcodes te laten lezen, lijkt mij zo.

leon10, 4 weken geleden

ga ik doen,bedankt.

leon10, 1 week geleden

even een update.EOBD scanner komt vanmiddag binnen. inmiddels heb ik een compressietest gedaan. 2e en 4e cilinder 8 bar, 1 en 3 11.5bar. Dat verklaart een hoop.Een mooie cilinderkop bij Yellowcar gevonden ,moet nog geplaatst worden.
() ik rijd op gas.G3.
vraag: de kleppen moeten ruimer gesteld worden,dat gebeurt met plaatjes.hoe kan ik dat afstellen zonder dure speciaal gereedschap?

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

Niet.

leon10, 1 week geleden

oke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R+ of stel zelf een nieuwe vraag.