Ik heb de Grand Vitara (3-deurs) nu ongeveer een driekwart jaar en bevalt prima.
Op één probleempje na, na resetten, reinigen van EGR klep, inlaat en uitlaat kanaal blijft toch het MM lampje aangaan.
Bij uitlezen wordt een 'flow problem' geconstateerd.
Aan de auto zelf merk ik helemaal niets met rijden.
Meestal is, zo heb ik geconstateerd, het lampje aangegaan bij het van het gas gaan. Afremmen op de motor zeg maar.
Ook gaat het lampje na verloop van tijd weer vanzelf meestal uit, soms niet.
Omdat het probleem bestaat vanaf de aanschaf is het, ondanks het verlopen van de garantie die ik bij aanschaf heb gekregen, zo langzamerhand tijd dat we dit eens oplossen.
Ook de dealer waar de auto in onderhoud is en gekocht heeft eigenlijk geen idee meer.
Er rijden veel van dit soort motoren rond en niet één heeft hier last van. Maar ja, ik natuurlijk wel dus aan zo'n kreet heb ik niets.
Iemand enig idee waar we dit moeten zoeken? Er is een donor EGR klep ingegaan van een andere Vitara een tijdje terug maar ook dat mocht niet helpen.
Inlaattraject en uitlaattraject zijn uit elkaar geweest, gereinigd en op een aantal plekken zelfs gepolijst.
Het mag allemaal niet baten.
Zelf denk ik aan zoiets simpels als een kapotte sensor die af en toe de fout in gaat. Maar ja, wie ben ik t.o.v. de dealer?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Low flow kan idd duiden op een defecte EGR , of een vacuum lek.
Welke storing code rolde er uit bij het uitlezen?
is je uitlaat gas dicht ?
Das een goeie, de storingscode zou ik je niet kunnen geven.
De uitlaat gasdicht....dat zou best wel eens in de richting kunnen wijzen, bij aankoop is er een nieuwe uitlaat onder gegaan. Best kans dat dit een probleem oplevert.
Of vacuum lek.
Ik zal je suggesties zeker de volgende keer dat het lampje weer aangaat opperen bij de dealer. Wie weet dat het ze op het juiste spoor brengt?
Tegen de tijd dat e.e.a. bekent is laat ik het hier horen.
Tot zover dank voor het meedenken.
13 jaar
Ik had hetzelfde probleem, even de plus losloppelen van de accu en probleem opgelost..
13 jaar
Toevallig ook nog even alles resetten Willem door plus en min (los van de accu natuurlijk) tegen elkaar te houden?
Dat schijnt bij vele auto's te helpen ja.
Als het zo eenvoudig is........
Dat de dealer dat niet doet vraag je je dan toch af.
Ga hem proberen, niet geschoten enz.
Mijn dank!
13 jaar
Ton ik heb alleen de pluspool losgemaakt en dat was voldoende, ik hoop dat het bij jou ook zo lukt. En een garagebedrijf wil munten zien.
Succes
13 jaar
Munten zien ze niet Willem, het is nog steeds garantie, daar doen ze gelukkig niet moeilijk over.
Maar je merkt wel dat nu na zo'n keer of 6 met deze klacht terug geweest te zijn en buiten de garantie te zitten, dat ze eigenlijk niet goed weten wat er aan het handje is.
Heel het traject wat de flow kan beïnvloeden is gereinigd, onderdelen zijn gepolijst en er is een andere EGR klep in gegaan. Geen nieuwe maar een 'donor' klep zeg maar.
En toch, zo af en toe blijft de storing terug komen.
Ik ga ervan uit dat je door de boel spanningsloos te maken en eventueel plus op min te houden, je echt de computer reset en dat alles wat er 'blijft hangen' aan storingen daadwerkelijk dan uit het geheugen is/wordt gewist.
Ga hem van het weekend proberen als ik tijd heb, zit ook nog een beetje met een verbouwing en kan de auto nu niet missen......ga d'r niet van uit dat hij niet meer start maar soms heb ik zulk geluk.
In ieder geval laat ik weten hoe of wat. Het kan wel even duren vrees ik, maandje of wat rijden en het lampje blijft uit dan ga ik ervan uit dat het in orde is.
Thanks!
13 jaar
Ik zou de volgende keer dat het lampje aan gaat eens om de foutcode (nummer) vragen en die hier plaatsen.
Er zijn meer onderdelen dan de EGR die een "flow probleem" kunnen melden.
De accupolen loshalen is hetzelfde als resetten.
Maar als er een storing inzit komt tie gewoon terug.
Ik zou het niet doen,storing moet gewoon opgelost worden.
Met een beetje pech kun je je radio ook weer opnieuw coderen.
De dealer moet gewoon de storing oplossen,anders vraagt tie de helpdesk van de importeur om raad.
Kij,het is niet alleen een kwestie van kastje uitlezen,maar ook je gezond verstand gebruiken om de storing op te lossen.
Het kan ook een draadbreuk zijn of een ander onderdeel wat deze storing veroorzaakt.
Ze moeten niet zo snel opgeven,we gingen in 69 al naar de maan,dan zal dit toch wel opgelost kunnen worden.
Plaats de storings code eens hier.
13 jaar
Niet al te moeilijk gaan denken Ton, als je accu vervangen moet worden loop je ook het risico om je radio eventueel opnieuw te moeten coderen. Het probleem is dat er te vaak te moeilijk gedacht wordt en dat de oplossing vaak simpel is. Succes en ik verneem graag of het je lukt..
13 jaar
Nee hoor Willem,tegenwoordig zetten ze er een accu bij alvorens ze de oude wisselen.
Je zal de eerste niet zijn die de gasklep weer opnieuw in kan leren en stad en land af moet gaan zoeken voor de code van de radio en ramen die niet meer juist sluiten op bepaalde commando's.
Gewoon niet met die polen gaan zitten kloten,daar zijn ze niet voor.
Daarbij is er nog steeds sprake van garantie,dus niet aan komen.
13 jaar
Nou denk ik niet dat mijn Vitara van 2000 zo'n ingewikkeld elektronisch systeem in zich heeft hoor. Is vrij eenvoudig en strait forward qua techniek. Gelukkig wel.
Maar ik ben bang dat ik de oplossing schuldig ga blijven.......heb namelijk een andere auto gekocht. Iemand moet de economie toch vlot trekken niet?
Wel weer een Suzuki, ook weer een Grand Vitara maar nu de 5 deurs en het nieuwe model. 2006.
Dus of ik ooit de oplossing krijg voor dit 'probleem'? Ik ben bang van niet.
Beetje mazzel en zaterdag staat de nieuwe auto voor de deur. Dan met wel wat meer elektronica aan boord waar lekker veel mee mis kan gaan :-).
Afijn, rest mij denk ik voor dit probleem allen te danken voor het mee denken.
Het resetten met de polen heb ik bij de dealer overigen wel genoemd toen de 5 deurs werd aangeschaft maar echt een reactie die positief was kon ik niet ontdekken.
Bij een vorige auto die in mijn bezit is geweest, Alfa Romeo 166 3.0, is zo'n reset wel uitgevoerd wegens een zelfde probleem. Fout leek weg maar na een aantal maanden kwam e.e.a. toch weer terug.
En ja, je moet dat niet doen als je geen codes hebt van computers, radio's en/of andere zaken die gewist worden. Starten kan zo ook best een probleem worden!
Bezint eer ge begint gaat dan echt op!
Nogmaals, dank aan allen!
Ciao, Ton.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar