Suzuki Liana: Motormanagment lampje blijft branden

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Sinds een week een Liana erg fijne auto. Alleen is het gele managment lampje gaan branden onder het rijden.
Genegeerd want auto rijdt gewoon goed zonder problemen zonder horden en stoten tevens geen hoger verbruik.Eergisteren kon ik,de auto niet starten en heb de anwb gebeld, conclusie een slechte accu en wat resulteerde nieuwe accu(dynamo ok en geen lekstroom) Nadat de nieuwe accu is geplaatst is de managment lampje uit geweest. Het lampje is toch na 100 km toch weer gaan branden. Ik merk niet dat hij slecht rijdt noch verbruik.
Auto heeft 94000 km gelopen. Kan het zijn dat de auto door het accuprobleem de OBD2(computer)gereset moet worden? Wat ik zelf niet kan doen. Nogmaals de auto rijdt gewoon goed!

mysteryman

Geplaatst door mysteryman (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Liana? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

limbra (565), 8 jaar geleden

Auto uit laten lezen bij de dealer / garage ,

Zeker aangezien het motor storinglampje na vervangen van de accu (ecu is gereset) een tijdje uit is geweest en kort daarna weer is gaan branden ,
dit duid er 9 van de 10 keer op dat de storing nog steeds aanwezig is .

Ondanks dat de auto goed rijdt en je aan het rijgedrag niets merkt , kun je zo`n motor storingslampje beter niet negeren ,

succes .

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik sluit me aan bij Limbra. Dat lampje moet je niet negeren, anders kan het heel duur worden.

Daar komt nog bij, dat je bij de eerstvolgende APK keuring afgekeurd kan worden als er een storing aanwezig is.
Dus uiteindelijk moet je toch laten repareren.

mysteryman (0), 8 jaar geleden

Ik heb met een obd2 scanner de foutcode kunnen op sporen.
Hij geeft de code: p0420 01/02

Opgezocht in het boekje en p0420 code is catalyst efficiency below threshold (bank 1)

Wat is jullie advies? Waar moet ik aan denken 02 sensor voor in of o2 sensor achter?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Katalysator. In 99,9% van de gevallen. Zeker als de lamp na 100 kilometer al weer aangaat.
Als je ook live data kunt uitlezen staat hier een methode om het rijdend te testen:
https://www.picoauto.com/library/case-st...

Wat zegt de verkoper? Want dit lijkt verdacht veel op een "verborgen gebrek".

mysteryman (0), 8 jaar geleden

Oldford,
Ik ga vanmiddag voor een vergoeding van de accu die ik heb moeten vervangen.
Met de p0420 code wil ook confronteren het is raar dat zo'n lampje 2 dagen na koop gaat branden. Erg jammer allemaal.

Is die site in combinatie van de obd scanner. Het is een maar simpel dingetje wat ik heb aangeschaft.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Het is niet zo raar dat het lampje 2 dagen na de aankoop gaat branden. Zoals je zelf al gemerkt heeft duurt het een honderd of meer kilometers
voor dat het lampje weer aangaat na het wissen van de foutcode (accu los wist hier ook de code).
Overigens 100 kilometer voor een P0420 melding is snel, heel erg snel. Dan is de kat meestal wel geheel overleden.
Bij een beginnende verminderde werking duurt het soms wel tot 800 kilometer voor de foutcode (en het lampje) terug komt.

"Is die site in combinatie van de obd scanner."
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt of vraagt.
De site die ik noem gebruikt geen scanner maar een scope om het signaal te volgen en in een grafiek te zetten.
Ik gebruik die site omdat de voorbeelden erg goed zijn, net als de uitleg.
Meestal kan het met een EOBD/OBD2 scanner ook wel. Vooral als die een grafiek mogelijkheid heeft.
Vereiste is wel dat je live data (sensor waardes) kunt uitlezen met jouw scannertje.
Welk merk en type gebruik je?

N.B.: Overigens denk ik dat je naast die P0420 nog een 2e foutcode hebt.
Achter de foutcode P0420 staat 01/02. Dat betekent dat dit de 1e foutcode is van 2 aanwezige foutcodes.

mysteryman (0), 8 jaar geleden

Dat is lekker allemaal! In goed vertrouwen gekocht met 93000 km op teller NAP. Overigens kon de Anwb zien in het systeem afgelopen mei problemen met benzinepomp waren en een maand later een bombine stuk. Dit zou dus allemaal verband met elkaar moeten hebben.

mysteryman (0), 8 jaar geleden

[quote=405]Laat me raden, verkoper zegt "Tjah meneertje dat heb je met oude auto's en hij
was goed toen u hem meenam. Helaas met de marges en ingestorte markt kan ik
weinig voor u doen en hij was ook al zo goedkoop dat u eigenlijk niet mag zeuren" ;-)[/quote]
Ja 405 balen het lijktbwel bij de neus genomen 😁

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Daarom is er in de wet nu dat "verborgen gebrek" opgenomen.
Dat betekent dat je de auto kunt terug brengen en de aanschafprijs plus de kosten terug kunt krijgen.
Bij de accu wordt dat wettelijk moeilijk, maar een vergoeding voor de nieuwe accu is wel op zijn plaats.

Eventueel zul je dit bij de rechter moeten afdwingen.
Jouw keuze wat je wil doen. Terug brengen of zelf een dure reparatie laten doen met het risico op verdere gebreken.
Want zo'n katalysator sneuvelt niet zo maar, meestal is daar een onderliggende storing de oorzaak van.
Misschien dat de 2e foutcode daar wat meer over kan vertellen.

mysteryman (0), 7 jaar geleden

Man man wat is dit een slechte auto. Tot nu 1855 euro weggespijkerd aan deze auto vanaf oktober 2015 tot april 2016. Op aankoopprijs van 3650 euro
HoofdKatalysator vervangen, bobine kapot, defecte brandstofpomp veroorzaakte leegtrekken accu, tweede katalysator defect vervangen
Tweede bobine 27 april weer kapot.
Storinglampje brand weer waarschijnlijk meltdown Kat.
Weg ermee ondanks 108.000 km-stand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Liana of stel zelf een nieuwe vraag.