Suzuki Vitara: olieverbruik suzuki vitara

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 8v

ik heb een suzuki vitara bj 1992, 1600 8v
nu gebruikt de motor wel behoorlijk olie 2liter op 1000km.
nu heeft de motor geen carterdruk maar wel heeft die behoorlijk druk op de olievuldop.
nou denk ik zelf dat de klepsteelrubbers versleten zijn.
zijn deze te vervangen zonder dat de cilinderkop er af moet?
en zijn er nog meer rubbers of keeringen die je moet vervangen op de plek waar de klepsteel door de kop heengaat.
indien er nog meer ideeen zijn waardoor het olieverbruik zo hoog kan zijn hoor ik dat graag

vr groet herman

hellens

Geplaatst door hellens (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

herman ik denk niet dat het in de klep rubbers zit.
waarom.
nou omdat de caterdruk hoog is want dat blijkt uit de damp uit de olie dop als die eraf is.
het zou goed kunnen dat er een olieschraap veer vast zit of gebroken is.
het probleem is alleen dat je daar pas achter komt als de boel uit elkaar ligt.

groetjes jan.

hellens (0), 15 jaar geleden

hoi jan

ik dacht ook eerst dat de motor teveel carterdruk had.
maar als ik de peilsok eruit haal geeft die daar helemaal geen druk.
en ik dacht dat je het daar aan zien kon.

gr herman

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

herman maar als je olie dop eraf is en daar komt veel uit dan komt dat ook via de caterdruk.

groetjes jan.

hellens (0), 15 jaar geleden

oke jan maar zou het probleem wat ik denk daar dan niet een oorzaak van kunnen zijn.
anders kan ik beter de onderkant van de motor loshalen
kan je trouwens de krukas demonteren zonder dat het blok er uit moet

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

weet je herman als de kleprubbers het probleem zijn krijg je na afremmen op de motor en gas geven een rookwolk uit de uitlaat al is dat moeilijk tezien met een katalysator.
je ziet het nog wel eens bij een bmw en een oude golf.
op jou vraag of het blok eruit moet nou nee wat je hoeft alleen de kop eraf tehalen en het carter er onderuit en dan kun je de lagers los maken en de zuigers er boven uit halen.
de krukas blijft gewoon zitten.
maar als je het nog nooit gedaan hebt weet ik niet of het verstandig is er aan tebeginnen.
het luisterd wel nauw.
als de boel dan los ligt kun je kijken of je wat aan de zuiger veren ziet en of er geen groeven in zitten.
de klep rubbers kun je dan ook gelijk vervangen de kop is er af dus kan je er makelijker bij.


groetjes jan.

hellens (0), 15 jaar geleden

dank je wel jan

ik heb het nog nooit gedaan maar eens moet de eerste keer zijn of niet dan
tja ik had er niet aangedacht om de zuigers er aan de bovenkant uit te halen
ik ga in elk geval even een koppakkingset bestellen
en is kijken of ik de juiste zuiger en olieschraapveren kan bestellen
dan nog even uitpluisen wat de juiste aanhaalmomenten zijn
en dan gaan we de motor maar eens uit elkaar halen

vriendelijk bedankt voor de info

groeten herman

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

herman de pakking moet je wel bestellen maar is het niet verstandig om de boel eerst uit elkaar tehalen en tezien wat je tegen komt om te bestellen.
aan de andere kant is het weer fijn als je alles hebt als je begint .
herman als je de drijfstang lagers los haalt zorg er voor dat de lager kappen gemerkt worden zodat het niet meer mogelijk is dat je ze verdraaid want dan gaat het fout.
ook de lagerschaaltjes moet je bij de juiste kap en cilinderhouden.
als je dit netjes merkt kan dar niks mis mee.
het zelfde geldt voor de zuigers.
en je hebt gelijk eens moet de eerste keer zijn en als je het voor je zekf doet en de tijd hebt dan geeft het niks als het langer duurt.
de gevens heb ik niet voor je maar daar zal wel aan tekomen zijn.

groetjes jan.

hellens (0), 15 jaar geleden

hoi jan

het lijkt me zelf wel handig om de onderdelen alvast te hebben
en als ik dan toch de zuigers eruit haal kan je de veren beter maar direct vervangen
ik denk ook niet dat die enorm veel kosten
in het ergste geval zal je de zuiger zelf nog moeten vervangen maar dan moet er nog veel meer gebeuren denk ik
ik ga het in elk geval proberen en met de informatie die je mij hebt gegeven gaat het vast wel lukken

het duurd nog even voordat ik begin
maar ik hou je op de hoogte wat ik allemaal tegenkom

groeten herman

jobford (0) PRO, 15 jaar geleden

hallo,

bij hebben ze wel een een ruilmotor voor je weet je zeker dat het goed is
het komt vaker voor dat die motors kapot gaan


job

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.