auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Alto 2010: Ruitenwisser gaat niet terug.

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: K10B, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Wanneer wij de ruitenwissers van onze alto 2010 aanzetten gaan deze wel omhoog maar niet meer naar beneden (ruststand). Op het moment dat de ruitenwissers weer omlaag zouden moeten gaan begint de auto ook te brommen.
Dit houdt weer op wanneer de ruitenwissers in ruststand liggen.

Iemand enig idee?

Geplaatst door

aatalex (50)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De interval stand werkt vermoedelijk ook niet meer? Dan waarschijnlijk een defect relais, de motor is in orde, anders zouden de ruitenwissers helemaal niet meer bewegen maar de ruststand wordt bereikt door een contact in de rw-motor dat op zijn beurt een relais aanstuurt. Het brommende geluid wordt vermoedelijk veroorzaakt door versleten contacten in het inwendige van het relais. Er wordt dan wel stroom doorgelaten maar net niet voldoende om de rw-motor te laten draaien.

Hempie1 140

1 jaar

Bedankt voor je reactie! Kun je aangeven waar ik deze zou kunnen vinden?

aatalex 50

1 jaar

In de gebruiksaanwijzing kun je de relaiskast vinden, vaak onder de motorkap maar soms ook in het interieur. Relais en zekeringen zitten soms in hetzelfde kastje en soms apart en mogelijk wordt het relais in het schema genoemd. Je kunt het relais horen schakelen en je kunt ook de trilling voelen door je vinger er op te leggen en tegelijkertijd het relais te activeren.

Hempie1 140

1 jaar

En? opgelost?

Hempie1 140

1 jaar

De handleiding bood geen resultaat mbt de locatie van het relais. Na lang zoeken uiteindelijk gevonden dat dit in de hendel van de ruitenwisser zelf zit. Deze eerst getest met een tweedehands en ook dit zorgde niet voor resultaat. Daarna toch de rw-motor eruit gehaald en daar bleek een tandwiel afgesleten (schijnt vaker voor te komen bij dit type auto's) waardoor de rw-bladen niet meer terug konden. Inmddels zit er een nieuwe rw-motor in en doet hij het weer prima.

aatalex 50

1 jaar

Mooi zo.
Uit je beschrijving maakte ik op dat de wissers wel normaal functioneerden maar alleen bij uitschakelen niet terug naar nul-stand gingen, vandaar mijn relais idee. Mijn zus uit Frankrijk kwam naar Nl met zelfde probleem. Garage had gezegd dat RW-motor defect was. Ik bestelde alvast een nieuwe (1/4e van garageprijs) maar advies bleek niet op diagnose gebaseerd te zijn, het was een slag in de lucht. Niets mis met RW-motor maar relais was boosdoener.

Hempie1 140

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.