Hallo,
De Alto van mijn vriendin begint de laatste tijd te sputteren en als ze tussen de 50 en 80 rijdt (accelereert) wordt dit erger. Ook als ze even voor een stoplicht wacht wil de motor nog wel eens afslaan.
Het luchtfilter van deze 800CC drie pitter staat op de winterstand. Het Olie pijl is oke en het koelvloeistof pijl ook.
Een collega van mij dacht dat het wel eens aan de bougie kabels of aan de contactpuntjes in een of andere verdeelkap kon zitten (Ik heb alle verstand van electronica maar geen bal van auto's ;-) )
Als ik in dit forum terug blader kwam ik een post tegen dat de bougie kabels makkelijk in het donker getest kunnen worden omdat de isolatie blijkbaar niet meer voldoende is met overslaan als gevolg. Maar hoe kan ik rotte contactpuntjes of slechte bougies herkennen?
Als dit het probleem niet is, weet iemand misschien dan een andere oplossing?
Misschien als extra info: De tank was bijna leeg toen het begon. Ze heeft er toen weer 27 liter bij in gedaan maar het stotteren bleef. Kan het misschien ook zo zijn dat er troep in de benzine tank dreef en dat het nu in het benzinefilter is terecht gekomen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan idd zijn dat het filter verstopt zit... zodat de motor nu (te)weinig benzine krijgt...
Wel zou ik ook ff de ontsteking nalopen...
hey knappe gast als de luchtfilter verstopt is krijgt hij wel te veel benzine he.
Jongens niet elkaar gaan afzeiken,we doen allemaal ons best om een steentje bij te dragen.
Als je dan iemand wil verbeteren zou ik dat op een andere manier zeggen.
Hans
Ik sprak over de benzinefilter niet over de luchtfilter...
Zie de TS tekst: Knappe meid :P
Kan het misschien ook zo zijn dat er troep in de benzine tank dreef en dat het nu in het benzinefilter is terecht gekomen waardoor deze tendele verstopt geraakt is.
Als de auto al geruime tijd op de winterstand staat lijkt me niet dat het hierdoor komt maar eerder door het (bijna) leeg rijden van de tank...
Maar dit is natuurlijk mijn visie voordat iemand anders me hier weer afloop te zeiken..... get a job :P
Hallo,
Het probleem was de ontsteking.
De volgende onderdelen heb ik vervangen/aangeschaft:
1) De verdelerkap
2) De Rotor
3) Het contact puntje
Kosten: +/- 14 EURO
4) Een voelermaatje aangeschaft om het contact puntje af te stellen
Totaal +/- 20 euro.
Handleiding voor dummies ( zoals ik ook was):
Volg de drie bougiekabels tot aan een vies bruinkleurige behuizing. Dit is de verdeler unit. Er komt in het midden nog een vierde kabel binnen vanaf de bobine.
Trek de kabels eraf (onthoud hoe de kabels erop zaten) en daarna de kap (dit is de beruchte verdelerkap).
Er komt nu de mechanica tevoorschijn die de electrische pulsen van de bobine richting de bougies distributeerd.
Deze mechanica bestaat uit een rotor (ronddraaiend ding midden in en een contact punt (onderin met twee schroeven vastgedraaid.)
Trek de rotor eraf (ff kracht zetten, maar hij komt er echt vanaf).
Schroef het contact punt los en vergeet het aarddraad niet.
schroef nu het nieuwe contact punt op de plek van de oude, maar draai de schroeven niet vast zodat je het contactpunt nog kunt bewegen en zet de auto in zijn vierde versnelling.
Pak het voelermaatje en stop het 0.4mm plaatje tussen de contacten van het contactpuntje. Rol nu de auto zo dat het contactpunt maximaal openstaat (kan niet missen door de vorm van het stuk metaal waarop de rotor gemonteerd zit; een soort driehoek dus met "ronde" hoeken).
Verschuif het contactpunt nu zo rechtsom zodat het contact niet verder opengaat dan die 0.4mm dikte van het gebruikt voelermaatje en schroef de twee schroeven vast. OP dit moment zal het contact dus maximaal 0.4 mm openstaat.
Als je nu de auto verder rolt zul je zien dat het contactpunt dichtgaat als je in het midden van de een zijkant van die driehoek zit.
De ontsteking is nu juist afgesteld.
Druk nu de nieuwe rotor op zijn plaats (kan maar op 1 manier erop)
Plaats nu de nieuwe verdelerkap (kan maar op 1 manier erop)
Druk nu de bougiekabels en de kabel vanaf de bobine weer op hun plek.
Choke uit en starten maar.
Deze aktie koste me minder dan een half uur en sinds dien start de auto meteen en is het stotteren totaal verdwenen.
Bedankt voor alle tips en ik hoop dat anderen ook wat aan deze uitleg hebben.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar