Suzuki Grand Vitara: stationair toerental

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 liter

Hallo ik heb het volgende probleem mijn vitara zakt terug naar 200/300 toeren dit doet hij niet elke dag probleem is begonnen na het toevoegen van een injectie cleaner in de benzine.
Dacht zelf eerst dat het de stappenmotor was heb hier een andere opgezet maar probleem blijft het zelfde gasklep al schoon gemaakt ook geen resultaat,wie kan mij verder helpen.
Rob
p.s brand geen check engine lampje

gloeier

Geplaatst door gloeier (60) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

limbra (555), 12 jaar geleden

als je de injectie cleaner volgens de gebruikers handleiding hebt gebruikt (1 flesje op een volle tank benzine) denk ik dat het toeval is dat hij nu slecht loopt.

Denk eerder dat er een vacuumlek is . was die stappenmotor nieuw of was het een gebruikte ?
Wat doet de auto onder het rijden , rijdt hij normaal of houdt hij in en/of stotterd hij ?

Controleer je vacuum slangetjes eens op dichtheid / scheurtjes etc. . .
spuit met remmen reiniger (lopende motor) je inlaat spruitstuk in (daar waar m.n. de pakking zit) gaat de motor dan anders lopen dan is
er een vacuumlek .

Heb je het gasklephuis er af gehaald of op je auto gereinigd ?

gloeier (60), 12 jaar geleden

Hallo
Ik heb er een gebruikte stappenmotor geplaast, tijdens het rijden is er totaal geen probleem loopt perfect.
Gasklep huis heb ik op de auto schoon gemaakt,bij een vacuum lek moet hij het toch eigelijk iedere keer doen zoals vandaag heel wat kilometers gereden en geen mis slag gedaan konstant 900/1000 toeren,maar ik zal het eens proberen met remreiniger of ik een lek kan vinden.
Ik kom er nog wel op terug.
Rob

gloeier (60), 12 jaar geleden

Probleem nog steeds niet gevonden uitgelezen bij de dealer maar kwam niks uit,vacuum heeft ook geen probleem nergens valse lucht kan het zijn dat 1 van de bobines soms happerd bij laag toerental????
Rob

limbra (555), 12 jaar geleden

Ik denk eerder dat als 1 van de bobines hapert bij lage toeren dit eerder onregelmatig lopen
van de motor zou veroorzaken (stoten / inhouden) dan terug vallen in het stationair toerental ,

Misschien dat de gebruikte stappenmotor niet in orde is (defect / vervuild) , aangezien deze het stationair toerental regelt ,
onder het rijden merk je er dan ook niks van , omdat het dan hoofdzakelijk via het gasklephuis loopt.

Wat je misschien kunt proberen is de stappenmotor eens reinigen met remmen reiniger , goed uit laten lekken en dan inspuiten met wd 40 ,
controleer dan ook ff de stekker en aansluiting van de stappen motor .

succes.

gloeier (60), 12 jaar geleden

Ga het nog eens proberen met de stappen motor,al is die vrij schoon maar je weet maar nooit.
Gr Rob

gloeier (60), 11 jaar geleden

Hallo mijn probleem is nog steeds niet opgelost auto zakt soms terug naar +/- 200 toeren stappenmotor gecontroleerd uit laten lezen bij de dealer stond alleen een melding in van de EGR-klep maar dat was te verwachten had zelf de stekker er af gehaald om te kijken of dit verschil maakt wat de dealer wel zij dat hij via zijn computer de EGR-klep niet kon aan sturen dat vond hij wel vreemd dat moet normaal kunnen mij vraag is dus nu kan mijn probleem te maken hebben met de EGR-klep zoja kan ik de klep ook afdoppen???
Gr Rob

limbra (555), 11 jaar geleden

Afdoppen van de EGR klep is mogelijk maar kan in sommige gevallen een vervolg storing opleveren (noodloop - verkeerde co waarde) ,

Denk dat je de EGR klep beter eerst kunt proberen te reinigen , om te kijken of dit het juiste effect heeft .

gloeier (60), 11 jaar geleden

klep is al schoon gemaakt de fout melding komt ook niet terug maar de auto blijft soms op 200 toeren lopen het is dan net of hij op 3 cilinders loopt,kan het geen bobine zijn die wat happert elke bougie heeft zijn eigen bobine ??
Rob

limbra (555), 11 jaar geleden

Als het lijkt alsof de motor stationair op 3 cilinders loopt zou het idd een happerende pen-bobine kunnen zijn ,

vreemd is dan dat dit met uitlezen niet naar voren is gekomen als een misfire code ,
Meet eens over de stekker aansluiting van de bobine`s of de spanning niet wegvalt tijdens stationair loop ,

Als er een bobine kapot zou zijn zou de motor tijdens het rijden ook niet goed lopen ,

maar meten is weten natuurlijk .

gloeier (60), 11 jaar geleden

Als je gewoon rijd is er helemaal niks mis met de auto,als de auto 200 toeren draait en je wacht +/-2 min komt hij heel langzaam weer terug naar 800/900 toeren en dan is er niks meer aan de hand.
maar ik zal eens gaan meten.
Rob

Dennis2152 (0), 11 jaar geleden

Gasklep wel weer opnieuw ingeleerd??

gloeier (60), 11 jaar geleden

Ja hij is bij de daeler weer ingeleerd,dealer weet ook niet waar hij dit probleem moet zoeken

limbra (555), 11 jaar geleden

Als de motor stationair "inzakt" , dus 200 toeren gaat draaien , wat gebeurt er dan als je ineens het gaspedaal intrapt ,
Reageert de motor dan meteen op het gas , of sputtert hij eerst flink voordat hij reageert hierop ?

Als de motor 200 toeren draait , rookt de auto dan (uit de uitlaat) zodra je gas geeft ?

gloeier (60), 11 jaar geleden

Ik ga dat wel even proberen als hij het weer doet, kan dus zijn dat het even duurt voordat ik hier antwoord op kan geven omdat hij het niet alle dagen doet.
kom er dus op terug.
Rob

gloeier (60), 11 jaar geleden

heeft even wat tijd gekost maar hij doet het niet zo vaak op dit moment, deze week had ik het probleem weer wat heb ik gedaan auto uit gezet en opnieuw gestart toen was het probleem weer weg krijg zelf het idee dat het toch wat met de bedrading temaken heeft een stekker of zo die wat vervuild is en dus geen goed contact maakt ga dus alles maar eens bij langs.
Rob

gloeier (60), 11 jaar geleden

Probleem is er nog steeds,maar 9 van de 10 keer als hij het doet zet ik hem weer uit en start opnieuw dan is probleem weg,kan het zijn dat er iets in de computer niet goed is slecht contact ofzo het lijkt wel of hij niet alle cilinders van brandstof voorziet uit lezen bij de dealer heeft nog steeds niks opgeleverd.
Weet iemand nog een oplossing.
Rob

johan 56 (0), 11 jaar geleden

Een luchttemperatuursensor die verkeerde waarden begint door te geven misschien?

gloeier (60), 11 jaar geleden

Had ik zelf ook al aan gedacht en dus al vernieuwd geen resultaat.
Rob

gloeier (60), 11 jaar geleden

Ik heb het probleem nog steeds niet gevonden nogmaals bij de dealer geweest en weet ook geen raad,dus laat ik het probleem maar voor wat het is.
Bedankt voor jullie inbreng.
Rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.