close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto 2004: Storings code

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F10D, Motorinhoud (cc): 1100, Vermogen (kw): 46

Hallo

Ik heb een Suzuki alto waar het storingslampje van brand
Uitgelezen en geeft storing P1510 backup supply PCM storing
Nu heb ik alle massa punten schoongemaakt en alle zekeringen gecontroleerd ook met de multimeter spanning gemeten op de ecu blijft gewoon 12 volt opstaan ook tijdens starten maar storing blijft terug komen
Als ik hem start als hij koud is krijg ik storings code ik wis de code komt binnen 5 seconden terug wis ik hem nog een keer dan blijft hij weg tot dat hij weer een hele poos niet gebruikt wordt
Iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken en hoe dit op te lossen is

Gr Peter

Geplaatst door

peter8762 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het gaat bij deze foutcode niet om de hoofdvoeding, maar om de voeding van het geheugen waar o.a. de foutcodes in staan.

Zie: https://www.suzuki-forums.com/suzuki-alt...
Is wel in het Engels.

oldford 0
badge

5 jaar

Ik heb exact gedaan wat daar in staat en alles lijkt goed
Spanning op connector voor geheugen massa punten en zekeringen
Daarom kom ik er ook even niet meer uit

peter8762 0

5 jaar

Tja, dan blijft over een defecte motorcomputer.
Je kunt eens informeren bij actronics of ze deze kunnen testen en repareren.

oldford 0
badge

5 jaar

Hoe kan het dan dat hij dan ook vaak poos uit blijft laatst 2 dagen geen enkel probleem gehad

peter8762 0

5 jaar

Defect wil nog niet zeggen dat er iets dusdanig kapot is, dat het totaal niet meer werkt.
B.v. een slechte soldering kan allerlei onverwachte problemen geven die af en toe voorkomen.

Overigens, hoe weet je zeker dat de backup voeding altijd goed is, als er geen probleem is (geen foutcode)?
Je kunt pas constateren dat de backup-voeding goed is als je de meting doet en de foutcode erin komt.
Op dat moment blijft dan een defect in de motorcomputer over.

oldford 0
badge

5 jaar

Ik heb exact gemeten wat hier in de afbeelding staat
Multimeter voor het starten aangesloten
En tijdens het starten spanning afgelezen
Net zolang tot de storing er in springt
Geen spannings verlies
Voor het starten 11,77volt
Tijdens starten 10,56 volt
Motor draait 13,65 volt
Tijdens inspringen storing nog steeds 13,56 volt

peter8762 0

5 jaar

Dus naar mijn idee zit het niet in de aan voer van de spanning
Ook ecu er uit gehad soldering gecontroleerd ziet er allemaal nog keurig uit
Geen aanslag op de printplaat
Dus ik weet het niet meer waar dit te zoeken is

peter8762 0

5 jaar

Is er naast de foutcode zelf, wel eens de Freeze Frame data uitgelezen die bij die foutcode hoort?
Daar kan b.v. de in de ecu gemeten spanning op staan.
Zou interessant kunnen zijn om die te vergelijken met wat je gemeten hebt.

N.B.: Hele kortstondige pieken of dalen in de spanning zul je niet zien met een multimeter.
Daar heb je een scope voor nodig of een multimeter met min-max meting.

oldford 0
badge

5 jaar

Ik hier foto’s wat aangegeven wordt op freezeframe

peter8762 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.