Suzuki Swift: Suzuki Swift 1.0spirit '95 start niet en doet niks

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hallo,

Ongeveer 2 weken terug wilde ik mijn auto starten alleen gaf hij geen kick.
Als ik de sleutel omdraai gebeurt er niks, ik hoor ook vanuit de auto niks, iemand die even hielp hoorde wel het startrelais zachtjes klikken.
De accuspanning was van 13,5 naar 9,6 volt gezakt nadat ik een paar keer de sleutel had opgedraaid. Accu is pas een jaar oud, heb deze na laten kijken en die is nog gewoon goed.

Geen lampen, geen knipperlichten, geen radio, geen blower.. Helemaal niks gaat aan.
Als ik de alarmlichten aan zet hoor ik een raar gezoom onder m'n dashboard, maar niks knippert. Als iemand helpt meten, is de accu zonder op contact zetten nu nog 12,5 volt, als ik de sleutel om draai zakt die naar 3 volt..

Alle zekeringen bekeken onder de motorkap en bij m'n pedalen in de auto, die zijn allemaal nog goed voor zover ik zie. Ook de massa die de accu maakt gecontroleerd, even opgeruwd en weer vast gemaakt, zou dus massa moeten maken.

Heeft iemand enig idee waarom de auto niks doet?

Hutjuh

Geplaatst door Hutjuh (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Accu leeg....12,5 volt meten zegt niets...er is geen stroomsterkte en dat blijkt omdat hij inzakt naar 3 volt.
probeer een andere (volle) accu

ix55 (0) PRO, 11 jaar geleden

Batterij is duidelijk leeg of kapot. Mogelijk is dit het gevolg van een ander probleem.
Ik zou beginnen met de batterij goed te laden. Alternator meten: dioderimpel, lading en stroom. Aansluitpunten en kabels nakijken (niet aan de polen, dat heb je reeds gedaan, maar aan het andere einde van de kabels). Verliesstroom meten en indien het kan niet eventjes kijken, maar langere tijd opvolgen. Mogelijk gaat er toch na een poosje een grootverbruiker via een defect relais aan en trekt zo je batterij leeg.
Als je dit niet kan, toch maar een garage opzoeken om de metingen te laten uitvoeren.
Succes.

Hutjuh (0), 10 jaar geleden

Het was inderdaad de accu. Ik kwam bij halfords, zeiden ze dat de accu goed was, na meerdere malen zoeken en meten niks kunnen vinden. Stond er toevallig ANWB bij m'n auto, die wel even gratis wilde helpen. Accu platen bleken krom of broos geworden, dat wist hij al toen hij zag dat het een halfords accu was, nooit kopen zei die.

Terug gegaan naar halfords en een nieuwe meegekregen na aandringen. De auto start direct weer.
Ging ik rijden, maar ik ben zo stom geweest om de handrem er op te laten staan al die maanden.
Nu vrees ik dat de remmen krom zijn geworden. Er komt namelijk enorme herrie bij m'n wielen vandaan, lijkt me van achter te komen aangezien het door de handrem zou komen. Of zouden de wiellagers niet meer goed zijn door het lange stil staan? Als ik rem gaat het rempedaal trillen alsof ik ABS heb, alleen remt de auto veel slechter dan voorheen. Iemand een idee wat het probleem zou zijn?

Thanks voor de vorige tips!

ix55 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb een vermoeden dat de remschoenen door het lange stilstaan aan de remtrommels zijn blijven plakken. Bij het vertrekken de remschoenen misschien kapotgetrokken. Gooi de remmen eens open.
Het wiellager mag niet kapot gaan van enkele maanden stilstaan.

Hutjuh (0), 10 jaar geleden

Ga ik dat binnenkort even doen. Hoe kan ik zien of ze kapot zijn? of zie ik dat snel genoeg?
Ik hoorde bij het wegrijden wel een harde knoep en voelde dat ze vast zaten, dus het klinkt erg logisch wat je zegt.
Bij het rijden in bochten hoor ik trouwens bijna niks. Wiellagers zouden denk ik ook wat minder lawaai maken.

Bedankt wederom voor je snelle reactie, ik laat snel weten wat het was.

Hutjuh (0), 10 jaar geleden

Ik heb de trommels los gehad, zat veel vuil in en links achter bleef een beetje hangen. Dit was echter niet het probleem. Even met een vriend samen gereden en hij van buiten de auto luisteren bleek het van rechts voor te komen. Er zit veel roest op de schijf dat tegen een beschermplaat aanschuurde wat zorgde voor een geluid dat op knikkers leek. Die beschermplaat iets weg gebogen en dat was in ieder geval verholpen. Alleen bij ronddraaien liep de schijf ongeveer de helft van een rondje aan tegen de blokken. Bij het draaien zie je zelfde dat die krom is. Nu dus nieuwe schijven bestellen en hopelijk is het dan verholpen. Dit laat ik nog van me horen uiteraard. Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.