Van de ene op de andere dag startte de vitara niet meer.
wat hij nog wel deed wanneer je hem op contact zette was:
Ratelend geluid uit een relais links onder het dashboard.
ratelend geluid onder de motorkap vanuit het stationair regel-unit.
startmotor draaide nog maar de auto start niet.
Wegenwacht laten langs komen, Die heeft het volgende gecontroleerd
is er benzine druk. Dat was er dus niet, maar na het doorverbinden van het ratelende relais wel (maar de auto startte nog niet)
is er vonk, die was er gewoon en was goed.
is er spanning waar er spanning moet zijn. Op de meeste dingen wel behalve op de brandstof injector.
start de auto met startspray, Ja hij loopt dan effe op de startspray, (dus krijg hij blijkbaar geen benziene)
Opties die de wegen wacht me bood waren
Slechte aarde naar de computer.
of makkelijkste conclusie computer kapot.
aarde heb ik gecontroleerd voor zover dat wou. maar dat lijkt allemaal goed.
Heb het chassies van de computer met een startkabel verbonden met de min van de accu en dat hielp niet.
ik heb wel een soortgelijk verhaal gevonden voor een swift op dit forum, maar daar stond ook geen oplossing bij waar ik wat aan had,
exact het probleem gevondenop dit forum.
lijkt dus een kapotte computer te zijn.
iemand ervaring met repareren?
Ik heb ergens gelezen dat het vaak de torretje zijn van de computer.
ik heb verder geen ideeen meer wat ik nog kan testen.
Kan iemand mij helpen / of herkent iemand het probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
update
Ik heb de computer mee genomen naar een vitara speciaal zaak.
Daar hebben ze hem in een andere vitara gehangen.
Die vitata vertoonde de zelfde symptomen. ratelen onder dashboard en motor kap.
maar deze auto starte wel.
Hun uitleg van het ratelen daar was dat de auto te weinig spanning kreeg door hun slechte accu.
En de mogelijke oplossing voor mijn auto was:
slechte spanning op ecm door lekkage van slechte bedrading.
zekering kapot.
slechte massa.
Ik ga voorlopig nog verder met info verzamelen/meten
Opgelost en het koste maar 1,50 ;)
Het waren uiteindelijk toch wel de condensatoren in de injectie computer !
Ookal vertelde de mensen bij de vitara specalist dat de computer goed was.
Wat heb ik gedaan en waar heb ik de oplossingen gevonden
de eerste link die me heel erg geholpen heeft = deze :
Hier op staan echt honderd en 1 tips voor de vitara.
Aan de hand hiervan heb ik besloten om toch maar de condensatoren te vervangen van de ecu het waren er maar 3.
Na het vervangen van de condensadoren liep de auto nog steeds niet en waren de problemen nog steeds het zelfde.
Ik heb hier naar verder gezocht op internet en deze link gevonden :
hier opstaat dat vaak ook de print sporen kapot gaan door lekke condensatoren.
En dat was bij mij ook het geval dus printspoor gerepareerd door hem te overbruggen.
en ja hoor starten lopen meteen na het sleutel omdraaien.
Dat scheelde dus eff minimaarl 398,50 euro voor een twedehanse computer :)
hier nog een link naar een forum dat me erg geholpen heeft waar ik ook dit verhaal gepost heb.
https://www.suzuki-forums.com/threads/vi...
Ik hoop dat anderen net zo veel hebben aan dit verhaal als ik aan de verhalen die op dit forum en op het andere forum staat.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar