Suzuki Baleno: Verbruik Baleno 1.8GTI

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Ik merk de laatste weken een in mijn ogen nogal hoog verbruik. Toen ik de wagen net had verbruikte hij ongeveer 1 op 11, wat ik al vrij veel vond voor een wagen van 945 KG!! Maar nu is 1 op 9 zelfs geen uitzondering! Iemand ervaringen met een soortgelijke wagen? Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik houd van doorrijden, maar ik ben zeker geen scheurmonster. Wel kort geleden het luchtfilter vervangen voor eentje van het merk Nipparts(immitatie??) want die oude was te smerig voor woorden, maar daar zal het toch niet aan liggen? Ook gewoon door APK, dus blijkbaar Co-gehalte ook in orde.......o ja...bandenmaat is 195/50/15...Iemand een idee???

V8NUT

Geplaatst door V8NUT (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Eef1 (0), 17 jaar geleden

bandenspanning al nagekeken? brandstofleidingen?

V8NUT (0), 17 jaar geleden

Vandaag weer getankt en het verbruik berekend....1 op 8,6.....wel veel korte stukjes gereden, maar ik vind dit toch wel een erg overdreven hoog verbruik!!!! Ik zal de bandenspanning nog eens een beetje opvoeren en achter nieuwe banden plaatsen. Als niets helpt.....dan gaat ie er voor de zomer nog uit, dus wie biedt????? 1997 Baleno GTI met airco!!! Voor zo'n verbruik kan ik net zo goed een wagen gaan rijden met een 2,5 V6 of zo.....
Iemand nog een idee over het verbruik?

Heinz1000 (0), 17 jaar geleden

het klinkt allemaal een beetje duur. GTI, airco, brede banden en kleine stukjes rijden. Al met al lijkt mij het nog niet onrustbarend.
s, Winters rijd je altijd minder zuinig als zomers, zet je dan de airco aan voor beslagen ruiten en je rijdt niet echt lange stukken , dan wil een GTI wel wat gebruiken. Baleno,s zijn geen zuinigheidsmonters en zeker niet de GTI,s. Nipparts is immitatie....

V8NUT (0), 17 jaar geleden

Ik had ook al naar verschillende Suzukidealers gebeld, en die meldden mij vrijwel allemaal hetzelfde. Baleno's zijn niet zuinig. Bij twijfel evt. een 4-gas metig laten uitvoeren en de waarden nog eens nakijken. Binnenkort maar eens kijken of een ander luchtfilter misschien invloed heeft. Misschien zo'n "Green-air" luchtfilter. Een kennis van me wist op die manier ook het verbruik van zijn Tigra omlaag te krijgen en nog een beetje meer vermogen ook....Hoe dan ook; het is dat die wagen zo heerlijk rijdt, anders was ie gelijk weer "exit".....

Heinz1000 (0), 17 jaar geleden

Verwacht echter geen wonderen van zo,n filter. Baleno,s zijn op zich heerlijke auto,s en vrijwel niet stuk te krijgen. Wacht even beter (warmer) weer af en probeer de rechter voet iets minder zwaar te laten zijn. Ik spreek uit ervaring en dat scheelt echt. Misschien een origineel luchtfiltertje? Volgens mij niets om je zorgen over te maken
Groeten Hans

V8NUT (0), 17 jaar geleden

Van de week een keer van Utrecht naar Rotterdam heen en weer gereden met een normaal(vlot) tempo, 120-130 km/u, en inmiddels vandaag weer even getankt. Het verbruik zag er door deze ene "langere" rit i.c.m. de de overige "korte" ritten ineens een stuk reëler uit!!!! 1 op 10,7!!! Volgens mij hebben die kortere stukken veel negatieve invloed op het verbruik gehad, waarschijnlijk i.c.m. de lage buitentemp. Ik zal pogen in de komende weken eens wat meer lange ritten te rijden en het verbruik in de gaten blijven houden.......ben benieuwd of ik de 1 op 12 of 13 kan halen.....

320 (0), 17 jaar geleden

tank eens een paar keer bij dezelfde pomp; sommige pompen slaan snel af; daardoor kun je een vertekend beeld van je verbruik krijgen.

V8NUT (0), 17 jaar geleden

[quote=320]tank eens een paar keer bij dezelfde pomp; sommige pompen slaan snel af; daardoor kun je een vertekend beeld van je verbruik krijgen.[/quote]
Ik tank altijd bij dezelfde pomp, een "goedkope" onbemande Shell in Utrecht, en ik tank altijd zo vol mogelijk(3x afslaan en tussendoor even wachten....) dus ik denk dat de manier van meten wel goed zit, maar toch bedankt voor het meedenken.

320 (0), 17 jaar geleden

heb je de thermostaat al eens vervangen?

Heinz1000 (0), 17 jaar geleden

thermostaat kan je testen door te voelen of je kachel snel genoeg warm wordt. Ben blij voor je dat het de betere kant op gaat. Heb nog e.e.a. voor je nagetrokken, maar het verbruik ligt in gunstige omstandigheden tussen de 1op 12 en 1 op 14. Dus.....
Succes Hans

V8NUT (0), 17 jaar geleden

Kachel doet het perfect, sowieso blijft de motortemperatuur keurig constant(temp.meter keurig een fractie over het midden) en is ie binnen een km of 4-6 op bedrijfstemperatuur , dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Vandaag twee nieuwe achterbanden laten plaatsen en ook weer de spanning op 2,5 bar gezet, net zoals voor. Scheelt volgens mij ook wel wat. Helaas geconstateerd dat de stuurkogel rechts aan vervanging toe is,dus dat maandag eerst maar eens doen....

Spiceworm (0), 17 jaar geleden

Ik rijd een Baleno GSX (1.8 maar zonder aicro abs en leuke kleurtjes in het interieur) en het verbruik hier is meestal 1 op 12, terwijl ik wel van leuk doorrijden houd (sprintjes). Op vakantie in zweden een keer 1 op 14,8 gehaald (V-Power oid) continue 100~110km/u. Hoogste verbruik gehaald is 1 op 10 (continue 160~180 in Duitseland). Banden zijn maatje redelijk breed.
Wat ik wel merk is dat het tankpistool behoorlijk snel afslaat, soms al na 5 liter in een lege tank. Het lijkt erop dat de vulopening niet echt goed ontworpen is. Wat ik meestal doe is het vulpistool een beetje draaien, dan gaat het meestal wel goed.

Volgens mij is je verbruik abnormaal hoog.
Wanneer is je brandstoffilter voor het laatst vervangen? En wanneer had die gemoeten?
Owja, er zit in de standaard middendemper een restrictor. Als je zin hebt sla je die er ook uit, en zou een iets gunstiger verbruik moeten geven (en meer trekkracht).

V8NUT (0), 17 jaar geleden

Waar kan ik het benzinefilter vinden?
En die resctrictor in die middendemper, die kun je alleen verwijderen als je de demper loszaagt lijkt me? En daarna weer lassen? Het verbruik wordt ondertussen al weer wat redelijker hoor....ik zit weer rond de 1 op 11 gemiddeld...echt veel zuiniger is ie nooit geweest....bedankt voor de tips in ieder geval!

Spiceworm (0), 17 jaar geleden

Het benzinefilter zit bij de tank, maar ik weet niet of je daaraan kan zien of hij vervangen moet worden. De auto trekt nog wel prima, ook in hoge toeren? Het brandstoffilter moet om de 100.000 km.

Die restrictor kun je er wel uit krijgen met een lange ijzeren pin, zonder dat je hem open hoeft te zagen. 10 minuten klooien ofzo, als je de middendemper op de werkbank hebt liggen. Daarbij moet ik zeggen dat bij ons de uitlaat uit 3 delen bestaat (niet standaard) en dat die dus wat makkelijker los te halen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.