Suzuki Samurai: vibraties

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Hallo,

Wie weet er wat het zou kunnen zijn als m'n net aangeschafte samurai bij 70 km/h behoorlijk trilt en als ik harder ga is het over en als ik langzamer ga is het er ook niet.
Aan de banden kan het niet liggen want die zijn net nieuw en uitgebalanceerd en toen de andere banden er nog onder zaten was het er ook al.
De tussenbak-olie is net ververst en er zitten geen merkbare spelingen in de aandrijfassen.
Heeft er iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Thomas

Thomas alfa

Geplaatst door Thomas alfa (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

egbert (0), 18 jaar geleden

deze vibratie´s zitten in je aandrijfas die naar de vooras loopt
je kan dit oplossen door vrijloopnaven op je as te zetten.

of de aandrijfas te verwijderen

egbert

Ps, als je vrijloop naven zoekt dan heb ik nog wel een stel liggen

Thomas alfa (0), 18 jaar geleden

Beste Egbert

Hoe kan dit dan als de as niet meedraait want op het moment dat het gebeurt rij ik met 2 wielaandrijving.

Gr, Thomas

egbert (0), 18 jaar geleden

als jij je tussen bak in 2wd hebt, dan heb je geen aandrijving naar de vooras,MAAR je wielen draaien wel en die staan rechtstreeks in verbinding met de aandrijfas

dus: de aandrijfas word dan niet via de motor aangedreven maar door de vooras zelf,
maar als je vrijloopnaven hebt gemonteerd dan koppel je bij de wiel de aandrijving los van as en draait dus alles niet meer mee

egbert

Thomas alfa (0), 18 jaar geleden

Klinkt logisch, maar waarom gebeurt dit vibreren enkel alleen bij 70 km/h?
Wat kosten die vrijloopnaven en hoe makkelijk/moeilijk zijn die te bevestigen?

Gr, Thomas

egbert (0), 18 jaar geleden

hallo thomas,

waarom nou precies bij 70 km/h begint te trillen weet ik ook niet want dat is net als een band moet worden uitgebalanseerd waarom begint de band altijd bij een bepaalde snelheid te trillen en bv als je dan sneller gaat rijden het bijna over is...............

maar een vrijloopnaaf is heel makelijk zelf te plaatsen
per naaf 6 boutjes + 6 boutjes

1 je verwijdert de zwarte plastic dop
2 hierachter vind je 6 boutjes die draai je ook los
3 dan haal je het metalen dopje eraf (wippen met een schroefendraaier)
4 hierachter zit een borgring die verwijder je d.m.v een tang door de ogen uitelkaar te duwen.
nu kun je de vaste naaf verwijderen!

en dan zet je vrijloopnaaf erop en monteer je alles weer in omgekeerde volgorde en als laatste zet je dan de kap weer op de vrijloop naaf ( ook 6 boutjes)



m.vr.gr

Egbert

tarabeest (0) PRO, 17 jaar geleden

kruiskoppelingen van de cardanassen gaan ook wel eens kapot, voel er eens aa of er geen speling op zit.

Thomas alfa (0), 17 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de tips, op de kruiskoppelingen zat geen overmatige speling.
Vrijloopnaven toch maar achterwege gelaten omdat degene die ermee rijdt steeds van ondergrond veranderd en er dus toch niet aan denkt om ze om te zetten.
De auto is inmiddels naar Italïe en komt ook niet meer naar NL.
Heb van alles ingevet en ververst dus nu maar het beste ervan hopen.
Hij wordt daar toch doorgaans in het terrein gebruikt op kruipsnelheid

Groet, Thomas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.