Suzuki Wagon R: Wagon R+ 2004

Bouwjaar: 2004

Twee nieuwe voorbanden erop gezet (Vredestein 4 -seizoenen). Auto trilt vanaf 105 km en maakt een pulserend geluid (brom) bij ca. 70 km.
Achterbanden zijn nog goed. (Cleber) Alle banden zijn gebalanceerd en de auto is uitgelijnd. Lagers zijn ok.
Wat nu?

Wiely

Geplaatst door Wiely , lid sinds 8 jaar geleden

11 Reacties

Hans4040 PRO, 8 jaar geleden

[b]Dit topic is door moderator verplaatst; Stond in de verkeerde rubriek[/b]

limbra, 8 jaar geleden

Heeft hij dit probleem gekregen NA het vervangen van de voorbanden ?

Kan zijn dat het pasvlak (naaf) waar de wielen aan gemonteerd zitten niet goed schoon is , (roestvorming / vuil)
en dat er daardoor onbalans optreed .

Anders misschien ff terug gaan naar het autobanden bedrijf waar ze de nieuwe banden gemonteerd hebben ,

succes .

Wiely, 8 jaar geleden

Inderdaad NA het vervangen van de voorbanden. De merkdealer heeft de pasvlakken keurig opgeschoond en zelfs ingesmeerd met kopervet.
De dealer wist ook niet hoe verder.
Verder kan ik nergens op internet meldingen vinden van mijn probleem, trillingen en pulserend geluid.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

limbra, 8 jaar geleden

misschien toch de wielen opnieuw laten balanceren , ook al hebben ze dat gedaan toen de nieuwe banden er op zijn gekomen .

indien er geen verbetering optreed (na balanceren) wissel dan eens "tijdelijk" de achterwielen met de voorwielen , dan weet je zo of het aan de
nieuwe banden ligt of niet .

succes .

Wiely, 8 jaar geleden

Dat is een idee. kreeg ook een tip om een voorwiel, een kwartslag te draaien tav de naaf.

Helaas wordt dynamische balanceren bijna (regio Roosendaal) nergens meer gedaan.

Wordt vervolgd.

Hans4040 PRO, 8 jaar geleden

Zit er geen hoogteslag in een band?
Krik een voorwiel op en draai het rond, kijk of hij op en neer gaat...

Wiely, 8 jaar geleden

Na eerste alle wielen gebalanceert te hebben (geen afwijking meer dan 5 gr) heeft de bandenboer de auto op de brug gezet, in de D gezet en ze laten draaien. Hij zag geen hoogteslag of iets dergelijks. Alle wielen zijn dus al 2 keer uitgebalanceerd. Zelfs rijden zonder wieldoppen voren maakte niets uit.

Omdat de eerste eigenaar de stoepen heeft gekust is de auto uitgelijnd. Toespoor op -01.0 mm per wiel. (min -1.8 mm en max -0.9 mm) en naloop is gezet op L: 4 gr. 15' en R: 4 gr. 07'
Hetgeen bijna niets uitmaakt mbt het trillen ( 105 -120 km/uur) en de pulserende brom bij 70 km/uur. Resultaat: de Wagon R+ "zoekt" wat minder.

Als het verzetten van wielnaaf en/of omzetten van achter naar voor niet helpt, blijft eigenlijk alleen de aanschaf over van 2 of 4 andere banden over.
De keuze is 2 nieuwe Klebers voor, 2 nieuwe Vredestein all-season achter, 4 nieuwe Michellin (de bandenboer vind dit het beste merk). Jammer want ik blijf dan met minstens twee goede banden zitten.

Overigens, normaal ligt er 165/60R14 75T onder maar 155/65R15 75T mag ook volgens de handleiding. In verband met de starre achteras zijn banden met soepele wangen beter (comfort).


We ideeën heeft.... wordt vervolgd.

Wiely, 8 jaar geleden

Update:

De 2 Vredestein 4-seizoenen banden op de achteras gelegd. Resultaat: zeer instabiel weggedrag. Auto rolt over de wangen van de banden.
Suzuki-dealer denkt aan defecte lock-up in de koppelomvormer mbt tot de trillingen en het gonzend geluidvanaf 65-70 km/uur. Vreemd,
want dit zou al mijn tweede Wagon R+ zijn met een defecte koppelomvormer.


* Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad en hoe is het opgelost?


PS: Combineer geen Vredestein 4-seizoenen banden met zomerbanden, zoveel is wel duidelijk

Hans4040 PRO, 8 jaar geleden

[quote=Wiely]* Weet iemand wat een nieuwe koppelomvormer kost aan materiaal en uurloon?
* En wie heeft ervaring met een automaat-specialist regio Roosendaal?[/quote]
Deze beide vragen zijn niet te beantwoorden op dit forum;
Een ieder die Topicstarter van informatie wil voorzien, omtrend deze vragen, kan dat via de persoonlijke mail doen.

Moderator Problemcar.

Wiely, 8 jaar geleden

Update 2

4 Klebers onder de auto gehad, euvel blijft hetzelfde.

Volgens Suzuki is het voor 99% de aandrijfassen. Vervangen kost ruim € xx,- (2 complete assen en uurloon) en dat bij een auto die
amper 33.500 km heeft gereden.

Ik vraag me af wat de bron van die trillingen zijn? En wat kan ik eraan doen?
Weet iemand raad?

    Ik lijk exact hetzelfde probleem te hebben met onze Wagon R Automaat met 59000 km uit 2004 Kenteken 73-PS-TN. Zou haast denken dat ik jouw auto uiteindelijk heb gekocht. Is het ooit opgelost en zo ja weet je nog wat de garage er aan heeft gedaan? Komt het kenteken je bekend voor toevallig? - MagnaV45, 1 maand geleden

MagnaV45, 1 maand geleden

Ik lijk exact hetzelfde probleem te hebben met onze Wagon R Automaat met 59000 km uit 2004 Kenteken 73-PS-TN. Zou haast denken dat ik jouw auto uiteindelijk heb gekocht. Is het ooit opgelost en zo ja weet je nog wat de garage er aan heeft gedaan? Komt het kenteken je bekend voor toevallig?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.