auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Talbot Simca Rallye : Simca 1000 rallye 1 (1978) loopt niet goed stationair

Simca 1000 Rallye 1 heeft het euvel niet goed stationair willen lopen.

Veel vervangen w.o. kabels ,rotor, vacuumpotje, contactpunten cassette, bougies, carburateur schoongemaakt en afgesteld, lekkage van het spuitstuk gecontroleerd, de toerental blijft onregelmatig en onder de 1500 toeren slaat de motor af plots af !!
Ik al meer dan 20 liter benzine verbruikt met het proberen het motortje netjes te laten lopen.

het enige wat overblijft is de bobine! (één keer in mijn leven (60) heb ik een defecte bobine gehad!!)
Hoe meet je de bobine ?
Als ik de bobine kabel en massa of contact meet, kom ik boven de 7 Ohm uit! (ik weet dat er doorslag apparaten zijn maar die heb ik niet!)

het motortje heeft 80.000 km gelopen en ik heb er nooit mee gescheurd, ik heb een afstel bougie gebruikt en de verbranding is mooi ik heb wel het vermoeden dat de vlam af en toe minder is, maar dat zou door de fluctuerende toerental 2000 / 1500 t kunnen komen. om nu weer klakkeloos een andere bobine te kopen, zonder resultaat.

De ontsteking is een SVE Marchall met casset ontsteking (wil ik gaan vervangen door Ducellier 4420 met hal gever, mits ik er een kan vinden!!)
De carburateur is een enkele Solex bisca 4a. Met nieuwe K&N filter.

de rotor heeft wat speling, centrifugaal werkt alles goed!
De ontsteking staat op 10o voorontsteking puntjes op 0,45, met losgekoppelde vacuümslang!

Geplaatst door

zeno (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ontsteking niet zomaar vervangen, Het vervroeging karakter is bijna altijd anders.

Loopt de carburateur niet over door een lekkende vlotternaald? Bij Weber kun je de naald eenvoudig controleren. Deksel eraf en pennetje naar de kant zonder sleufje eruit voorzichtig uittikken. op het conische deel mag geen braam of scherp kantje zitten. Als je geen nieuwe naald van 1,5 kan kopen koop je een andere maat. en zet alleen de naald zelf over. (pas op er zijn wel lange en korte naalden). Als je de huis van de naald wilt verwijderen? gebruik dan een pijpsleutel 10. Als je het steuntje raakt tijdens het losdraaien breekt het af. Afstellen doe je door het lipje wat in de veer aan de kogel zit te verbuigen. Niet tegen de vlotter drukken. die kan scheuren. gebruik dus 2 smalle tangetjes ervoor. Zorg dat beide vlotters even hoog hangen. Houdt het deksel inclusief pakking vertikaal zodat de naald sluit maar het kogeltje erin niet indrukt. Nu kun je met een boor de afstand tussen de pakking en de bovenkant van de vlotters meten. Ik dacht 6,5 mm. maar dat moet je nazoeken.

De contacthoek is belngrijk om de bobine te sparen. Als je ooit aan de auto werkt met het contact aan, zorg dan dat je een draad van de bobine loshaalt om de bobine te sparen. bougieafstand moet 0,6 mm zijn.

Op een Amerikaanse site kwam ik dit tegen,
((Stel uw multi-meter op een laag bereik Ohm (?) Aanpassing en meet de weerstand over de positieve en negatieve klemmen van de spoel))

zeno 0

13 jaar

Jammer! na een alles weer stap naar stap overgedaan, geen resultaat alleen dat hij nog beroerder loopt, starten mooi rond lopen, chook terug langzaam onregelmatig lopen en afslaan!

zeno 0

13 jaar

Ik lees dat je een K&N luchtfilter gemonteerd hebt!
Stond die er vroeger ook al op? Heb eens problemen gehad dat ik te veel lucht kreeg na montage van zo'n K&N dus als ik lees dat hij met choke wel goed draaid denk ik dat je hem rijker moet zetten!

ovi 60

13 jaar

luchtfilter geeft niet dit probleem.

Ik had toen wel degelijk het probleem dat hij blijkbaar te veel lucht kreeg en dus te arm stond Cor dus daarmee dat ik dit even plaats!
Een injectiemotor zal dit misschien automatisch bijregelen maar hier is het nog een carburator dus....

ovi 60

13 jaar

Zelfs zonder luchtfilter liepen de Simca's stationair goed. De druk boven in de vlotterkamer werd gelijk gemaakt aan de druk boven de gasklep in de inlaat. alleen een behoorlijk verstopt luchtfilter gaf op toeren een veel te rijk mengsel. stationair scheelde het meestal 25 toeren, door de stationaire stelschroef ietsje terug te draaien was de verhouding weer optimaal. Wel van invloed was de toestand van de cilinderafdichting. Als de carterventilatieslang oliedamp in de catburateur blies. was het revideren geblazen.

Onderdruk heeft het motortje niet, maar goed lopen ook niet, dat hij te arm staat op dit moment wel als ik mijn vacuümslag van het vacuüm potje losmaak, om de ontsteking te testen slaat hij af, dat gebeurde niet voor het doorspuiten van alle stationair kanalen met perslucht, de sproeiers zijn er allemaal uit geweest, de bobine is vervangen door een zwaar type evenals de bougies, hij start nu lekker krachtig.

ik laat hem maar een weekje rusten en dan weer met frisse moed beginnen.
OH! OH! dat mijn love baby mij zo in de steek laat!!!!

Ps ik heb al eerder een feet gelezen met het zelfde probleem van""Bassiechevron"" in The Simca automobielclub het is alleen jammer dat de oplossing niet is vermeld!!

zeno 0

13 jaar

Spijtig dat er niet direct een rit is van onze oldtimer club want daar zitten een paar kerels met Simca Rally's die hem zelf gerestaureerd hebben dus die moeten dat wel weten. Als ik ze zie ga ik het zeker even aankaarten!

ovi 60

13 jaar

Stel de ontsteking eens af met stilstaande motor. De bobinekabel bijna te gen de massa leggen en dan de motor met de hand draaien tot je de vonk ziet of hoort. als het vacuumslangetje invloed heeft op het stationair lopen moet je het gaatje wat aan de zijkant onder in het potje van de vacuum vervroeger zit openprikken met een draadje van een staalborstel. De centrifugaalvervroeging mag pas beginnen bij een toerental wat hoger ligt dan stationair.

De motor draait links om toch?

Hoi Cor, gaat het balgje van het vacuüm potje niet stuk, het is net een nieuwe, het heeft mij heel wat moeite gekost om er een te vinden omdat de oude verdroogd was en de motor niet meet trok bij lage toeren, en wat de centrifugaalvervroeging betreft, daar zit hem juist de kruks hem stationair laten lopen onder de 1500 toeren, zodat ik hem kan afstellen met een stroboscoop lamp.
Inderdaad de motor aan de achterzijde draait links om cilinder 1 zit aan distributie zijde, ((dus de bobine hoogspanning richting massa en op 12o voor BDP moet deze vonken))! dit heb ik natuurlijk al met een lampje getest, ik had ook een suggestie ontvangen om toch nog eens naar de condensator te kijken ((deze is ook nieuw maar je weet maar nooit

zeno 0

13 jaar

Ontsteking nogmaals getest, hoogspanning kabel bobine richting massa, contact aan, rond draaien , bij 12o BDP voor pats!! net als lampje bobine condensator 12o bdp uit/aan en bobine primair/secundair aan/ uit voor 12o bdp!

zeno 0

13 jaar

Als de ontsteking op tijd staat en de compressie is op alle cilinders gelijk? dan blijft de brandstofvoorziening over.. Probeer nu het volgende: verwijder het luchtfilter, Laat de motor lopen en laat dan het gas los.. Als de motor dan afslaat terwijl in de carburateur benzine blijft stromen of het is nog nat van de grandstof? dan verzuipt hij op dat moment.. Dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat de vlotternaald niet afsluit. En dat kan komen doordat deze versleten is of dat de benzinepompdruk te hoog is. De benzinepompdruk moet 0,2 - 0,25 bar zijn.

Na even zoeken heb ik een revisie setje van naald en vlotter gevonden (moet nog binnen komen), ik vind dat het vlottertje wat gammel vastzit net of ik een busje mis!( veertje is aanwezig) het benzine pompje is pre en is schoongemaakt,
ik zag wel dat een kaal stukje draadje van de condensatortje verdacht dicht richting massa liggen! het vonkje zou kunnen overspringen!

zeno 0

13 jaar

Ja, soms is het wel degelijk een klein dom dingetje waar je dan heel lang kan naar zoeken! Des te groter de vreugde als je het dan gevonden hebt!

ovi 60

13 jaar

Helaas dat was het ook niet!~Maaaar!! hij blijft wel lopen van 500 tpm tot 2000 tpm, als hij net wil afslaan loopt het toerental weer op, en een tijdje blijft hij (of Zij) op 1500 toeren lopen en even daarna weer naar 500 enz.
ik heb de ontsteking even gecontroleerd met de stroboscoop lamp,die staat op lage toeren goed(vacuum los).

Het vreemde is dat de stationair sproeier een flink aantal slagen open gedraaid is i.p.v de begin afstelstand van twee slagen.

Dus na al dat gepruts van weken bij ik weer bij af (ONREGELMATIG STATIONAIR LOPEN) vervangen 1 set bougies, kabels, pakking set voor de carburateur en schoonmaak, luchtfilter, nieuwe bobine, nieuwe cassettepunten, vacuum potje, condensator en wat spontaan!! begon te lekken, waterpomp gereviseerd , oliedrukzender. (revisieset carburateur is besteld! even als een hal-gever voor de ontsteking, om de eventuele slingering van de rotor as te compenseren)

zeno 0

13 jaar

carburatuteur!!!!. Zeno.

De schroef(met het veertje) zal als alles goed is tussen de 2,5 en 3,5 omwenteling openstaan.

We beginnen opnieuw ermee.
Zorg ervoor dat de voet goed vlak is (op een vlakke (glas)plaat waar je een vel korrel 120 of fijner hebt gelegd kruislings schuren totdat rondom het gat alles vlak is.
l

De benzine pomp druk kun je controleren door een doorzichtige plastic slang van 4 meter aan te sluiten op de persleinding van de benzinepomp. je houdt hem recht omhoog (desnoods uit het raam van de slaap kamer gaan hangen. Als je nu de motor laat lopen zal de slang tot een bepaalde hoogte gevuld worden. uitgaande van een sg van 0,7 van de benzine en een pompdruk van 0,25 bar zal het resultaat een kolom van ongeveer 3,5 meter zijn. lager dan 3 of hoger dan 4 is niet goed. Je kunt de druk verlagen door meerdere pakkingen tussen de pomp en het motorblok te doen.

De vlotternaald afdichting kun je controleren door de slang aan te sluiten op de toevoer van de carburateur. Als je die slang vult met benzine en je houdt hem recht omhoog, dan mag de benzine niet bliven wegzakken

Pas als bovenstaand in orde is kun je het vlotterniveau controleren als volgt. Laat de motor even netjes lopen en stop hem. Trek daarna direct de benzineslang van de carburateur en verwijder het deksel, de pakking en de vlotter. Meet nu de afstand van de bovenrand van de carburateur tot het niveau van de benzine. dit moet (en zal) ongeveer 12 mm zijn.

Als je begint met de controle van het vlotterniveau? weet je direct dat pomp een naald op dat moment OK zijn.

Ik vond het een heel groot nadeel van de solex carburateur dat je bijna nooit kon zeggen dat die in orde was. Diverse kanalen zijn afgeplugd mbv loodjes. Om er zeker van te zijn dat er geen schilvers in die kanalen zitten moeten de loodjes uitgeboord worden. Als niet kenner weet je soms ook niet dat een gat afgedicht moet zijn terwijl daaruit een loodje verdwenen is.

Daarom moet je goed kijken wat er mis gaat.

Tijdens het stationair draaien mag er alleen maar brandstof in de lucht gemengd worden via de stationaire sproeier en de progressiepoorten. Dus goed kijken in de venturie. Ook de acceleratie pomp mag niet werken en zeker niet naar binnen lekken langs de pakking.

Dan nog dit. Als je bij een verwijderde carburateur de stationaire brandstof stelschroef helemaal verwijdert kun je zien dat hij net onder de gasklep uitkomt. dot gat moet goed schoon zijn en er mag geen aanslag opzitten net als op de schroef. Zonder veer zal de schroef het gaatje netjes af moeten kunnen dichten.
Vlak bij de plaats waar dit gaatje in de carburateur uitkomt zitten nog een paar gaatjes 1 ervan is van de slang van de vacuum vervroeger, maar de andere gaatjes moeten ook echt open zijn. deze door porren en schoonmaken. (ik gebruikte daarvoor een platgeslagen draadje van een stalborstel wat ik dan in een gat rond draaide.

De zg stationaire doseur (sproeier) die met de zeskant 8 en schroevendraaier zul je wel opengemaakt hebben. De opening erin is kleiner dan o,5 mm. De neus er van is conisch en je moet zeker weten dat deze afdicht op die conische rand. Lastig, Als dat het enige is wat er overblijft heb ik ook daarvoor nog een controle en reparatiemethode paraat.

De stationaire brandstofschroef krijgt benzine en lucht uit een kanaal wat van boven komt. Dit is hetzelfde kanaal waar de stationaire doseur op uitkomt. Bovenin zit in dat kanaal een luchtdoseur. Dat vieze grijze ronde gaatje. ook dat gat moet schoon zijn. Het kanaal waarover ik het had zul je van drie kanten moeten proberen door en schoon te blazen. en dan steeds te zorgen dat de perslucht maar 1 uitweg heeft.

Je moet goed opletten of de vlotter deksel pakking niet het bovenste (grijze) gat afsluit via het deksel staat deze plek in verbinding met de vlotterkamer.


Op hoop van Zegen.

Nou Cor een heel verhaal!
ik zal het geheel nalopen met het werkplaats handboek ernaast zodat ik alle kanaaltjes goed kan reinigen.
Tevens zal ik kijken of ik een utrasoon badje kan lenen, om al het vuil uit de hoeken en gaten op te lossen!

zeno 0

13 jaar

Prima, maar vooral controleren of alles daarna in orde is.

Hé hé! het lijk nu goed te zijn, ik heb hem nog niet helemaal afgesteld i.v.m. tijd! maar hij blijft nu stabiel op toeren.
de gasklep aanslag schroef terug gezet met kleine opening zoals het hoort, de motor geageerd op de luchtsproeier en stationair sproeier.

Ik heb alles ultrasoon schoongemaakt, vlotter vervangen, nieuwe naaldunit (passende bij de vlotter) voet gevlakt, pakkingen vervangen.
Alleen weet ik niet waar het naald aftelschroefje voor is, wat net boven achter de stationair sproeier zit (deze was afgekit) in het handboek wordt er ook niet over gesproken. op het plaatje staat er Vbp bij.

Cor bedankt voor het advies!

zeno 0

13 jaar

Dat noemde men vroeger in nederland een rijnmond schroef(puntboutje voor extra lucht in mengbuis. Had te maken met de toen nieuwe eisen voor co. Op de fabriek stelde men deze schroef als de gasklep tijdens de productie niet correct geplaatst was(gooi en smijt werk). Ik weet nog dat sommige schroeven dicht stonden maar bij de meeste was dat een halve omwenteling open met een marge van ongeveer 30 graden. Als wij de gasklep goed lieten passen klopte de halve slag precies.

Mooie uiteenzetting Cor en met veel belangstelling dit probleem op de voet gevolgd!
Op 11 november zijn we ingeschreven voor de herfstrit van onze oldtimer club en we komen zelfs in Nederland.
Als de Simca mensen daar zijn ga ik ze er in ieder geval even over aanspreken.

ovi 60

13 jaar

Ovi, jammer dat het merk ter ziele is.. Heb de opkomst en de ondergang van Simca helemaal meegemaakt.. Waar precies is de rit??

Hé Cor!
De middagstop is in Snowbase in Terneuzen.
Ik rij normaal met een Alpine 310 V6 maar daar ben ik (nog steeds) een motor met injectie voor aan het bouwen en dus zullen we met onze blauwe MG TF zijn.
Dat is geen oldtimer natuurlijk maar ik rij dan ook niet voor punten maar gewoon om gezellig mee te kunnen doen.

ovi 60

13 jaar

jammer, Terneuzen is te ver uit de richting. In ieder geval veel plezier dan.

Nog vergeten te plaatsen dat de Simca kerels er niet waren en ik dus niks kunnen vragen heb!
Ondertussen nog iets gevonden?

ovi 60

13 jaar

carburateur is schoongemaakt denk ik. of het afstellen is gelukt weet ik niet. Wij deden dat met een precisie toerentaller. Motor warm laten draaien boven 2000 toeren. (dan werkt het stationaire gedeelte niet en kan de cilinderruimte en bougies schoonbranden) motor op gemiddelde stationair toerental laten draaien en mengselschroef iets indraaien. als het toerental omhoog gaat opnieuw het gemiddelde instellen en opnieuw mengselschroef iets inschroeven. blijven herhalen en er voor zorgen dat de motor niet gaat overslaan.. Dus tegelijkertijd op 4 zaken letten. n.l. toerental, gelijkmatig lopen, mengelschroef zo ver mogelijk indraaien, zorgen dat de bougies schoon blijven. na het overslaan blijft er brandstof achter, waardoor je het stellen lastiger maakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Talbot Simca of stel zelf een nieuwe vraag.