Motor loopt schokkerig en houdt in. Stationair slaat de motor snel af. Ook stinkt het naar benzine. De bougies zijn vervangen, maar dat helpt niet. De verdelerkap is schoongemaakt. Bij 1 voor 1 verwijderen van de bougiekabel lijkt het erop dat bij cylinder nr 3 geen verschil waarneembaar is met de kabel erop of eraf. De bougie van cylinder 3 vonkt wel. Aan de ontsteking ligt het kennelijk niet. Maar het stinken naar benzine duidt erop dat er wel brandstof is?? Iemand een suggestie?
Bedankt vast.
Groeten Harry.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet of (laat) de compressie even meten,als dat niet goed is dan kan het zijn dat er een klep verbrand is of iets mis is met de zuiger/veren.
Hans
Dank je Hans, zal dat gelijk even doen.
Groeten, Harry
19 jaar
Ik heb zojuist gemeten. Alle cylinders ca 12 bar.
Hmm.... wat nu..
19 jaar
Dat is mooi dan hoef je ,je daar geen zorgen over te maken.
Is het een injectie motor dan kan er een injector open blijven staan.
Het kan ook dat de motor valselucht aan zuigt kijk eens goed naar alle vacuumslangetjes.
Hans
Zal ik doen. Kan zo'n injector ook doorgemeten worden of zitten daar zekeringen tussen? De standaard zekeringen in het kastje zijn allemaal goed..
19 jaar
Laat de motor draaien en hou een lange schroevendraaier tegen de injector en het andere eind(handvat) tegen je oor en luister of je de injector hoort tikken.
De aansturing kun je meten aan de los getrokken stekker met een led spanningzoeker.
Hans
Na een dagje pauze weer aan het zoeken geslagen. De schroevendraaier tegen de injector laat onvoorstelbaar goed horen dat ze tikken. Bij alle vier. Ik begin nu echt te twijfelen of het wel 1 cylinder is. Misschien gaat er iets met de algehele brandstofvoorziening niet goed. Stationair draait de motor wel maar loopt enigzins onregelmatig. Na een beetje gas geven stottert de motor ook een beetje. Stinken naar benzine doet ie nog steeds..
19 jaar
Misschien zijn de bougiekabels wel de boosdoener,als die nog nooit vervangen zijn dan zou ik daar eens mee beginnen.
Hans
Om de injectoren te meten heb ik gestart met koude motor. Normaal gesproken is het toerental eerst iets hoger i.v.m. de automatische choke. Die toerentalverhoging heb ik niet waargenomen. Kan dat een indicatie zijn?
19 jaar
Het zou kunnen dat de tempsensor stuk is of de stekker die er op zit geen goed contact maakt.
Daardoor wordt er een verkeerde waarde door gegeven naar de comp.
Die sensor zit meestal in de cilinderkop maar soms ook wel in het motorblok.
Hans
Het probleem is opgelost. Eigenlijk gaf Hans W al veel eerder de oplossing. Het was een vacuumslangetje wat stuk was. Nou ja, stuk? Het was gewoon weg. Waarschijnlijk op en aangevreten door een marter? De restjes van het slangetje waren absoluut niet hard of poreus, maar soepel en als nieuw.
In ieder geval veel dank en lof aan Hans W voor de uitstekende adviezen en begeleiding. Vooral dank namens mijn vrouw ;-) (eigenaar van de auto). Groeten, Harry
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar