Toyota Starlet: 1 van de cylinders doet 't niet

Bouwjaar: 1992

Motor loopt schokkerig en houdt in. Stationair slaat de motor snel af. Ook stinkt het naar benzine. De bougies zijn vervangen, maar dat helpt niet. De verdelerkap is schoongemaakt. Bij 1 voor 1 verwijderen van de bougiekabel lijkt het erop dat bij cylinder nr 3 geen verschil waarneembaar is met de kabel erop of eraf. De bougie van cylinder 3 vonkt wel. Aan de ontsteking ligt het kennelijk niet. Maar het stinken naar benzine duidt erop dat er wel brandstof is?? Iemand een suggestie?
Bedankt vast.
Groeten Harry.

Bartelink

Geplaatst door Bartelink (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Meet of (laat) de compressie even meten,als dat niet goed is dan kan het zijn dat er een klep verbrand is of iets mis is met de zuiger/veren.

Hans

Bartelink (0), 19 jaar geleden

Dank je Hans, zal dat gelijk even doen.

Groeten, Harry

Bartelink (0), 19 jaar geleden

Ik heb zojuist gemeten. Alle cylinders ca 12 bar.

Hmm.... wat nu..

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat is mooi dan hoef je ,je daar geen zorgen over te maken.
Is het een injectie motor dan kan er een injector open blijven staan.
Het kan ook dat de motor valselucht aan zuigt kijk eens goed naar alle vacuumslangetjes.

Hans

Bartelink (0), 19 jaar geleden

Zal ik doen. Kan zo'n injector ook doorgemeten worden of zitten daar zekeringen tussen? De standaard zekeringen in het kastje zijn allemaal goed..

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Laat de motor draaien en hou een lange schroevendraaier tegen de injector en het andere eind(handvat) tegen je oor en luister of je de injector hoort tikken.
De aansturing kun je meten aan de los getrokken stekker met een led spanningzoeker.

Hans

Bartelink (0), 19 jaar geleden

Na een dagje pauze weer aan het zoeken geslagen. De schroevendraaier tegen de injector laat onvoorstelbaar goed horen dat ze tikken. Bij alle vier. Ik begin nu echt te twijfelen of het wel 1 cylinder is. Misschien gaat er iets met de algehele brandstofvoorziening niet goed. Stationair draait de motor wel maar loopt enigzins onregelmatig. Na een beetje gas geven stottert de motor ook een beetje. Stinken naar benzine doet ie nog steeds..

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Misschien zijn de bougiekabels wel de boosdoener,als die nog nooit vervangen zijn dan zou ik daar eens mee beginnen.

Hans

Bartelink (0), 19 jaar geleden

Om de injectoren te meten heb ik gestart met koude motor. Normaal gesproken is het toerental eerst iets hoger i.v.m. de automatische choke. Die toerentalverhoging heb ik niet waargenomen. Kan dat een indicatie zijn?

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het zou kunnen dat de tempsensor stuk is of de stekker die er op zit geen goed contact maakt.
Daardoor wordt er een verkeerde waarde door gegeven naar de comp.
Die sensor zit meestal in de cilinderkop maar soms ook wel in het motorblok.
Hans

Bartelink (0), 19 jaar geleden

Het probleem is opgelost. Eigenlijk gaf Hans W al veel eerder de oplossing. Het was een vacuumslangetje wat stuk was. Nou ja, stuk? Het was gewoon weg. Waarschijnlijk op en aangevreten door een marter? De restjes van het slangetje waren absoluut niet hard of poreus, maar soepel en als nieuw.
In ieder geval veel dank en lof aan Hans W voor de uitstekende adviezen en begeleiding. Vooral dank namens mijn vrouw ;-) (eigenaar van de auto). Groeten, Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.