Toyota Corolla: accu

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4-AFE

Hallo gisteren de motorkap open gehad van de corrola,daar had ik wat te zien,ik heb namelijk een week of 3 geleden de bevestiging van de accu schoon gemaakt want dat was flink roestig.toen is mij al opgevallen dat er druppels accu zuur overal rond hingen,dat schoon gemaakt.gisteren weer de motorkap open,en weer alles onder het zuur alleen nu veel erger,ik dacht eerst dat de accu kookt maar dat is niet het geval want hij word niet heet,de motor draait ook goed rond onder het starten,is het mogelijk dat de accu begint te koken onder het rijden.en dan alles vol gooit met accu zuur.bij welk toerental moet de spannings regelaar beginnen te regelen,en zit die in de dinamo of zit die ergens los van de dinamo,en hoeveel volt komt er uit de dinamo.

flow

Geplaatst door flow (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Alan, hij mag niet hoger komen dan 14,5 volt. Het maakt niet uit onder welke omstandigheden. Zit normaal altijd in de dynamo, maar die oude jappen hadden hem ook nog al eens buiten boord hangen. Deze heeft um trouwens in de dynamo mi.
Heb je misschien limonade in de accu gedaan? Dan kotst ie alles er weer uit, een accu mag nooit geen limonade hebben, dat weten de meeste monteurs ook wel trouwens.........
Uit een dynamo kan ongeregeld wel bijna 20 volt wisselspanning komen, na de gelijkrichters verandert de spanning sowieso. Daarom noemen we het ook een zootje ongeregeld al die volten bij elkaar.

Pas op met die limonade, afspoelen met heeeeeeeeeel veel water.

Sytze

flow (0), 17 jaar geleden

Hahaha zootje ongeregeld,ik ga even meten bedankt.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoor het van je......

flow (0), 17 jaar geleden

auto komt om 16:30 thuis.Dus over een uurtje

flow (0), 17 jaar geleden

zo; ik heb gemeten op de dinamo en die gaf 16,75 volt,nu weet ik niet moet de + klem los van de dinamo en dan meten of moet die erop blijven,de spannig op de accu polen is ook 16,75 volt dat is veel en veel te veel.Die spannings regelaar zit in de dinamo nu is de vraag kan ik hem eruit halen of moet dan de hele dinamo vervangen worden.Op masterbase staat dat de spannings regelaar is geintregreerd.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet meten op de accu met de klemmen gewoon aangesloten. En als je dan 16,75V meet dan is dat inderdaad veel te veel en de oorzaak is een doorgepiepte spanningsregelaar.
Met een geïntegreerde regelaar bedoelen ze meestal dat hij tegen de dynamo aangeschroeft zit. Zo'n regelaar zelf kost de wereld niet. Daar zitten dan gelijk de koolborstels aan dus die vervang je dan ook mee.

Enne, mag ik je een raad geven: Met auto's van 30 jaar of jonger kun je beter nooit de accuklemmen of dynamokabels los te halen met draaiende motor. Daar kun je veel mee mollen.

Succes,
Paul

flow (0), 17 jaar geleden

Nee de klemmen heb ik niet los gehad.En bedankt voor de goede raad.Deze week alles even vervangen ook de radiateur die pist ook van alle kanten,ook door het accu zuur gebeurd.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Succes,
Heb je de dynamo er al uit? Of kun je zo bij de spanningsregelaar?

Gr.
Paul

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Zal wel demontage van het hele kakje worden benk bang.

flow (0), 17 jaar geleden

net de spannings regelaar vernieuwd,en weten jullie wat totaal geen verschil hij blijft gewoon die 16,75 volt geven,als ik de plus kabel van de dinamo eraf haal en ik meet het op de uitgang van de dinamo krijg ik 19 volt.Dus dinamo is naar de kl,en ik heb gewoon de hele dinamo eruit gehad dat is het werk niet.morgen even naar van dijnen bellen.Maar nu is de vraag of ik de regelaar terug kan brengen het is toch bijna 50 euro.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Dynamo defect lijkt me sterk. Voor zover ik weet moet de regelaar de stroom van de rotor regelen om de juiste uitgangsspanning te krijgen. Een onbelaste dynamo zal altijd een hogere uitgangsspanning geven, zeker als je met een multimeter meet. Heb je ook een andere accu in combinatie met de nieuwe regelaar geprobeerd?

flow (0), 17 jaar geleden

ik heb wel alle verbruikers aan gezet,met als resultaat dat de spanning daalt naar +/- 16 volt,ik heb geen andere accu geprobeert,want deze accu die er nu in zit is nog niet zo oud,vandaag hebben ze een paar kilometer gereden met de auto,en er komt al na relatieve korte tijd accu zuur door de doppen naar buiten dat wil toch zeggen dat de platen in de accu tegen elkaar komen.Ik kan wel een andere accu inbouwen maar als de spanning te hoog is krijg ik toch een zelfde effect de spanning moet toch op de klemmen rond de 13 volt zitten?? en niet 16 of 17 als de spanning rond de 15 volt zit zou ik zeggen oké er is een verbetering maar het is gewoon het zelfde.De start stroom is 13 volt en meteen als de motor aanslaat vliegen de volts naar 16 volt,ook als ik gas geef blijven de volts gewoon op 16 tot 17 volt,ik dacht dat het moest gaan pendellen bij een bepaalt toerental maar dat is niet het geval.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Gewoon effe proberen met een andere accu (heb je nog niet ergens een oude accu?) De accu die er nu in zit lijkt mij ook niet in orde.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat ook nog kan: je dynamo heeft de nieuwe regelaar reeds verwoest doordat er een kortsluiting in zit. Dan is het raadzaam eerst e.e.a. uit te sluiten voordat je er nog weer een aan waagt.

Sytze

flow (0), 17 jaar geleden

Mensen,spannings regelaar is goed alles is nu oké behalve dat mijn multi meter bij iedere andere auto op 17 volt staat,ook op die van mij slaat die op 17 volt,ik heb dat ding tegen een muur gegooid dat die in honderde stukken vloog.Zaterdag even een nieuwe halen.Iedereen bedankt voor de reakties en moeite die die heeft genomen om mij te helpen. sorry jongens het was mijn fout.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

maar nu weet je nog niet waarom al dat zuur uit je accu komt...............................................................

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Of had die andere auto ook toevallig een kapotte regelaar.......poeh, das dan mooi zonde......
Maar dat zal wel niet, goed gereedschap is tenslotte het halve werk, nietwaar?

Sytze

ps. zuur kan in feite alleen uit de accu komen bij overbelading. polen met aanslag erop heeft daar trouwens niets mee te maken.

flow (0), 17 jaar geleden

Nu komt er al veel minder zuur uit,ik denk dat de accu ook naar de knoppen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.