Toyota Corolla: koelvloestof uit expansievat

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2c

hoi,

heb niet zolang geleden een corolla diesel gekocht, heerlijk rijdende auto!
maar het valt me op dat hij uit het overstort pijpje op het expansievat steeds wat koelvloeistof gooit als ik een stuk gereden heb!

het is maar heel weinig, tezien aan de druppels die op de plastic bodemplaat liggen en vlekjes op het onderblok!

na 2000km is het niveau in het expansievat met ongeveer 1.5 cm gezakt, niet iets waar ik me echt zorgen om maak, maar toch nieuwschierig waarom hij dit eruitgooit?

kan het zijn dat het dopje vervangen moet worden(zitdaar overdruk klepje in? wat misschien lekt?)

alvast bedankt wil graag mn auto goed leren kennen.

ook vroeg ik me af waarmee ik mn carterpan het beste tegen roest kan behandelen, deze is behoorlijk aan het roesten met hammerite???
(was bij mijn peugeot wel anders, had hetv toch nog een functie dat olieverlies!)

grt w

post767

Geplaatst door post767 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

ward je carter gewoon in smeren zo als je zegt maar als je het niet doet is er niks aan de hand .
mijn corolla is 21 jaar en het carter is nog steeds dicht.
en wat je koelvloeistof betreft zal ik me maar niet teveel zorgen maar je kan een ander dopje proberen.
zit het niveau niet tehoog?

groetjes jan.

post767 (0), 17 jaar geleden

hoi jan,


nee het koelvloeistoif niveau staat ok! stond op min toen ik de auto kocht, had toen 7000km gereden na vervangen koelvloeistof!
Denk dat de vorige eigenaar nooit onder de kap keek en de auto alleen voor zn beurtjes weg bracht!

maak me ook niet echt zorgen, maar ben gewoon nieuwschierig!

wat betreft het carter, sprak laats iemand met een corolla diesel uit 93, deze had een doorgeroest carter, was een dure grap zei hij.... vandaar...

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

nou ward lekker insmeren dan heb je er alles aan gedaan wat je er aan kan doen.

groetjes jan.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Over de carterpan, ik heb 'm bij mijn auto (Corolla uit '94) destijds losgehaald. Op 1 punt was de roest al aan de binnenkant te zien. De carterpan is een zwak punt bij dit type auto (bij diverse dealers nagevraagd).

Ik heb het roestplekje dicht laten solderen. Vervolgens de carterpan ontroest, ingespoten met zinkspray en na het monteren ingespoten met undercoat (soort van Tectyl bodycoat). Dat heeft het roesten een paar jaar gestopt.

Het is overigens vreemd dat de koelvloeistof uit de overstort komt. Is het slangetje naar het expansievat verstopt of geknikt?

post767 (0), 17 jaar geleden

hoi nico,

het slangeteje naar het expansievat is ok, de koelvloeistof komt gewoon op temperatuur, denk zelf dat er in et dopje soort van drukventiel of klepje zit wat niet goed meer werkt!

iemand van toyota op deze site???? die daar meer over weet?

zal niet te duur zijn, van de week ff bestellen!

Jelle95 (0), 17 jaar geleden

Wil je niet bang maken, maar bij mijn avensis 2.0td (1998) gebeurde hetzelfde, en bleek de cilinderkop haarscheurtjes te hebben, en vervangen te moeten worden. Hoe ruikt de rook uit je uitlaat? Die rook toen ook wat vreemd (vanwege de koelvloeistof).

post767 (0), 17 jaar geleden

Nou jelle,

daar maak je me toch een beetje bang mee, wat gebeurde er bij jouw? en hoe kwam je er achter dat er haarscheurtjes in de kop zaten??

hopelijk iemand die bij toyota werkt op dit forum die dit kan ontkrachten???

mijn uitlaat gassen ruiken normaal, en verder merk ik ook nix aan de motor, de koelvloeistof is gewoon mooi schoon, en er lijken geen gasen uit het expansievat te komen.

wat zou dat kosten, zo`n kop vervangen? vat een kapitaal

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

ward als ze je nu bang gemaakt hebben lijkt het me verstandig om een koppakking test telaten uitvoeren ; dit gaat met vloeistof die boven de opening van de radiateur gehouden wordt; want dan weet je zeker of er wat aan de hand is want zo blijf je toch maar er mee zitten.
maar ik zou me echt niet zo druk maken maar laat maar controleren dat geeft dan weer rust.

groetjes jan.

Jelle95 (0), 17 jaar geleden

Bij mij stroomde het koelvloeistof reservoir ook geregeld over, zeker bij langere ritten. Toen ik dat aan de dealer vertelde, keek hij zijn collega direct aan en zei onheilspellend "denk jij ook wat ik denk ....?". Maar dit is wel een "typische kwaal" van dit model / deze motor. Dus het is zeker niet gezegd dat er bij jouw hetzelfde aan de hand is! Het is meer om je op een mogelijkheid te wijzen.

Kop vervangen is niet goedkoop, gelukkig had ik toen nog garantie, dus weet niet wat het gekost heeft.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Kijk eerst de dop van de radiateur maar eens na of haal een andere bij CAR in Nijkerkerveen. Koelvloeistof moet terugstromen in het reservoir en niet naar de overstort. Zit er misschien een onluchtingsgaatje in het reservoir dat verstopt is?

post767 (0), 17 jaar geleden

Ik maak me er maar niet te druk om, het stroomd ook niet over, het zijn meer druppels en dan mischien 5 of 10 na een rit van 200km
ga wel ff kijken voor een nieuwe dop!

wanneer het aanhoud zal ik de kop eens laten testen, waar kan je dat doen?

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

ward een koppakking test kun je bij de meeste bedrijven laten uitvoeren.
het steld niet zoveel voor .
bij een warme motor houden ze een zuider laat maar zeggen met blauwe vloeistof boven de radiateur waar de dop van af is.
als de kleur verandert in groen of geel betekent het dat er co in zit dat dan uit de koppakking komt.
dit werkt zeer nauwkeurig dus bij een klein lekje geeft hij het al aan.
verkleurt hij niet dan is de koppakking meestal goed.
behalve als je een lekkage hebt tussen een olie en koelvloeistof kanaal.
maar dan zal er olie bij je koelwater komen of koelwater bij de olie.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.