Beste
Vorig jaar viel ons op dat er wittte condensrook uit de ventilatieroosters kwam als de airco aanstond. Hij was nog wel ijskoud. 2 weken later koelde die echter niet meer. Gezien het winter werd heb ik de airco niet meer aangehad tot de temperaturen afgelopen weken omhoog schoten.
Airco laten afvullen in de hoop dat hij gewoon leeg was. Er bleek nog 100 gram koelmiddel in te zitten en de 20 min vacumeren kwam hij ook gewoon door. De airco was weer ijskoud! De compressor dus niet kapot gelukkig....
Maar, 2 dagen later... Er kwam enkel uit de rechter ventilatieroosters ijskoude lucht. De bestuurderskant helemaal niets! (Heb gescheiden Climate control)
De volgende dag hetzelfde verhaal maar nu kwam er constant een soort doorzichtige rook uit de ventilatieroosters. 2 dagen later... Geen koelende airco meer...
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Gezien hij wel weer ijskoud was na het vullen en de vacumering gewoon doorkwam zonder lekkage...
Het enige wat ik kan vinden op internet is dat het evt de verdamper kan zijn... Maar voor ik heel mn dashboard uit elkaar ga halen. En tevens blijkt dat je dit onderdeel nergens kunt bestellen
Gezien de leeftijd van de auto en al 322dkm breng ik hem liever niet naar de dealer voor een diagnose.
Wat is nu slim? Of heeft iemand in elk geval een idee?
Ik woon in Oudenbosch dus ala iemand een zeer goede airco boer kent hoor ik het ook graag
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed dat de vorstbeveiliging (sensor) defect is, vandaar die ijskoude witte damp.
via Goggle is er wel een airco specialist te vinden (Google "airco oudenbosch")
Vacumering doorkomen zegt in zoverre iets dat het waarschijnlijke lek niet erg groot is.
Ik zou eerst eens laten controleren of er nu nog steeds genoeg koudemiddel in zit.
Ik gok op , dat hij weer bijna leeg is en je condensor poreus is.
Dan ga ik morgen even terug naar de garage die hem heeft afgevuld. Hij had op mijn verzoek van dat spul erin gedaan om evt een lek op te sporen. Kan je dat enkel onder uv licht zien of?
zal vragen of hij hem leeg wil trekken en kijken wat er nog inzit.
stel dat er weinig koelmiddel in zit. kun je er dan vanuit gaan dat het een lek is? Mocht het de condensor zijn, is dat geen mega ramp omdat ik daar goed bij kan. Ik had er even van bovenaf naar gekeken en zag wel dat er wat beschadigingen op zaten aan de voorzijde bij die koelribbels
Maar werkt de airco ook tijdelijk als de verdamper kapot is? kan ik die uitsluiten omdat hij wel werkt direct na het afvullen? of is dit echt specialistisch zoekwerk
7 jaar
Als het koudemiddel er weer uit is , is hij lek , ook als je al weer veel kwijt bent.
Als de antirijpsensor defect zou zijn , zal de airco na een nacht niet gebruiken het de volgende dag gewoon weer doen , tot de verdamper weer dicht zit.
Door een te kort aan koudemiddel zal je verdampingstemperatuur erg laag worden en dit kan dus deze mist , ijskristallen , veroorzaken.
Dat "spul" zie je bij een klein lek alleen met een gele bril en uv licht , bij een groot lek zie je ook zo wel groene aanslag.
Verdamper gaat bijna nooit stuk , uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Afpersen met droge stikstof en zoeken met zeepsop en lekzoeker , altijd te vinden.
Hij werkt omdat er weer genoeg koudemiddel in zit , staat los van een wel of niet defecte verdamper .
Even de oplossing vermelden
Na 1 dag onder druk testen eindelijk gevonden wat het was. Bleek een scheurtje in de condensor te zitten en een kleine lekkage op een o-ring bij een aansluiting.
Condensor wordt volgende week vervangen en dan zal het opgelost zijn
7 jaar
Precies de diagnose die ik had verwacht , mooi dat het gevonden is.
Ik kom er toch even op terug... Helaas
De auto is bij de garage geweest en men heeft de condensor vervangen. Toch bleef de druk terug lopen. De auto is er 2 dagen geweest. Men heeft een uv vloeistof toegevoegd en een soort lekdichtings vloeistof omdat men niks gevonden kreeg qua lek... Na het afvullen bleef de druk goed en heb ik de auto opgehaald...
2 dagen later op vakantie gegaan en de airco werkt perfect.. Nu een week later in Tjechie met 30 graden weer problemen!!!
Je hoorde de auto al zwaarder geluid maken als de airco aanstond.. N soort constant zoomend geluid, erg duidelijk aanwezig, maar hij werkte..
Maar sinds vandaag ineens kuren.. De airco werkt maar ineens warmere lucht... Dan hoor je duidelijk de airco aanslaan en werkt hij weer 30 sec. en gaar weer uit.. Dit herhaald zich steeds.
Vanochtend weer gestart en airco werkt meteen en ijskoud. Maar na 2 min stationair draaien hoor je hem uitschakelen en zakt de verhoogde toeren naar normaal.. Dan na 30 sec. verhogen de toeren en werkt de airco voor 10 seconden en slaat weer af.
Ik snap dat dit een lastig iets is.. Maar de auto is ook dermate op km leeftijd dat ik niet weet of ik t nog wil laten maken, zeker de garage al 2 dagen nodig had om uberhaupt hem werkend te krijgen...
Iemand nog een idee??
7 jaar
Waarom is dit topic als "Opgelost" gemerkt..?
Ja omdat inprincipe de lek was gevonden, gerepareerd en de airco weer werkte... Vandaar dat ik m als opgelost had gemerkt.. Maar nu een week later toch weer defect.
Weet niet hoe ik dit weer open krijg?
7 jaar
geregeld..
Nu als definitief opgelost.. In Nl geen last van uitval meer gehad. Denk dat hij de extreme hitte niet aankan.. Vooralsnog laat ik het zo gezien die extreme hitte hier niet voor zal komen snel
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar