Toyota Paseo: als het warm weer is start mijn auto niet goed

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

als de temperatuur buiten boven de 18 graden is dan duurt het langer dat de auto aan slaat, en het lijkt er op dat de motor dan te veel brandstof krijgt. Wie weet het probleem. Ik heb al een nieuwe lambada sonde nieuwe lucht massa meter. Ik denk zelf dat me computer kapot is! winters is er geen probleem ! Ik hoop dat iemand het weet want de garage weet er nix van.
Groetjes jaldert

jaldert

Geplaatst door jaldert (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Paseo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Je zegt dat de auto ruikt naar benzine !!

Dan zou ik het eens zoeken in de thermotijdschakelaar .

jaldert (0), 11 jaar geleden

Als hij dan loopt stortert hij een 10 secconden en daarna loopt hij goed.
Het klinkt dat hij veel te veel benzine krijgt. (hij rook dan ook ff blauw) en stinkt ff naar benzine.

limbra (485), 11 jaar geleden

Denk eerder aan lekke klepsteel rubbers / hoedjes ,waardoor er motorolie in de cilinder ruimte komt en het verbrandings proces ff verstoren ,
ook omdat hij ff blauw rookt als de motor net loopt .

(En/of) een Defecte Koelvloeistof temperatuur sensor kan dit probleem ook veroorzaken , komt vaker voor bij de paseo (en andere auto`s).

Maar een nieuwe lucht-massa-meter op een Paseo ??! of bedoel je een ander onderdeel wat vernieuwd is ?

jaldert (0), 11 jaar geleden

Het is toch vreemd dat ik winters nergens last van heb alleen zomers met temperatuur hoger dan 15 graden.
Heb ook de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen. Maakte geen verschil.
En die blauwe rook is meer zwart dan blauw, net als of het mengsel van lucht en benzine niet klopt als ik hem start( teveel benzine
En teweinig lucht) dat merk ik omdat ik als ik dan gas geef hij sneller aan slaat.
Ow ja sorry was de inlaat temperatuur sensor!!

jaldert (0), 11 jaar geleden

[quote=daandc]Je zegt dat de auto ruikt naar benzine !!

Dan zou ik het eens zoeken in de thermotijdschakelaar .[/quote]
Ik kan dat ding nergens vinden op een paseo!

jaldert (0), 11 jaar geleden

En de paseo neemt totaal geen oli

limbra (485), 11 jaar geleden

Als de rook meer zwart is dan blauw duid dit op een te rijk brandstof mengsel , in dit geval verklaart dat ook de benzine lucht .

Hoe is de staat van de bougies ?

Laat de auto (ecu) eens uitlezen bij een garage (of doe het zelf via de knipper code methode) , vaak rolt er dan een storing code(s) uit die meer inzicht
geeft waar het probleem gezocht moet worden .

jaldert (0), 11 jaar geleden

Bougies zijn net nieuw. De laatste keer uitlaten, lezen 3 dingen: lambada sonde. Inlaat temperatuur sensor. En koelvloeistof sensor.
Alles nieuw er opgezet.
Ben Teneinde raad!

limbra (485), 11 jaar geleden

Als je gas geeft tijdens starten slaat de motor sneller aan , zeg je . dus lijkt verdacht veel op een luchttoevoer probleem .
benzine krijgt ie maar er wordt te weinig lucht aangevoerd (met de gasklep in ruststand) ,wat een te rijk mengsel geeft logischer wijs.

in principe zou de ECU hierop moeten reageren en het check engine lampje doen branden (noodloop), maar dat gebeurt niet volgens jou .

Vervuild gasklephuis , ingesleten gasklep of een niet goed werkende TPS sensor (trottle posite sensor aan de gasklep).

Reinig het gasklephuis (inwendig) eens met remmen reiniger (hoeft niet gedemonteerd te worden) , baad het niet dan schaad het niet .

Als je auto normaal stationair loopt hoeveel toeren draait hij dan (warm) ??

jaldert (0), 11 jaar geleden

Dat ga ik zeker ff proberen!!
Met het warm draaien draait hij 1400 rpm , dat lijkt normaal.
Maar wat ik me afvraag is als het nu echt koud is min 15, wat doet de motor dan om te kunnen aan slaan?
Dan heeft de motor extra brandstof nodig toch, hoe krijgt hij dat dan voor me kaar? Door middel van een koude start injector, zo ja waar zit dat ding dan? En hoe werkt dat dan? Wat stuurt die koude start injector aan? (thermotijdschakelaar)? Waar zit dat ding?
Of zit er geen koude start injector op?
Of werkt het anders?
dat zou ik graag willen weten! Bvd.

limbra (485), 11 jaar geleden

Het toerental van 1400 TPM bij KOUDE motor statonair loop is ok (opwarm fase - choke als het ware).

Het toerental bij WARME motor (bedrijfs temperatuur) dient stationair +/- 750 TPM te zijn met een marge van + 50 TPM .
(dus warm stationair tussen 750 en 850 TPM is normaal ).

De Paseo (5E-FE motor) heeft geen losse/aparte stappen motor / stationair regelaar , de stationair regelaar zit aan/in het gasklephuis geintregeerd .
(volgens mij het witte blok met de stekker onderaan het gasklephuis)

Mede door de informatie van diverse sensoren bepaald de ECU hoeveel brandstof er ingespoten wordt en in welke mate het toerental verhoogd dient te worden
bij koude motor , door de gasklep via de stationair regelaar aan te sturen.

-koude motor is rijker mengsel - warme motor is armer mengsel .

De belangrijkste sensoren hierin zijn o.a. de:
Koelvloeistof temperatuur sensor ,
Lucht temperatuur voeler , (de sensor in je luchtfilterhuis)
TPS sensor (gasklepstand),
uiteraard krijgt de ECU nog meer informatie van andere sensoren om dit proces goed te laten verlopen. (maar de belangrijkste hierin zijn o.a. boven genoemde)

Koude start injector heeft de paseo niet .

Bij temperaturen beneden het vriespunt zal de ECU dus meer brandstof in laten spuiten en de gasklepstand (stationair) langer aanpassen , vandaar dat de motor in de
winter langer met een verhoogd toerental zal draaien.

Volgens mij bedoelde @Daanc met thermotijdschakelaar de koelvloeistof temperatuur sensor (correct me if i`m wrong).

Aangezien de auto sneller aanslaat als je het gaspedaal intrapt , denk ik toch dat het probleem door vervuiling van het gasklephuis veroorzaakt wordt .
Reinigen van het gasklephuis is dus een optie , je zult er versteld van staan hoeveel vuil er uit kan lopen (meestal) .

Als je toch bezig bent controleer dan ook ff het luchtfilter of dit nog schoon genoeg is.

succes .

jaldert (0), 11 jaar geleden

Dankje Limbra!!

Dat was een goede uitleg!
Zodra ik weer thuis ben de 23e ga ik er mee aan de slag!

Maar ik herinner me nog 1 ding, laatste keer garage hebben ze mijn ecu gereset toe had ik er een week geen last van( raar) en daarna was het probleem er weer.
Zou mijn ecu kapot kunnen zijn met warm weer?
Dat zou dan ook mischien kunnen toch?

Mooi ben al weer een mooie stap verder bedankt Limbra!

limbra (485), 11 jaar geleden

Alles kan (helaas) kapot ook een ECU , vaak wordt te snel gedacht dat het aan de ECU ligt wat niet altijd zo hoeft te zijn.

maar we wachten af na de 23ste .

succes .

jaldert (0), 11 jaar geleden

Nog maals bedankt en we gaan het zien,ik hou je op de hoogte

Groetjes

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

@jaldert:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.

limbra (485), 11 jaar geleden

en is het al gelukt ?

gr. limbra

jaldert (0), 11 jaar geleden

Nog geen tijd gehad sorry ben nog steeds druk maar het komt nog, ik laat je het nog weten.

jaldert (0), 11 jaar geleden

Gas klep huis schoon gemaakt met rem reiniger, probleem is er nog! Klote

limbra (485), 11 jaar geleden

hmm, das idd vervelend .

Maar toch denk ik dat het in het gasklephuis gezocht moet worden , motor slaat zeer slecht aan als je het gaspedaal niet bedient en slaat sneller aan als
je gas geeft tijdens het starten . (dus meer inlaat lucht bij ingetrapt gas pedaal)

Het gasklephuis van de Paseo heeft een isc klep (als ik mij niet vergis) om het stationair toerental te regelen ,
dit zit aan de onderzijde van je gasklephuis , daar waar het witte blok zit met de grijze stekker er op .
(zie je zitten onder de aansluiting van de dikke lucht inlaat slang , dus echt onder je gasklephuis)

Deze klep (soort stappenmotor) werkt magnetisch en krijgt een spanning impuls via de ecu , zodat de klep verder open of dicht gaat (toerental hoger of lager) .
Er zitten 2 lagertjes op het asje van de klep , deze willen nog weleens stroef gaan en / of klemmen .

Is Niet echt een klus om zelf aan te beginnen , aangezien het gasklephuis dan gedemonteerd moet worden en er een aantal kleine onderdelen in het isc gedeelte zitten
die een bepaalde afstelling nodig hebben , daarbij moet het gasklephuis na montage opnieuw ingeleerd / afgesteld worden .
Je kunt eventueel de stekker hiervan eens los maken en controleren op oxidatie / draadbreuk etc. . eventueel inspuiten met contact spray of wd40 .

De 2de optie waar ik aan denk is dat de gasklep (in je gasklephuis) ingesleten is , waardoor deze dus verder sluit dan de "fabrieksafstelling" ,

De onderdelen die je vervangen hebt > lambdasonde - lucht temp. sensor - koelvloeistof temp. sensor > zijn dit originele onderdelen of goedkopere immitatie ??
aangezien de Paseo (en ook andere auto`s) gevoelig kunnen zijn voor niet originele sensors , m.n. de k.v.s. temperatuur sensor kan dan een
verkeerd signaal aan de ECU door geven .

Koppel de +pool van je accu eens een half uur los , daarna weer aansluiten en de motor starten , ga dan ff een stukje rijden .
misschien dat deze reset net nodig is , baad het niet dan schaad het niet .

succes tot nu toe , limbra .

jaldert (0), 11 jaar geleden

Ik ga de computer wel eens ff reseten ik hou je op de hoogte.

FrankVersteeg (0), 10 jaar geleden

Hallo,

Ben je al uit het probleem?

Ik heb dit allemaal eens gelezen en heb zelf ook een Paseo.
Komt mij niet bekend voor, zoveel sensoren zitten er niet op de Paseo.

Heb je al wel eens gekeken of hij per cilinder even veel brandstof krijgt?
Anders kan het natuurlijk ook nog zitten in vervuilde injector.

Natuurlijk kan een kapotte ECU of gasklephuis ook

(ik heb al die onderdelen liggen, dus als je wat zou willen vervangen kan je mij berichten)
(ECU gasklephuis injectoren heb alles liggen)

MvG Frank

Brunootje36 (0), 7 jaar geleden

Lijkt mij dat ik hetzelfde probleem heb bij mijn starlet met 2E-E motor...bij warmer weer valt hij stil of valt stationair toerental te laag...na enkele honderd meter rijden kan dit weer normaal of te hoog zijn. Korlvloeistofsensor en vacuumsensor reeds vervangen,niks beter. Wel maakt de solenoideventiel dat links op motorsteun gemonteerd is een eigenaardig lawaai wanneer het probleem zich voordoet, deze ook eens vervangen door een tweedehands (nieuw niet meer te verkrijgen bij de dealer ) , niks beter. Denk nu enkel nog de thermo-tijdschakelaar te vervangen en anders kan ik niets anders bedenken dan een kapotte ecu...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Paseo of stel zelf een nieuwe vraag.