close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Avensis: Avensis '98 schokt in lage toeren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Geachte lezer,

Ik ben ten einde raad!

Ik heb nu al gedurende 2 jaar last van een schokkende beweging, voornamelijk in lage toeren.
Bij hogere snelheden lost het probleem zichzelf grotendeels op echter als je dit 1x weet blijf je het voelen.

Wat ik tot op heden heb laten doen:

Grote beurt; hier is 1 spacer van mijn velgen waarschijnlijk op het balanceerapparaat achtergebleven! Ik kom hier later op terug. Dit was bij een ''normale'' garage

Bij de Toyota-dealer aangeklopt, deze constateerden dat de linker achterband slijtage vertoonde, 2 nieuwe achterbanden laten monteren.
Tijdens wegrijden schokte de auto nog hevig dus meteen terug.
Na nauwkeurige inspectie zag men de missende spacer van 1 v/d velgen maar dit mocht geen probleem zijn zei men.
Alle 4 de banden laten balanceren.
Probleem nog steeds niet verholpen, auto achtergelaten en de hoofdmonteur heeft deze vervolgens mee naar huis genomen om zelf te testen.
Hieruit bleek dat de auto bij hoge snelheid ook als een wilde tekeer ging en stelde ze voor om mijn aandrijfassen te vervangen.
Daar nieuwe niet te betalen waren gekozen om een setje gebruikte te laten komen en die hebben ze dan ook eronder gezet. Probleem niet verholpen.
Complete set lichtmetaal van een andere monteur van de dealer eronder gezet (zijn zomerbanden set), probleem niet verholpen.
Compleet rechter-fusee gedeelte van diezelfde monteur van zijn auto overgezet!... ook dit mocht niet baten.

Zelf de stap ondernomen om de auto te laten uitlijnen, dit viel mee maar er was wel wat toespoor.
Het probleem echter was hiermee ook niet verholpen.

Daar de klok bij de Toyota dealer op €70 ex btw zou blijven lopen bij nog dieper onderzoek besloten het even zo te laten, de bankrekening begon al aardig te slinken.

Nogmaals een andere garage benaderd om met een frisse blik wellicht tot een oorzaak te komen.
Deze begon direct over de spacer die mistte en heeft 4 nieuwe besteld, dit scheelde al behoorlijk.
Tevens de voorbanden gewisseld voor een paar andere om te kijken of dit verschil gaf, dit hielp ook weer een beetje; 2 nieuwe voorbanden erop.
Vervolgens alle rubbers fuseekogels etc van de voorzijde vervangen en de auto was in ieder geval van voren weer stabiel, echter de achterzijde blijft een trilling/schok vertonen.
Daar het probleem zeer waarschijnlijk van achteren komt nogmaals 2 nieuwe achterbanden laten monteren, helaas, probleem niet verholpen.
Grote beurt laten doen en tevens zijn de waterpomp, distributieriem, spanrollen, en snaren vervangen. Voor het trillen heeft dit geen effect gehad.
Intussen bleken de voorbanden aan de binnenzijde behoorlijk versleten! Dit vanwege de vervanging van alle rubbers etc van een paar maanden eerder... zuchtttttt
De auto wederom laten uitlijnen, beide kanten een graad uit het lood.
Ik had de eerder aangeschafte banden bewaard (gelukkig) en er maar weer 2 van onder laten zetten maar helaas.... de trilling zit er nog steeds in.
Ik heb zelf nog mijn reservewiel op alle 4 de assen geprobeerd om een defecte velg uit te kunnen sluiten ook dit mocht niet baten.

De bandenslijtage door het niet direct uit laten lijnen kan ik verhalen bij de garage maar het probleem blijft uiteraard bestaan.

De opties die mij nog zijn aangedragen zijn de schokbrekers, echter is dit weer een ''probeersel'' a €400 en geen garantie op succes.
Ik kan ook 4 nieuwe velgen eronder laten zetten maar de huidige vertonen op het balanceerapparaat geen vreemde beweging plus dat ook dit weer een pittige investering is.

P.s. de auto heeft nooit enige schade gehad.



Een heel lulverhaal ik weet het maar ik hoop echt dat iemand nog wat suggesties kan geven wat ik nog proberen kan zonder dat het me nog meer bakken met geld gaat kosten.
Daar de auto verder nog in prima staat is en nog geen ton gelopen heeft vind ik het dan ook zonde om hem vanwege deze trilling de deur uit te moeten doen, zeker na de investeringen van de afgelopen 2 jaar.

Elke hulp wordt zeer op prijs gesteld.
B.v.d.

Geplaatst door

wiehebhet (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt idd alles al geprobeerd en dit lijkt me idd een probleem waar je helemaal dol van word.
Kun je me eens uitleggen wat het gevoel is wat je ervaart? wiebelen, schokken? als je de koppeling intrapt op snelheid dan gaat het probleem gewoon door?
Dus dan kun je motorproblemen uitsluiten.
Idd wat je altijd moet doen is kijken naar de wiellagers, alle punten van de wielophanging hoe klein ook, de banden en velgen, remschijven en evt remtrommels.
Dus ook daar waar de velg op de schijf of trommel ligt moet schoon zijn en vlak .
Wat je bij deze auto's moet controleren is de speling van de aandrijfassen op de plek waar deze de versnellingsbak uitkomen.
Dus vastpakken zo dicht mogelijk bij de bak en heen en weer en op en neer bewegen.
Dit door mijn eigen ervaring naar een hele speurtocht een paar jaar terug.

Dit moet te vinden zijn, ga anders naar een bandenspecialist/uitlijnspecialist en niet naar een garage of fitter deze weten er vaak net iets meer van.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

[quote=C.Jonker]Je hebt idd alles al geprobeerd en dit lijkt me idd een probleem waar je helemaal dol van word.
Kun je me eens uitleggen wat het gevoel is wat je ervaart? wiebelen, schokken? als je de koppeling intrapt op snelheid dan gaat het probleem gewoon door?
Dus dan kun je motorproblemen uitsluiten.
Idd wat je altijd moet doen is kijken naar de wiellagers, alle punten van de wielophanging hoe klein ook, de banden en velgen, remschijven en evt remtrommels.
Dus ook daar waar de velg op de schijf of trommel ligt moet schoon zijn en vlak .
Wat je bij deze auto's moet controleren is de speling van de aandrijfassen op de plek waar deze de versnellingsbak uitkomen.
Dus vastpakken zo dicht mogelijk bij de bak en heen en weer en op en neer bewegen.
Dit door mijn eigen ervaring naar een hele speurtocht een paar jaar terug.

Dit moet te vinden zijn, ga anders naar een bandenspecialist/uitlijnspecialist en niet naar een garage of fitter deze weten er vaak net iets meer van.[/quote]
Ik denk dat je met de term ''wiebelen'' aardig in de richting komt.
Intrappen van de koppeling verminderd niet de klachten dat had ik nog niet vermeld.

Wellicht dat een onderzoek naar de remmen nog enige soelaas kan bieden, als ik rem versterkt het wiebelen regelmatig en ik zal er nog eens een bandenspecialist naar laten kijken.

Bedankt voor je inbreng zover.

wiehebhet 0

12 jaar

Haal nou eerst die spacers er maar onderuit.
Want die zitten eronder omdat je waarschijnlijk met een afwijkende velgmaat rijd.
De Et-waarde van een velg mag t.o.v het originele wiel maximaal ±5 zijn.
Als dat verschil te groot is en je gaat dat compenseren met spacers verandert sowieso de hele rijdynamiek van de auto.
Advies:alles origeneel maken,ook de origienele velgen en dan verder kijken.
Misschien is het dan gelijk weg,zoniet,dan heb je de originele configuratie en dan word het weggedrag in ieder geval niet beinvloed door niet originele faktoren.
Ik snap sowieso niet dat men met spacers gaat zitten rommelen om een totaal afwijkende velgmaat te monteren of om de wielen verder naar buiten te zetten.

primera p11 0

12 jaar

[quote=primera p11]Haal nou eerst die spacers er maar onderuit.
Want die zitten eronder omdat je waarschijnlijk met een afwijkende velgmaat rijd.
De Et-waarde van een velg mag t.o.v het originele wiel maximaal ±5 zijn.
Als dat verschil te groot is en je gaat dat compenseren met spacers verandert sowieso de hele rijdynamiek van de auto.
Advies:alles origeneel maken,ook de origienele velgen en dan verder kijken.
Misschien is het dan gelijk weg,zoniet,dan heb je de originele configuratie en dan word het weggedrag in ieder geval niet beinvloed door niet originele faktoren.
Ik snap sowieso niet dat men met spacers gaat zitten rommelen om een totaal afwijkende velgmaat te monteren of om de wielen verder naar buiten te zetten.[/quote]
Ik heb de auto c.a. 5jr geleden overgenomen van mijn vader.
Die heeft destijds de velgen overgenomen van een kennis die ook een avensis had, velgen zitten er ondertussen dus zo'n 7 a 8 jaar onder en dat heeft nog nooit tot problemen geleid.
Zonder de spacers zitten de velgen idd te ruim om de as.

De originele set stalen velgen zijn al jaren de deur uit dus dat is geen optie voor mij.

wiehebhet 0

12 jaar

Spacers zoals jij zegt zijn spoorverbreders, veel gebruikt voor een stoerdere look.
Wat jij bedoeld zijn centreerringen, je bedoeld die in het middengat van de velg vallen toch?
Ik begreep je meteen maar ik snap dat primera zo in de war komt met deze verkeerde omschrijving.
Maar idd heel snel op zoek gaan naar een specialist en misschien toch een setje originele ( tweedehands?) stalen wielen achter de hand houden.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Centreerringen is idd iets anders dan spacers.
Misschien toch eens een originele set proberen.

primera p11 0

12 jaar

Ik begrijp de verwarring maar de garage gaf die vulringen deze benaming en ze staan ook als zodanig op de rekening vandaar dat ik ze zo noemde.

Blijft voor mij de vraag staan waarom deze velgen qua centreerringen ineens een probleem zouden geven?
Zoals ik al aangaf zitten de velgen er al jaren onder en zitten er sinds een aantal maanden 4 nieuwe centreerringen in.
Daarnaast zie ik nog regelmatig dezelfde types rondrijden waarvan zo'n beetje elke ook is voorzien van lichtmetaal, zijn er ook lichtmetalen velgen die zonder spacers direct op de assen passen voor dit model of zijn alleen de standaard stalen velgen die precies pas zijn?

En als ik jullie beide reacties een beetje volg denken jullie dus ook vooral in de richting van banden/velgen? En niet zozeer in de richting van de schokbrekers?
Ze veren prima uit bij het induwen van de auto dus zelf denk ik ook niet dat dit het is maar als leek op dit gebied ben ik redelijk overgeleverd aan de inbreng van de garages.
Ik weet dat de lagers, motorsteunen en ophanging meerdere malen zijn bekeken maar er is vorig jaar dus ook een complete set andere velgen/banden van een soortgelijk type onder gezet wat geen uitkomst bood.

Ik ben een ''lokale'' rijder om het zo maar uit te drukken dus veel snelweg bezoek ik niet, vandaag een rit van 140km gereden waaronder een flink stuk snelweg.
Typische hieraan was dat op de heen weg de auto bij 120km/u zich prima gedroeg en op de terugweg op diezelfde snelheid het stuur en het chassis begonnen te trillen dus het probleem lijkt ook wel enigzins onvoorspelbaar.
Echt om gek van te worden dit.

wiehebhet 0

12 jaar

Misschien dan toch de schokbrekers. Die zijn van grote invloed op het weggedrag van een auto.

Nico8119 0

12 jaar

Slechte schokbrekers herken je niet zoals vroeger even op de auto duwen of ze moeten al compleet op zijn.
Er zijn genoeg bedrijven met een testbank voor schokbrekers daar zul je even op kunnen google-en..
Slechte schokbrekers zorgen eerder voor dweilen en nadeinen en slecht stuurgedrag maar niet wat jij omschrijft.
Je hebt gewoon de juiste specialist niet gevonden nog want deze auto rijden normaal gesproken echt wel goed.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Dempers veroorzaken dit alleen als ze echt helemaal af zijn,zoals Christiaan ook al memoreerde.
Het is wel het enige zo'n beetje wat overblijft.
Het schudden is er in lage lage toerentallen ze je.
Maakt de hoeveelheid gasgeven nog uit,meer gas,meer trilling,minder gas minder trilling?.
Maakt het nog uit in wat voor versnelling je rijd?.

primera p11 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.