Ik rij nu ruim 1 jaar in een Avensis 2.2D 177pK en heb sinds maanden
een raar probleem en ik ben benieuwd of er andere gebruikwers zijn die dot probleem herkennen
Op onverwachte momenten "braakt" mijn Avensis donker blauwe rookpluimen uit.
Na inspectie bij mijn dealer blijkt telkens dat de D-Cat en andere componenten volledig vol zitten met koolstofdeeltjes en blijkbaar wordt
dit dan verbrand wat dus zichtbaar is door blauwe rook.
De dealer heeft geen enkele idee wat de oorzaak van deze vervuiling is en heeft ook al enkele malen kontakt gezocht met Toyota Nederland maar blijkbaar weten ze het daar ook niet want een helder antwoord blijft nog steeds uit
Wat wel raar is, is dat mijn Avensis eind 2006 op onverklaarbare wijze ruim 2 liter olie heeft verbruikt en ook hier kan men geen verklaring voor afgeven.
Het olie verbruik lijkt nu binnen de tolerantie te liggen.
Mijn dealer wil of mag niet in de motor kijken of daar het probleem zit.
Ik vindt dit een erg nare situatie want tijdens het rijden kan je elk moment verrast worden met een blauwe rookpluim achter je auto en vervolgens een enorme stank ik de auto en het lijkt er steeds meer op dat Toyota afwacht totdat er domweg iets permament defect raakt zodat ze dan meer weten
Iemand enig idee wat hier aan de hand is of is dit een bekend issue van deze Avensis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
op deze diesel zit toch fabrieks af een roetfilter, en als dat verzadigd raakt dan gaat het motormanagement de motor op een armer mengsel laten draaien waardoor de motor gedurende tijd veel heter word en zo het roetfilter weer schoon gebrand word.
Dit gaat gepaard met een behoorlijke rook ontwikkeling en dit is volgens mij het verschijnsel wat je ziet.
Dit zou een dealer toch ook moeten weten lijkt me?.
Dat de D-cat gereinigd wordt dmv arm mengsel is niet correct, hij wordt juist gereinigd door een rijker mengsel. Er wordt nl extra brandstof gegeven. zogenaamde na inspuiting. Er wordt dan 3 x per arbeidsslag ingespoten. Voorinspuiting, hoofdinspuiting en nainspuiting. Als de cat dan nog niet zuiver is gaat er een 5e verstuiver in het uitlaatspruitstuk een extra hoeveelheid brandstof inspuiten, zodat de temp in cat zo hoog oploopt dat hij zelf gaat reinigen. dan komt er wel eens overmatig rookvorming. De mate van vervuiling meet de Motor ECU door het drukverschil voor en na de cat te meten. Bij deze motor zal door het olieverbruiken extra roet in de cat terecht komen en zal dus vaker gereinigd moeten worden.
Dit (regenereren van de cat) kunnen ze met de intelligent tester van toyota simuleren. Dan kan men kijken of er inderdaad een rookpluim komt!
Groeten Gerald
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar