Toyota Yaris Verso: binnenschaal van koplamp zit los. Hoe vast te klikken ?

Bouwjaar: 2000

De servo (elektrische versteller) van de koplamp zit niet vastgeklikt in de schaal van de lamp. Hoe klik ik hem vast ? Hoe veel kracht moet ik daarbij zetten ? Of is hij dan kapot? Ik kan van de zijkant tussen de behuizing en de schaal in gluren en zien dat het palletje nog wel een bolletje heeft die vast geklikt zou moeten worden in de schaal. Ik zou niet weten hoe ik daarbij kom. Met mijn vingers naar binnen in het gat van de lamp, maar hoe hard kan ik daarop drukken zonder ergens anders de lamp kapot te maken ? Weet iemand dat ?

FransStevens

Geplaatst door FransStevens (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

FransStevens (0), 10 jaar geleden

Wie kent het bovenstaande probleem ? Het gaat om de elektrische versteller die los is van de lampenschaal. En die zit bij deze originele toyotalamp ingebouwd en is niet te demonteren zonder de lamp te slopen.

Ik heb geprobeerd een foto te maken met mijn telefoon tussen de schaal en de behuizing in door het glas heen. Ik zie een wit palletje met een bolletje erop die in een kommetje moet worden geklikt ofzo. Maar aan de plek waar hij in geklikt wordt meen ik een soort veerdraadje te zien dat in een vorm van een plus-teken als een soort "kringspier" (vergeef me voor die vergelijking) dan om dat bolletje heen zou moeten sluiten. Maar dat is mijn interpretatie van de wazige foto die ik heb gemaakt, want met het blote oog lukt het mij niet goed in die lamp te kijken omdat ik verblind wordt van dat chroom er omheen en ook slecht van heel dichtbij scherp kan zien.

Wie kent de toyota yaris (verso) lamp van binnen ? En heeft ervaring met het vastklikken van die versteller ?

Maikel Voets (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb het meerdere keren meegemaakt bij verschillende auto`s. Oplossing was een nieuwe lamp. Door slijtage slijt dat nokje waar dat balletje in moet blijven haken en meestal schiet hij er later dan toch weer uit. Het is meestal een kwestie van wat kracht zetten en dan moet hij erin klikken. Als je hem er zonder veel kracht in kan krijgen zul je toch echt aan een andere lamp moeten gaan denken. Het komt niet zomaar los meestal is slijtage de oorzaak.

FransStevens (0), 10 jaar geleden

Beste Maikel, Bedankt voor je reactie. IK heb de lamp gedemonteerd en heb hem met enige kracht vast kunnen klikken. Het leek allemaal geweldig dat hij dus niet slap erin zat, maar ik kreeg de hoogte niet goed afgesteld. Hij stond meteen veel te laag, doordat de schaal normaal op het palletje leunde en nu het palletje in de schaal zat geklikt en daarmee de schaal lager kwam. De ene stelschroef van de lamp zit als de lamp ingebouwd zit verscholen waar je niet bij kan. De andere stelschroef waar je met een steeksleutel of ringsleutel wel bij kan heb ik zitten draaien toen ik op een muur scheen in het donker. Ik vond het raar dat als ik met de klok mee draaide de lamp niets leek te doen en als ik tegen de klok ik draaide de lamp steeds iets hoger ging schijnen maar ik na veel draaien alleen maar meer afstand zag tussen de schaal en de behuizing aan de bovenkant (tegenstrijdig). Toen ik weer even bediende met de elektrische knop zat de schaal helemaal klem tegen de onderkant van de behuizing en klakte het palletje er weer uit. Ik denk nu dat het misterie is opgelost !!! Ik heb nu een garagehandboek in kunnen zien en gezien dat de vertikale verstelschroef de schroef is waar je niet bij kunt als je de lamp al hebt gemonteerd. En de schroef waar ik aan draaide was de horizontale ! Erg stom in elkaar gezet door die zogenaamde slimme Japanners. En weer een dag verziekt aan dat ding. Kan ik weer opnieuw beginnen. Ik snap alleen niet goed hoe ik nu te werk moet gaan. Moet ik dan steeds de lamp helemaal loskoppelen met alle stekkers om weer iets bij te stellen en dan weer helemaal erin zetten en stekkers aansluiten om te zien of hij op de goede hoogte staat ? Of zou het de bedoeling zijn dat je er op de een of andere manier wel fatsoenlijk bij kunt om af te stellen terwijl de lamp gemonteerd is en blijft ? Ken jij de situatie van de yaris verso ? Het gaat om de linker koplamp.

Maikel Voets (0) PRO, 10 jaar geleden

Nee ben niet bekend met de Verso maar het lijkt alsof de reflector (schaal) op meerdere plaatsen binnenin de koplamp los is gelaten. Vaak zit deze op meerdere palletjes vast namelijk. Dat kun je wel controleren door de reflector op en neer te bewegen. Als hij echt los ligt en je hem alle kanten op doen is hij zeker op meerdere plekken los. Hij mag eigenlijk alleen wat naar boven en naar beneden kunnen bewegen. Dat is ook de reden dat het palletje van je stelmotor telkens loskomt ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.