auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Yaris 2010: buisje uitlaat spruitstuk los

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 51

Dag,

Onze "oudere" toyota yaris van 2010 heeft er ondertussen zo'n 280.000 opzitten zonder veel problemen.
Maar nu lijken er toch wat ouderdom verschijnselen te komen.

Om te beginnen, dit buisje zit los, zie foto's, en het MIL ( oranje, motor pictogram ) lampje brand, nu constant, eerder was dat af en toe.

Een magneetje plakt niet op het buisje, wel op de flens.
Wat is de functie van dat buisje ? Wat is hier aan te doen ? Repareren of . . . . ?

bvd !

. . .

Geplaatst door

kees-probleemauto (250)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk dat het net andersom is , plakt wel op het buisje en niet op de flens .
Dat is ook geen probleem , pakking is lek die er tussen zit .
Is denk ik van de egr klep .
Lees de auto eerst eens uit waarom het lampje brand.

O dan heb ik het magneetje verkeerd om gehouden, of een alu magneetje gebruikt :-)
Onzin, het is echt zoals ik het schreef.
Het buisje is los vd flens, je ziet de zwarte aanslag door lek op de foto. Mijn eerste vraag is om er achter te komen of dit vaker voorkomt, en of dit reparabel is.
Een pakking helpt hier niet, of begrijp ik iets niet ?

Is het pijpje echt (letterlijk) los van de flens ?

het pijpje is niet los verkrijgbaar aangezien de andere zijde van het pijpje aan de
katalysator vast zit (gelast) ,
ik weet niet zeker of het pijpje een felsrand heeft aan de flenskant of dat deze
vast gelast zit aan de flens.,

je zou sowieso het zaakje eens los kunnen maken, om te kijken waarom
het pijpje los zit, (doorgeroeste felsrand/ kapotte pakking / gebroken....)
*wel ff de moeren en schroefdraad inspuiten met wd40 en goed in laten
werken, anders is er kans dat ze afbreken, of laten doen bij een garage,

*( het pijpje is van het EGR systeem, (Exhaust Gas Recirulation),
dit zorgt ervoor dat een gedeelte van de uitlaatgassen terug gevoerd worden
naar de motor, om zo de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.

limbra 1655
vip badge

2 jaar

Dank voor meedenken.

Het pijpje zit echt los, kan links/recht bewegen en met wat kracht er ook vanaf.
Het pijpje is verjongt aan het eind.

Er is mij verteld dat het pijpje onderdeel is van de katalysator en als een geheel vervangen moet worden, voor een flinke som, dus ik ben aan het broeden op een alternatieve oplossing . . .

Inspuiten ben ik al mee bezig maar dan met kruipolie ( WD40 ken ik ook maar is mij te universeel, of denk je daar anders over ? )

Een goede kruipolie is ook prima om het zaakje los te krijgen, de egr pijp is idd 1 geheel met de katalysator,
Als je de zaak los hebt wordt het miss. duidelijk wat de oorzaak is en hoe dit op te lossen is, zonder de katalysator te vervangen .

limbra 1655
vip badge

2 jaar

Dank, nogmaals kruipolie er op gedaan zojuist en het passende dopje is 12mm, een 6 kant natuurlijk.
Voorzichtig . . . .

pijpje op katalysator dichtmaken en boven bij de flens afdoppen klaar

als jij die flens eraf hebt zie je dat dat pijpje met een felsrand in de flens is gezet dat scheurt daar af omdat je kathalysator meer trilt dan dat gedeelte waar dat pijpje aan vast zit,die flens eraf pakken een dikke pakking ertussen zetten en weer monteren en dat pijpje op je kat dichtknijpen en dubbelvouwen

Is het gelukt? Het idee met de dikke (hittebestendige) pakking leek me erg goed. Evt zou je er uitlaatpasta tussen kunnen doen.

Heb je het uitleesadvies van Kaleido nog opgevolgd?

Dank voor reactie.
Nee, verder dan de moeren gangbaar maken ben ik nog niet, beetje lastig bij te komen, met een pijpsleutel ging het net.
En als ik verder ga dan moet het klaar.
Er is nog een dingetje met die auto, daar maak ik nog een andere vraag voor aan.
En een bericht aan de garage staat in klad, om te vragen of ze bovenstaande oplossing willen uitvoeren.

Oh-hof, een flens met een kort stukje buis er aan, om of in het bestaande pijpje, of een stukje slang er tussen (?)
Zoiets had het vanaf het begin moeten zijn, deze constructie is veel te star nmi, toch heef-tie het lang volgehouden zo.

Iemand een goed idee hoe aan een flens met stukje buis te komen ? Of maken ? Ik zal de (buiten) diameter nog opmeten.
- even later -
Aha, 15mm, dan denk ik direct aan een knelfitting <> 1/2" draad ( puntstuk )
Er dan draad maken in de flens, als daar ruimte voor is . . . ?
Een tap voor 1/2" heb ik niet (wel een snijplaat) maar wellicht kan ik zelf iets maken door snijkantjes te maken in een iets met schroefdraad, hangt van de hardheid af.

En o ja, uitlezen is nog niet gebeurd, dan moet ik weer naar de garage (of ?) en dan wordt het direct weer een heel verhaal.

Je benadert het probleem alsof je met een duikboot bezig bent. Het hoeft echt niet zo goed. Het is maar een oude auto.

Er gaat af en toe hete uitlaatgas door dat pijpje en de druk is minimaal. Als je tussen de flens en het blok wat glaspakking doet van 1-2 mm en je doet hoger temperatuur kit (350 C) tussen buisje en flens dan kijk je of het werkt.

Ik kreeg een automatische herinnering met de vraag of dit al opgelost is.
Heel goed, ik zit op diverse fora waar ik (ook) kom brengen ipv alleen halen (zoals hier) en dan is het zeer vervelend als je naar een heel verhaal getypt te hebben niet meer hoort, ook bij navraag niet, bedankt ! Maar niet heus.

Over dit geval, het loopt nog, zws heb ik morgenavond (ma.) meer informatie cq een diagnose, ik ben ook heel benieuwd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.