close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Camry 1987: Camry met ratelende motor

Bouwjaar: 1987, Motorcode: 1.8

Ik heb een Camry 1.8 uit 1987 met 160 dkm.

Onlangs afstelwerkzaamheden aan de carburateur verricht. De koude start was goed. Na overschakelen naar normaal toerental ging het mis.
De motor begon te pingelen, te ratelen en langzaam te lopen.
Direct een kromme bougie in cil. 1 geconstateerd. Nu ben ik een ringetje kwijt van de luchtfilter-onderplaat dus het zou kunnen dat deze ongezien eraf is gevallen en in de carburateur is beland.
Met een endoscoop in de cilinders gekeken. Niets bijzonders te zien.

Vervolgens een compressietest gedaan. Die was goed (10,8/10,5/10,7/10,3 bar bij koude motor).
De distributie staat op tijd.
De hydraulische klepstoters gangbaar gemaakt. Dit heeft niet geholpen.
Hier een filmpje van de toestand op dat moment: https://www.youtube.com/watch?v=LU3k2HV9...

De cilinderkop gedemonteerd. Niets ernstigs te zien. Ik vind het wel apart dat de uitlaatklep van cil. 1 alleen in het midden vrij schoon is.

Carterpan eraf gehaald omdat ik het toch wel een beetje als een drijfstanglager vindt klinken.
Geen metaaldeeltjes in de olie. Geen speling op onderste drijfstanglagers.

De bobine is nieuw. De oude gaf een oranje vonk.

Vergezochte mogelijkheden die ik nog zie:
- losgekomen klepzetel. Met de kleppen dicht is niets te zien. Ik zou wel verwachten dat dit schade rondom de zetel geeft of de zetel aan diggelen gaat
- een drijfstanglager bovenin maar hoe is dan het verband met de kromme bougie? Geen schade aan de zuiger en uberhaupt geen brokstukken gevonden.

Hoe vinden jullie de motor klinken? Je hoort ook wat gerinkel tussendoor.

Geplaatst door

AS1 (230)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn alle 8 de kleppen dicht? Sluiten deze goed af.?
Controleer ook je motorsteun eens, want je motor ligt behoorlijk los. Is dat niet toevallig het geluid dat jij hoort? De motor lijkt ook op 4 cilinders te lopen, dus OK:

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

ben bang dat het ringetje via de carburateur in de cilinder terecht is gekomen en daar de bougie heeft beschadigt en nu op de zuiger ligt of ergens tussen een klep hangt, je zal de kop moeten demonteren

jan5047 0
badge

9 jaar

Ja Jan, dat is de eerste gedachte. Maar zijn compressiedrukken zijn prima, en aan de kop is niets te zien.??
Behalve dan dat die bougie stuk is, heeft hij het geluk gehad, dat dit ringetje wellicht via de uitlaat weer verdwenen is. .......

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Ik ben nergens brokstukken van een ringetje of iets anders tegen gekomen. De rechter motorsteun is gedemonteerd. Dit verklaart het schudden.

De kop gaat volgende week gevlakt worden en krijgt nieuwe klepsteelrubbers. Dat gaat vast helpen tegen het olieverbruik van 1 op 2500 km.
Het onderblok is helemaal goed. De drijfstanglagers zijn goed, geen speling op drijfstangen en ook de zuigers hebben geen zichtbare zijwaardse speling.
Ik vreesde even voor een verstopt oliekanaal maar alles is keurig schoon.

Ik vermoed toch een defecte klepstoter. Dat moet ik een kunnen zien/horen met lopende motor zonder kleppendeksel.
Dat had ik natuurlijk eerder moeten testen maar een kleine revisie van de hele bende is na 28 jaar wel een goed plan anyway. Ondertussen bijv. gevonden dat alle uitlaatspruitstukbouten los zaten en twee afgebroken.

AS1 230

9 jaar

De ratel was inderdaad een hydraulische klepstoter. Na doorspuiten (geen demontage) met remmenreiniger ging de ratel weg na opwarmen van de motor en bleef weg.
De motor liep bijzonder mooi stationair maar trok slecht bij rijden. Vermoedelijk disriem een tandje verkeerd. Die heb ik zonder merktekens er op gezet. Dit is toch een non-intererence motor dus stuk zul je hem niet krijgen. Het nokkenashuis moest er toch nog weer af voor vervangen keerring dus vandaar de snelle test.

Demontage van de nokkenaspoelie ging dermate moeizaam dat ik het heb gepresteerd de nokkenas krom te maken. Na herstel daarvan door een nokkenasboer in Wommelgem (B) en montage van alles blijkt cilinder 1 niet meer mee te doen (geen verschil in lopen bij lostrekken kabel). Compressietest gedaan. Ik had soms wel, soms geen of lage compressie. Later consequent geen compressie meer.
Kop er weer af getrokken. Niets te zien. Uitgebreide lektesten van kleppen en zuigers gedaan. Allemaal goed.

Hydraulische klepstoters nu uit elkaar gehaald. Volgens de handleiding zijn ze 'not servicable' maar demontage blijkt een eitje (dit zijn nog oude smalle stoters)
Veel troep in met name de stoters van cilinder 1. Na montage van alles deed cilinder 1 nog steeds niet mee. Wel een vonk die je hoort overslaan bij lostrekken bougiekabel.
Nog een andere ontluchtingsmethode van de klepstoters geprobeerd omdat ze teveel opgepompt kunnen zijn en daardoor je klep open blijft staan. Geen resultaat behalve dat de ratel dan weer terug is.

Onder de carburateur wordt het mengsel verdeeld in het spruitstuk over de cilinders. Het is uitgesloten dat cil. 1 geen mengel krijgt.
De vacuumslang van de rembooster zit in het spruitstuk van cil. 1. Deze slang is lekvrij.
De rotor van de verdelerkap staat bij BDP ter hoogte van de uitgang voor cil.1.
De uitlaatklepnok loopt bij BDP een kwart achter en de inlaatklep ongeveer 3/4 dus dat klopt.
Luchtdruk op het bougiegat gezet. Bij BDP zie je de nokkenas en rotor dan even verdraaien dus de zuiger zakt en dus is er geen noemenswaardige lekkage.
De kleppen van cilinder 1 zijn niet zichtbaar meer in de kop gezakt vergeleken met de andere kleppen.

Ik weet het niet meer. Zie ik nog iets over het hoofd?

AS1 230

9 jaar

Ik heb na plaatsen cilinderkop eerst de startmotor rondgegooid. Dit gaf een normaal op en neergaand geluid van door de compressieslagen heen starten.
Nu heb ik echter dat tijdens het starten bij een cilinder (dat zal nr. 1 zijn) het toerental juist omhoog schiet (met afgekoppelde ontsteking). Waar duidt dit op?

AS1 230

9 jaar

heb je se stoters van cil 1 (die volgens jouw niet meewerkt) al eens gewisseld met een andere cil? om te kijken of het probleem dan mee verhuist.

Ja, vergeten te vermelden. Stoters verwisseld met cil. 3. Geen verschil.

Ik vermoed dat ik een stroef lopende klep heb welke niet op tijd dicht gaat.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=PI5bBV0Z...
Ik heb ook het geflapper. Video volgt.

AS1 230

9 jaar

heb je nou nog steeds helemaal geen compressie op cil 1 dan? ik snap trouwens ook niet hoe je een nokkenas krom kunt krijgen, maar dit terzijde. (is daar niks mis mee?)

De kleppen in cil.1 los gehad. De geleiding loopt soepel, wel iets stroever als je stevig schuin drukt. Lijkt me ok. Wat ATF langs laten lopen.
De klepzetels plakten een beetje. Via het bougiegat een beetje kunnen reinigen. Lijkt me ook geen issue.

De klepveren, stoters en slepers verwisseld met cil.2. Cil. 1 blijft niet meedoen.
Heb wel tijdelijk resultaat als ik de klepstoters maar een beetje ontlucht. Veel geratel maar dan doet cil.1 wel mee totdat het ratelen verdwijnt. Dan valt de cilinder weer helemaal uit.
Bij stilstaande motor zitten de kleppen dan weer wel dicht.

Te weinig oliedruk in de klepstoters geeft volgens mij geratel en mischien een beetje compressieverlies door niet optimale vulling.
Teveel oliedruk zal nooit de kracht van de klepveer overtreffen.

Is het trouwens normaal dat je bij perslucht op het bougiegat dit via het carter hoort sissen? Ik heb dit bij iig cil.1 en cil.4. De compressie van cil. 2 t/m 4 is nu wel perfect met 12,2 / 11,9 /12,0 bar. Dit is aanzienlijk beter dan dat het was.

AS1 230

9 jaar

Dit zeer interessante artikel gevonden: http://www.amt.nl/techniek/artikel/1999/...

Ik zal de klepstoters eens in een bankschroef zetten. De olie (10W40) was trouwens net ververst.

AS1 230

9 jaar

De klepstoters van cil.1 in een bankschroef gezet en 2 mm ingedrukt. Getest met disriem erop een startmotor rondgooien. De eerste paar keer rond ging het nog goed. Daarna schoot het starttoerental weer steeds omhoog. De klepstoters zitten dan kennelijk gelijk weer te vol.
Vervolgens klepstoters zonder olie geplaatst. De motor loopt dan 10 minuten goed met geratel. Daarna verdwijnt het geratel en valt cil.1 weer uit.
De klepstoters kan ik nu 1 mm met de hand indrukken. Kennelijk moet het tussen 1 en 2 mm liggen om goed te werken.

Ik ga eens kijken of ik de oliedruk op de klepstoters kan verlagen. Eventueel dunnere olie. Als wanhoopsoffensief kan ik nog de klepstoters ombouwen naar vaste stoters.

AS1 230

9 jaar

Schaf een setje nieuwe klepstoters aan. De jouwe zijn gewoon defect.
Andere cilinders doen het toch gewoon goed??!! Die functioneren bij dezelfde oliedruk, en dezelfde olie.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Na alles gelezen te hebben vermoed ik dat de kleppen van de 1ste cillinder door oliedruk open gedrukt worden,dit kan komen als de kleppen te diep in de kop zitten!Kop vervangen!!

alfons262 0
badge

9 jaar

Maar de klephoogte is precies goed. Ik kan er een latje op leggen. Bij de kop er af was niets bijzonders te zien:

AS1 230

9 jaar

zie #15

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Weet je wat die krengen kosten?

Ik ga eerst nog een test doen: de klepstoter 2 mm indrukken en dan het gaatje aan de zijkant dichtmaken zodat het effectief een vaste stoter wordt. De motor moet nu ook warm goed blijven lopen.
Ik weet trouwens intussen dat het alleen om de inlaatklep gaat. Bij leegmaken van die stoter gaat het starten gelijk weer goed.

AS1 230

9 jaar

[quote=AS1]Weet je wat die krengen kosten?[/quote]
Kan me niet zoveel schelen.

Wat je nu allemaal gaat proberen is natuurlijk jou eigen idee, maar als de rest goed is, waarom investeer je dan niet in één klepstoter? Als de auto het je nog waard is, neem dan geen verder risico met half werk. Je bent nu tenslotte al een heel eind gekomen.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Test gedaan met klepstoters dichtmaken. Dit hielp even tot een van de klepstoters weer vol met olie stond.

Heb de klepstoters in cil.1 nu 'omgebouwd' naar vaste stoters door ze met dunne ringetjes te vullen. Daarmee is het probleem opgelost.

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen defecte klepstoter gevonden. Uitwisselen met een andere cilinder had geen effect.
Er is iets bijzonders met cilinder 1 maar ik heb geen afwijkingen gevonden in klephoogte of klepgeleiding. Geen lekkende klep.
Dus dan maar een creatieve oplossing en die werkt.

AS1 230

9 jaar

Uiteindelijk gevonden waar het probleem lag.
Nog even kort het probleem: na vervangen koppakking, kop vlakken en hydr. klepstoters schoonmaken liep de motor niet goed op cilinder 1.
Na ombouwen van de klepstoter (cil.1 inlaat) naar een vaste stoter was het probleem opgelost. Later toch weer eens wat experimenten gedaan en toen kreeg ik hetzelfde probleem op cilinder 3.
Uiteindelijk ontdekt dat het probleem bij de bougies lag. Nadat ik de bougies van een andere Camry motor (2.0) had geplaatst was het weer helemaal goed.
De oude (nog bijna nieuwe Bosch) bougies werken dus niet meer goed sinds de kop er af is geweest terwijl ze eerst wel goed waren. Er is niets bijzonders aan te zien. Rara hoe kan dat?
Het vlakken van de kop moet toch geen noemenswaardige invloed hebben?

AS1 230

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Camry of stel zelf een nieuwe vraag.