Toyota Corolla: corolla maakt een raar geluid.

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

De auto van me ouders maakt een heel raar gierend/tikkend geluid.

Hij doet het al een tijdje en rijdt ook gewoon word ook niet te warm ofzo.

Hij komt ongeveer weg waar alle snaren lopen.

Als hij koud is dan tikt en en rateld hij erover.

Als hij warm is dan hoor je hem gierend geluid maken vooral bij gasgeven
het geluid gaat samen met de toerental.

Ik had al gekeken maar kan nergens speling voelen.

Is dit misschien een bekend probleem

Km stand is 238xxx
gaat om een benzine uitvoering.
van bouwjaar 1998

e28-520i

Geplaatst door e28-520i (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou komt het niet bij de distrubutie van daan anders zou ik er toch een een toyota kenner naar laten luisteren.

groetjes jan.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

4AFE motor? haal de bovenste kap van de distributie eens los en start de motor, miss kun je nu iets zien of horen en anders idd beter even langs de dealer !
Niet te lang wachten.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

er word al een tijdje mee gereden en er zijn verder geen problemen ofzo alleen hij maakt een raar geluid.

Het is inderdaad een 4AFE motor.
Ik zal als ik morgen tijd heb even luisteren.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

De waterpomp blijkt enorm veel speling te hebben.

Maar lekt niet. hoe raar ook.

De pomp word zo spoedig mogelijk vervangen
Deze is opgelost.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Na de conclusie lagers van de waterpomp verrot.

Wou ik dus de pomp vervangen.

Deze zit aan de linkerkant van het blok (als je ervoor staat).

Maar er zit ongeveer 5cm ruimte tussen het motorblok en chassis.

Ik heb al veel delen gedemonteerd maar ik kan nog steeds niet bij de waterpomp komen mede doordat een distributie kapje word klem gehouden door 2 poulie's waarvan 1 van de waterpomp zelf en achter dat kapje zitten 2 bouten van de waterpomp.

Het gaat hier om het distributie kapje die onder de motorsteun zit.

Ik heb zelf het blok al gekanteld naar beneden maar ook dan kun je niet bij de bouten van de poulie komen van de waterpomp.

Het blijft een onmogelijke opgave lijkt het wel.
Weet iemand hoe het wel moet?

Krukaspoulie eraf?
Maar hoe krijg je de snaar van krukas/aircopomp eraf/
Want hier zit wel een soort van spanrol met 1 bout (bout eruit gehaald maar geen beweging).

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

spanrol kun je draaien volgens mij is lang geleden alweer :D , krukaspoelie verwijderen.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Ik heb de waterpomp er na veel gesleutel en gevloekt eraf gekregen.

De nieuwe is besteld.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

als je de juiste werkwijze aanhoud is het een stuk gemakkelijker, ook met monteren ivm met het goed afdichten is dit van belang.
Een 4AFE is een heerlijk blok om aan te sleutelen.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

En wat is de juiste werkwijze dan?

Ik vind het maar belabbert werken zo je hebt maar een paar cm tussen het blok en het chassis.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Waterpomp monteren ging een stuk beter.

Auto loopt en rijdt weer prima.


Heb de waterpomp via de stuurbekrachtigings pomp gemonteerd.
Omdat de stuurbekrachtigings pomp toch los ligt kun je hem helemaal tegen het schutbord aan duwen en dan kan de waterpomp er makkelijk tussendoor.

Het is alleen even een gekloot met de afdekkapje maar het is gelukt en hij loopt/rijdt weer prima

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Mooi zo...bedankt voor de feedback.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Geen probleem zal wel vaker gebruikt maken van dit forum (of hoe heet dit).

En wil het dan graag goed doen he ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.