auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Corolla: Schudden tussen 20 en 40 km/h

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 Vvti

Hallo allemaal,

Hier de vraag of iemand raad weet met het volgende.
Mijn Corolla uit 2002 met slechts 44000km op de teller heeft het rare fenomeen dat de voortrein gaat schudden tussen 20 en 40 km/h bij normaal optrekken. Zowel in 1e 2e en 3e versnellin (handversnell.).
Banden zijn prima en overigens al uitgewisseld compleet met velgen. Naven zijn recht en lagers in goede staat.
Auto spoort goed en heeft nooit schade gehad aan de voortrein of er omheen.
Assen en homokineten zijn in nieuwstaat en goed ingevet.
Ik weet nu even geen volgend plan van aanpak meer, klinkt dit bij iemand bekend ??

Alvast bedankt...

Geplaatst door

JanT5138 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo zij de velgen uitgeballanseert grtn sirhco

sirhco 0

13 jaar

Beste Jan, Komt het schudden uit de voortrein? Ben je daar zeker van? Ik neem aan dat je geen 40 rijdt in de 1 en in de 4e versnelling. Daarom een paar vragen van mij.

A. Merk je het gebrek alleen als je versnelt. Of heeft het meer met de snelheid te maken?
B. Wat is het gevoel? gaat de voorkant heen en weer of op en neer?
C. Voel je het ook in je stuur? en voel je dat heen en weer op op en neer gaan?
D. Of voel je het vanuit je stoel of nv de vloer? en is dat links anders dan wanneer je rechts gaar zitten..ff een ander laten sturen dan.
E. Ook de versnellingspook kan een verhaaktje vertellen.
F. Als je sel of langzaam optrekt is er dan verschil.
H. Hoor je geen vreemd geluid, terwijl hij schudt.

Een heel verhaal. ik hoor nog van je..

Beste Cor, bedankt voor je reactie.

Ik zal het zo nauwkeurig mogelijk omschrijven voor je.
Je merkt het het best in de 2e versnelling bij normaal optrekken, hoe warmer de motor/bak, hoe beter het voelbaar is.
Het komt echt vanuit de voortrein, het stuur en de pook blijven stil.
Wielen en banden zijn in nieuwstaat en goed in balans.
Je voelt het zowel links als rechts zittend bij je voeten.
Bij snel optrekken wordt het fenomeem iets versterkt maar bij normaal rijden (optrekken) is het ook goed op te merken.
Het is het beste voelbaar op strak asfalt.
De frequentie van schudden lijkt mij hetzelfde als het wieltoerental en ons gevoel zegt dat het schudden van links naar rechts gaat.
Er zijn overigens geen vreemde geluiden waarneembaar tijdens het schudden.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschreven heb.
Alvast bedankt voor je reactie

JanT5138 0
badge

13 jaar

Jan. goede omschrijving.

Ik denk dat het probleem toch veroorzaakt wordt door een binnenste koppelingen van een aandrijfas. (hoeft niet stuk te zijn, maar die kan een te grote hoek moeten maken. Controleer voor je daar aan begint eerst of alle motor en versnellingsbak rubbers nog goed zijn. Vooral of de vulkanisatie niet is losgelaten ergens..

Hallo Cor,

Deze zijn beide bij de dealer al vernieuwd, en ook de dealer staat voor een raadsel.
Bedankt voor je reactie.

MVG Jan

JanT5138 0
badge

13 jaar

hallo Jan, deze trillingen komen meestal van de binnenste homokineten af, die heb je vervangen.
als de wagen zoals je zegt onder belasting meer van links naar rechts schud, blijft naar mijn mening de versnellingsbak over.
voel eens of je ruimte op de cardanlagers hebt?

turbozh 0
badge

13 jaar

Ik heb alles gelezen Jan, Het probleem moet in iets zitten wat al gecontroleerd is. Daarom heb ik die extra informatie gevraagd. Om er nu zeker van te zijn dat er toch iets mis is met een binnenste koppeling van een aandrijfas, zou je de volgende controle kunnen doen. Plaats tijdelijk gewichten (bv zandzakken) voorin op de vloer en ga rijden. Verplaats nu de gewichten naar achterin de koffer en herhaal je testrit. Het is de bedoeling dat, door de gewichten, de voorkant van de auto eerst duikt en later extra omhoog komt. Als er duidelijk verschil is? is het een binnenste koppeling. Als er geen verschil is kan het ook iets anders zijn, terwijl je een aandrijfas nog niet kunt uitsluiten. Je zult dan de assen moeten demonteren en in de bankschroef moeten controleren of je in elke stand de koppeling op dezelfde manier iets in of uit kunt schuiven. (controle van de glijvlakken) Je mag beslist geen oneffenheid voelen tijdens het uitrekken. Ook mag je geen abnormaal punt voelen als je de koppeling tov de as een gecontroleerde slingerbeweging laat maken.. Ook een ruil as kan een defect hebben.

Ik heb exact hetzelfde probleem, maar dan met een corolla uit 1999 ( pre-facelift )
Ik lees aandachtig mee, want mij word ook steeds verwezen naar de aandrijfassen.

marco008 0

12 jaar

Hoi Marco,
Ik had nog garantie op de auto en mij is verzekerd dat het geen kwaad kan.
Nadat alles is uitgewisseld met een andere Corolla was het "probleem" nog aanwezig.
Het wordt niet erger of minder maar is wel gewoon aanwezig.
Het zijn bij iig niet de aandrijfassen of iets dergelijks, dit is allemaal behandeld bij de dealer.
Laat jij ook weten als er iets opmerkelijks gevonden wordt ?

Gr jan

JanT5138 0
badge

12 jaar

Ik heb ooit meegemaakt dat de vertanding in de wielnaaf scheef gestoken was. hierdoor slingerde de aandrijfas. met een vervelende trilling als gevolg. Vervangen van de naaf was noodzakelijk. In dit geval zou het kunnen zijn dat de zonnewielen van het differentieel uitgesleten zijn. tov het differentieel huis staan deze stil. alleen in een bocht draait de as in het huis. Maar het draait ook als er 1 wiel wordt stilgezet, bv tijdens het balanseren met een undercar balanser. De slijtage gaat dan heel snel. Als het wiel ook nog met een spinner aangedreven is geweest, staat het differentieel huis op dat moment stil en kan het gebeuren dan het behoorlijk ovaal uitgesleten raakt.
Ik schrijf dit omdat jouw klacht typisch is voor een binnenste homokineet. Gebruikte assen plaatsen leidt meestal niet tot een oplossing, omdat de koppeling dan steeds de moet (einde van de slijtageplek) tegenkomt en vervelend gaat doen. Ik wil er nogmaals op wijzen dat een loszittende of gescheurde motor of bak steun hetzelfde gevolg heeft. Te zachte motorrubbers (bv doordat ze vergeven zijn van olie) hebben soms het zelfde effect.

Nog steeds is dit "probleem" aanwezig, niet méér en niet minder.
Niemand ervaring of nog een suggestie?
Gr Jan

JanT5138 0
badge

12 jaar

ervaring zat, maar ik heb geen andere oplossing.. Nogmaals goed kijken of er een motorsteun (silentbloc) stuk is of los zit.. Als de versnellingsbak of motor ooit los geweest is zou je de silent blocs kunnen uitlijnen... In 1 of meerdere bevestigingen van de motor zit een sleufgat.. de steun kan daarin op mmeerdere standen vastgezet worden. het is de bedoeling dat de aandrijf unit spanning vrij in de silent blocs ligt.. Het beste kun je de bouten van de uitlaat aan de voorkant een stuk losdraaien, zodat de uitlaat niet aan de unit trekt.. Daarna draai je de bouten of moeren in de sleufgaten een paar gangen los... Door met een crick de aandrijfunit op zijn zwaarte punt op te krikken en daarna rustig te laten zakken hebben de silentblocs de goede stand ingenomen. zet nu de motorsteunen vast, terwijl je er voor zorgt dat er niets verdraait of verschuift. Zet daarna de uitlaat weer vast.. ook deze moet netjes passen, anders moet je hem verderop ook losmaken om te zorgen dat er geen spanning meer op gaat staan..

Als dit allemaal oke is blijft er niets anders over dan beide aandrijfassen te demonteren, De hoes van de binnenste koppelingen terug schuiven, en controleren of de glijvlakken een scherpe "moet" hebben. Dat mag niet.. waarschijnlijk heeft de koppeling drie kogels.. Deze moeten over de glijvlakken kunnen rollen.. Elke kogel heeft twee glijvlakken.. 1 wordt gebruikt tijdens het aandrijven en de tegenoverliggende tijdens het afremmen op de motor..

Beste Cor,

Dank je voor je reactie.
Weet je wat het probleem is, de auto is verder nog in nieuwstaat met slechts 60.000km op de teller.
Er is behalve beurten nog nooit iets aan geweest.
Beide aandrijfassen zijn al compleet vervangen toen de auto nog in de garantie zat, zo'n 15.000km geleden
Toen is er een week aan besteed om het te zoeken zonder resultaat.
Het werd afgeschilderd als constructie-technisch vastgelegd.
Alle motorsteunen en baksteunen heb ik fysiek gecontroleerd en zijn in perfecte conditie en nooit losgenomen.
Als er sprake is van een (ver) versleten aandrijfas moet je dit toch ook merken boven de kritische snelheid?
Ik ga niet om wonderen vragen maar ik vind het gewoon vervelend dat ik het niet pakken krijg.

Bedankt voor elke reactie of gedachte.

JanT5138 0
badge

12 jaar

[quote=cor van jaarsveld]In dit geval zou het kunnen zijn dat de zonnewielen van het differentieel uitgesleten zijn. tov het differentieel huis staan deze stil. alleen in een bocht draait de as in het huis. Maar het draait ook als er 1 wiel wordt stilgezet, bv tijdens het balanseren met een undercar balanser. De slijtage gaat dan heel snel. Als het wiel ook nog met een spinner aangedreven is geweest, staat het differentieel huis op dat moment stil en kan het gebeuren dan het behoorlijk ovaal uitgesleten raakt.[/quote]
Jan, is er toevallig op deze manier gebalanceerd?
Is er met de wagen bv heel sportief gereden op ijs met een spinnend wiel?
Sinds wanneer heb je die klacht?
Ik probeer maar wat mee te denken.

In het zelfde stuk schrijft Cor over het uitwisselen van gebruikte assen en evt gevolgen.

[quote=cor van jaarsveld]Ik schrijf dit omdat jouw klacht typisch is voor een binnenste homokineet. Gebruikte assen plaatsen leidt meestal niet tot een oplossing, omdat de koppeling dan steeds de moet (einde van de slijtageplek) tegenkomt en vervelend gaat doen.[/quote]
Zelf vervang ik ook wel eens een as door een gebruikte as maar het geeft geen garantie op het verdwijnen van jouw klacht.
Dus kunnen het nog steeds de aandrijfassen zijn.

turbozh 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.